تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۸۷ - ۱۰:۳۲

محمود مولایی: اگر تا ابتدای سال 9002 بحث اسپانسر تیم ملی به نتیجه نرسد، یک گروه کارشناسی از فیفا به تهران اعزام می‌شود.

 این گروه که مشخصات فردی و کار آنها به فدراسیون فوتبال اعلام شده، پس از تعطیلات سال نو برای  پایان دادن به این ماجرا راهی ساختمان سئول خواهند شد. این خبری است که  محمد درخشان، رئیس کمیته بازاریابی فدراسیون می‌دهد.

 او که این روزها نقش تعیین‌کننده‌ای در قرارداد بستن با یک شرکت ایرانی یا خارجی برای حل مشکل مالی تیم ملی دارد، هنوز نتوانسته به نتیجه‌ای برسد. فدراسیون برای حل این مشکل، به کارخانه سایپا امید داشت. فدراسیون که از مدت‌ها پیش برای حامی تیم‌های ملی با سایپا وارد مذاکره شده بود، در هفته‌های گذشته رسما اعلام کرد که این کارخانه تمایلی برای این همکاری ندارد. البته این کارخانه مهمترین مذاکره‌کننده با کمیته بازاریابی فدراسیون به حساب می‌آمد. گفته می‌شود دلیل اصلی مخالفت آنها به پیشنهاد بالای فدراسیون باز‌می گردد. 

علی کفاشیان می‌گوید:«نه، اصلا این طور نیست. ما نباید پیشنهادی می‌دادیم.» رئیس فدراسیون اما به طور واضح دلیل آن را توضیح نمی‌دهد. درست مثل درخشان که بی‌میلی مدیران سایپا را دلیل اصلی ناکامی فدراسیون می‌داند.  سایپا حالا شانس از دست رفته فدراسیون فوتبال به حساب می‌آید. بعد از سایپا، فدراسیون برای  اسپانسر تیم ملی به دنبال گزینه‌های دیگر است. در بین گزینه‌های داخلی، هنوز خبری به بیرون درز نکرده اما فدراسیون ادعا می‌کند که با کمپانی آدیداس، پوما، ریبوک، یک شرکت ترکیه‌ای و... مذاکراتی داشته، اما تا به امروز نتیجه‌ای حاصل نشده است.

سرنوشت پوما

پایان ماموریت امیر قلعه‌نویی در تیم ملی، پایان قرارداد شرکت پوما با فدراسیون فوتبال بود. پانزده ماه از آن روزها می‌گذرد و  فدراسیون همچنان بدون حامی مالی است. در حالی که فدراسیون همچنان به کمپانی پوما بدهکار است.   با معرفی علی کفاشیان به عنوان رئیس فدراسیون باز هم مطالبات پوما پرداخت نشد. حالا البته مهدی محمد نبی با خلیل‌پور طرف است. کسی که به پرسشی در این باره پاسخ نمی‌دهد و کفاشیان می‌گوید:« بعید است حق پوما را نداده باشیم.»  این کمپانی حالا باز هم یکی از گزینه‌های فدراسیون است. این شرکت در دو جام جهانی  1998 و 2006 اسپانسر تیم ملی بود. در جام جهانی آلمان و بعد از حدود یک سال و نیم تلاش فدراسیون با پوما قرارداد بسته شد؛ قراردادی دو ساله با مبلغی نزدیک به 3 میلیارد تومان. البته پوما در زمان بسته شدن قرارداد، به دنبال اهداف دیگری هم بود. آنها با یک برنامه‌ریزی از پیش تعیین شده، می‌خواستند بخشی از تولیدات خود را در ایران بفروشند؛ در هنگام برگزاری جام جهانی و البته با تخفیف.

به این ترتیب که به کارت دانش آموزی و دانشجویی تخفیفی ویژه تعلق می‌گرفت. برنامه‌ریزی پوما در ایران اما به نتیجه‌ای نرسید. زیرا بخشی از تولیدات این شرکت از گیت گمرک بیرون نیامد و نبود حق رایت پوما را به بن‌بست رساند. یک عضو ثابت در فدراسیون سابق، در این رابطه می‌گوید:«ما همان موقع با واردات پوما مشکل داشتیم. اما ما سعی کردیم  این مشکل را برطرف کنیم. ما بار پوما را در تهران تحویل نمی‌گرفتیم. با آنها مثلا در کشور دیگری قرار می‌گذاشتیم و بار را از این طریق به هواپیمای تیم ملی منتقل می‌کردیم تا به گمرک هزینه‌ای پرداخت نکنیم.»  او در ادامه یادآور می‌شود که چنین مشکلاتی سبب می‌شود کمپانی های بزرگ دنیا برای همکاری با فدراسیون ایران دچار تردید شوند. این فرد می‌گوید:«حق رایت یکی از دغدغه‌های مهم شرکت‌های بزرگ محسوب می‌شود.»

 پیراهن دایی در تیم ملی

« در این شرایط، علی دایی نقش اسپانسر تیم ملی را ایفا می‌کند. البته به طور موقت.» این جمله‌ای است که کفاشیان به زبان می‌آورد. تولیدی دایی مامور تامین البسه تیم ملی است. بعد از انتخابش   برای مربیگری در تیم ملی، دست به کار شد و در اردوی تیم ملی در اردبیل، بازیکنان از پیراهن‌های دایی استفاده کردند. اتفاقی که سروصدای  زیادی به پا کرد.

