مهدی ربوشه: در حضور ژاپن، کره‌جنوبی و ازبکستان این ما بودیم که به عنوان برترین فدراسیون فوتبال آسیا دست پیدا کردیم

 موضوعی که مسئولان فدراسیون فوتبال ایران در نخستین واکنش‌های رسانه‌ای خیلی زود آن را  حاصل زحمات خود دانستند. در واقع موضوع آنجایی شکل جالب‌تری به خود می‌گیرد که مسئولان فدراسیون رای AFC را به دلخواه خود تفسیر می‌کنند و می‌گویند: «AFC به این دلیل فدراسیون فوتبال ایران را انتخاب کرد که ما در برنامه‌ریزی تقریبا بی‌نقص عمل کردیم وگرنه آنها با هیچ فدراسیونی تعارف ندارند.»

کفاشیان: ما بی‌سروصدا کار کردیم

رئیس فدراسیون فوتبال گفت: «هر چند با دریافت عنوان برترین فدراسیون فوتبال خستگی‌مان در رفت اما انگیزه‌مان برای انجام کارها بیشتر شد.»

علی کفاشیان اظهار کرد: «سفر شانگهای بسیار مفید بود. در جلسات کمیته‌های مختلف تصمیم‌های زیادی گرفته شد که به عنوان نمونه موافقت AFC برای گنجاندن طرح آکادمی فوتبال در اساس‌نامه یکی از این موارد است. »

وی با اشاره به گرفتن چهار سهمیه در لیگ قهرمانان آسیا گفت: «این سهمیه‌ها قطعی نیست بلکه برای دو سال است. در این مدت نمایندگان AFC با حضور در کشورهای مختلف عملیاتی‌شدن تعهدها را پیگیری می‌کنند. بنابراین باشگاه‌های ما باید به سمتی حرکت کنند که بتوانیم این سهمیه‌ها را در دو سال بعد هم داشته باشیم.»

کفاشیان در پاسخ به این سئوال که فکر می‌کنید چه فاکتورهایی باعث شد که AFC ایران را به عنوان بهترین فدراسیون انتخاب کند، گفت: «پس از اینکه اساس‌نامه تصویب شد، تمام تلاش‌مان را کردیم که بتوانیم طبق آن کار کنیم. نمایندگان کنفدراسیون فوتبال آسیا هم در این 01 ماه مدام به ایران سفر کردند و گزارش‌های مثبتی را از اتفاقات جدیدی که در فوتبال‌مان افتاد تهیه کردند.

مطمئن باشید اگر عملکرد منفی‌ای داشتیم آنها با ما تعارف نداشتند و ژاپن یا ازبکستان را به عنوان فدراسیون برتر انتخاب می‌کردند اما، در این یکسال اخیر ما در ویژن، برگزاری رقابت‌های پایه‌ای، آکادمی، برگزاری لیگ و... پیشرفت خوبی داشتیم. با این حال، اگر از صد‌درصد ما 20 درصد راه را رفته باشیم باید بقیه راه را هم با قدرت برویم چراکه انتظارها از ما بسیار بالا رفته است.»

کفاشیان با بیان اینکه این انتخاب به شخص خاصی تعلق ندارد، گفت: «ما معتقدیم که کارها باید بی‌سروصدا انجام شود. اگر بیاییم مدام بگوییم ما داریم این کار را انجام می‌دهیم و این کارها را کرده‌ایم از عملی‌کردن کارها عقب می‌افتیم. همه ما خواهان رشد فوتبال ایران هستیم و این خواسته مردم ایران است. یک روز من هستم، یک روز نیستم. فرقی نمی‌کند که دادکان باشد یا صفایی فراهانی یا کفاشیان، مهم این است که فوتبال ایران رشد کند.»

وی افزود: «به خاطر کشورم خوشحال هستم که این عنوان به ایران رسید. برای همه سئوال بود که چطور کشوری که یکسال و نیم  در تعلیق بود یکباره توانست بهترین فدراسیون قاره شود. این قطعا به خاطر توانمندی‌های فوتبال ایران بوده و به کارهای من و امثال من مربوط نیست. با این حال،  این عنوان خستگی‌ام را از بین برد و حالا اشتیاقم برای انجام کارهای جدی‌تر بیشتر شده و باید به دنبال رفع نواقص باشیم.»

کفاشیان تاکید کرد: «نمی‌گوییم که ما این تغییرات را در این 10 ماه  انجام داده‌ایم، بلکه کارهایی که ما انجام دادیم برنامه‌های قبلی بوده که تلاش کردیم روند انجام آنها را سرعت دهیم. تسریع در روند پیشرفت برنامه‌ها باعث شد امتیاز بیشتری به ایران بدهند و همین امتیازها فدراسیون فوتبال را به فدراسیون نمونه آسیا تبدیل کرد.»