زیرا کمیته بازاریابی فدراسیون معتقد بود که این کمپانی حامی تیم ملی نیست. به این ترتیب که تنها البسه دایی را  برای ملی پوشان خریداری می‌کند. درخشان حاضر نیست در این باره صحبتی کند و می‌گوید:«تا جایی که من می‌دانم آقای دایی اسپانسر تیم ملی نیست. » وی در مورد پرداخت مبلغی به دایی می گوید:« دایی  سرمربی تیم ملی است و بابت این کار پولی از فدراسیون نمی‌گیرد.» با این حال، فدراسیون با کمپانی ساعدی‌فر و شرکت آلمانی ال‌اشپورت که  پیش از این اعلام کرده بودند حاضرند به طور رایگان پیراهن تیم ملی را تولید کنند، موافق نیست. ساعدی‌فر البته پیش از این در مقطعی به طور رایگان البسه تیم ملی و تیم فوتسال را تامین می‌کرد اما رئیس فدراسیون معتقد است پیشنهاد ساعدی‌فر به دست فدراسیون رسیده، اما معتقد است:«چون این پیشنهاد معقول نبود، ما نتوانستیم بپذیریم.»

ایرانول، حامی سابق

قبل از این اما  ایرانول اسپانسر تیم ملی بود. شرکت نفتی که در زمان دادکان با فدراسیون قرارداد بست؛ با مبلغ 5/2 میلیارد تومان در کنار 5/2 میلیارد تومانی که نصیب فدراسیون می‌شد، ایرانول موظف بود هزینه برخی از سفرها، جشن بعد از صعود و مراسم‌های تیم ملی را هم بپردازد. به این ترتیب، مبلغی بالای 3 میلیارد تومان به فدراسیون رسید. منوچهر صالحی، مسئول بازاریابی فدراسیون دادکان می‌گوید:« همان موقع سونی هم یکی از شرکت‌هایی بود که مذاکراتی با آنها داشتیم. اما اعتقادی به آن نداشتیم و می‌خواستیم یک برند ایرانی  حامی تیم‌های ملی شود. اتفاقا موفق هم بودیم.»

سکوت مطلق

رئیس کمیته بازاریابی فدراسیون ادعا می‌کند که به سایپا، تنها باید به عنوان
یک شرکت بزرگ نگاه کرد که می‌توانست حامی مالی خوبی برای تیم‌های ملی باشد. او می‌گوید:«نباید شرکتی مثل سایپا را با یک تولید‌کننده البسه ورزشی مقایسه کرد. برای همین، ما دنبال یک شرکت مثل سایپا هستیم تا مشکلات مالی تیم ملی را حل کند. از طرفی یک تولید‌کننده البسه هم می‌خواهیم. به نظر من، این دو موضوع را باید از هم تفکیک کنیم.»

در حالی که سایپا در جام ملت‌های آسیا در سال 1996 و بعد از آن نیز اسپانسر تیم ملی بود، منوچهر صالحی، مدیر عامل سابق باشگاه سایپا معتقد است نام یک شرکت اقتصادی هم می‌تواند روی پیراهن تیم ملی بنشیند. او ایرانول را مثال می‌زند؛ شرکتی نفتی که وقتی با فدراسیون به توافق رسید، برند آن نمی‌توانست روی پیراهن تیم ملی قرار بگیرد. صالحی می‌گوید:«ما برای رفع این مشکل یک شرکت با نام ایرانول ثبت کردیم. یعنی به این شکل توانستیم برای ایرانول مجوز بگیریم. به نظر من، صحبت‌های اعضای کمیته بازاریابی فدراسیون نشان از ناتوانی است. چون ثبت یک شرکت که بتوان از برند آن روی پیراهن استفاده کرد برای فدراسیون هزینه زیادی نخواهد داشت.» با این حال، رئیس کمیته بازاریابی فدراسیون سکوت اختیار کرده و دلیلی نمی‌بیند که به این توضیحات پاسخ دهد. درخشان که به غیر از این سمت، عضو کمیسیون بازاریابی کمیته ملی المپیک هم هست، پس از گذشت بیش از یک سال، هنوز نتوانسته اسپانسر تیم ملی را معرفی کند. صالحی می گوید:

« درخشان در المپیک دستش بازتر است و می‌توانست با توجه به اهمیت المپیک برای کاروان ورزشی ایران اسپانسر بگیرد. اما او که در آنجا تا حالا کار خاصی انجام نداده، چطور می‌تواند برای فدراسیون فوتبال حامی بگیرد؟ در زمان دادکان ما با ایرانول که یک شرکت دولتی است، قرارداد بستیم، اما در حال حاضر او نمی‌تواند با یک شرکت دولتی به توافق برسد. البته ما هم آن موقع ضعیف بودیم. اما به هر حال، فکر می‌کنم برای تعیین اسپانسر برای فدراسیون زمان زیادی نمی‌خواهد.»

درخشان در برابر این صحبت‌ها، نمی‌خواهد حرفی بزند. او معتقد است به صحبت‌هایی که در مورد اسپانسر می‌شود، بهتر است اعضای دیگر فدراسیون جواب دهند:«من نظری ندارم و البته ترجیح می‌دهم حرفی نزنم. اما ما بیکار نیستیم و ممکن است همین امروز و فردا تکلیف اسپانسر تیم ملی مشخص شود.»پس همچنان به انتظار بنشینید؛ حداقل تا ابتدای سال 9002.