اما انتخاب فدراسیون فوتبال ایران به عنوان بهترین فدراسیون فوتبال سال آسیا نمی‌تواند به دلایلی که مسئولان به آن اشاره می‌کنند رخ داده باشد. فدراسیون فوتبال همچنان در برنامه‌ریزی رقابت‌های لیگ و جام حذفی دچار مشکلاتی است.

از سوی دیگر لغو چند دیدار تدارکاتی برای تیم‌ملی یکی دیگر از نقطه ضعف‌های فدراسیون به حساب می‌آید. این در حالی است که شرایط برگزاری لیگ در برخی شهرها حتی نیمی از توقعات AFC را برآورده نکرده است.

 از این گذشته مشکلات این فصل داوری که طبق گفته مسعود عنایت همه تیم‌ها تاکنون از آن آسیب دیده‌اند نیز بخشی از کارنامه همین فدراسیون فوتبال را تشکیل می‌دهد.

 احکام کمیته انضباطی را نیز می‌توان به این مشکلات اضافه کرد. آنجا که برخی از اهالی فوتبال و اکثر رسانه‌ها احکام و روش کمیته انضباطی در برخورد با بازیکنان یا مربیان مختلف را نقد می‌کنند وآن را  غیرتخصصی می‌دانند.

صفایی فراهانی: فدراسیون فقط به دلیل دو قهرمانی انتخاب شد

محسن صفایی فراهانی تقریبا تنها داشته رسانه‌ها برای تطبیق اطلاعاتی است که به انتخاب AFC مربوط می‌شود. رئیس سابق کمیته انتقالی  در گفت‌وگو با همشهری درباره انتخاب فدراسیون فوتبال ایران به عنوان فدراسیون برتر سال آسیا به نکات جالبی اشاره کرد.

  • موضوع انتخاب فدراسیون فوتبال ایران واکنش‌های زیادی را به همراه داشته است. نظرتان چیست؟

امیدوارم فوتبال همیشه برای مردم خبرهای خوبی داشته باشد.

  • طی چند روز اخیر مسئولان فدراسیون فوتبال تاکید کرده‌اند که به خاطر برنامه‌ریزی مناسب فدراسیون و پیشرفت در ایجاد زیرساخت‌ها به ایران رای داد‌ه‌اند. این موضوع تا چه حد صحت دارد؟

ببینید، انتخاب فدراسیون برتر به معنی عملکرد ویژه مدیریتی آن فدراسیون نیست بلکه جمع امتیازاتی  است که تیم‌های ملی در رده‌های مختلف کسب کرده‌اند.

  • شما فکر می‌کنید چرا فدراسیون فوتبال ایران به عنوان نخست دست پیدا کرد؟

به دلیل دو قهرمانی. در سال 2008 فوتسال ایران به قهرمانی آسیا رسید و تیم‌ملی نوجوانان ایران نیز به عنوان قهرمانی رسید. خب هیچ کشوری در سال گذشته دو جام قهرمانی را کسب نکرده بود به همین دلیل امتیاز فدراسیون بالا رفت.

  • اما مسئولان فدراسیون فوتبال علاقه خاصی دارند که این انتخاب را طبق دلخواه خود تفسیر کنند.

من درباره ژست مسئولان فدراسیون فوتبال قضاوتی ندارم. اساسا اخبار ورزشی را خیلی کم دنبال می‌کنم. اما یک واقعیت وجود دارد و اینکه تنها دلیل انتخاب ایران کسب همین دو جام قهرمانی بوده که عرض کردم.

  • مسئولان فدراسیون معتقدند که AFC به دلیل دقت و پیشرفت فدراسیون فوتبال ایران در برگزاری منظم رقابت‌های لیگ و رده‌های پایه و برنامه‌ریزی مناسب در بخش‌های آموزش و دیگر کمیته‌ها ایران را به عنوان برترین فدراسیون سال آسیا انتخاب کرده است، نظرتان چیست؟

ببینید، مکانیسم انتخاب برترین فدراسیون فوتبال سال آسیا فقط به موضوع جام قهرمانی برمی‌گردد. آنها به عملکرد داخلی، مدیریت داخلی  و تشکیلات فدراسیون کاری ندارند. اینطور نیست که موضوع ویژن یا عملکرد تیم‌های پایه یا برگزاری دوره‌های آموزشی دلایل انتخاب فدراسیون برتر سال آسیا باشد. میزان آموزش هر فدراسیونی در فیفا نمره‌گذاری می‌شود و در پایان سال آنها به همین حد کفایت می‌کنند که بگویند فلان کشور در موضوع آموزش جزو بهترین‌های فوتبال بوده است در هر حال ایجاد زیرساخت، پیشرفت در برنامه‌ریزی و مسائل دیگر اصلا در انتخاب فدراسیون فوتبال سال آسیا تاثیرگذار نیست.

کد خبر 69514

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز