در ۲۸ ژانویه ۱۹۸۶، شاتل فضایی چلنجر مدت کوتاهی پس از بلند شدن نقصی پیدا کرد که به قیمت جان ۷ خدمه آن تمام شد. اکنون قطعه‌ای از این فضاپیمای محکوم به فنا در کف اقیانوس در سواحل فلوریدا پیدا شده است.

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از سایت سی نت، یک گروه مستندساز که در یک برنامه تلویزیونی برای کانال «تاریخ» (History) کار می‌کردند، در حالی که به دنبال یک لاشه هواپیما می‌گشتند، این اثر هنری زیر آب را کشف کردند.

در بیانیه‌ای در روز پنجشنبه، ناسا گفت که این فیلم را بررسی و تأیید کرده است که این بخشی از چلنجر است. از دست دادن چلنجر و بعداً کلمبیا در سال ۲۰۰۳، ناسا را تشویق کرد تا تلاش‌های ایمنی خود را در پروازهای فضایی بهبود بخشد.

شبکه تاریخ روز پنجشنبه پیش‌نمایشی از مستند را به اشتراک گذاشت که به کشف این مصنوع می‌پردازد. این فیلم به عنوان بخشی از «سریال مثلث برمودا: در آب‌های نفرین شده» پخش خواهد شد، اگرچه قطعه چلنجر در مثلث برمودا یافت نشده است.

این فیلم نشان می‌دهد که غواصان در حالی که ماهی‌ها روی قطعه باقی مانده از چلنجر شنا می‌کنند، شن و ماسه را از این مصنوع دور می‌کنند.

طول این بخش حدود ۶ متر است و از یک سری کاشی‌های فلزی ۲۰ سانتی‌متری تشکیل شده است. یکی از غواصان در پایان کلیپ می‌گوید: «فکر می‌کنم باید با ناسا صحبت کنیم.»

ناسا مشخص نکرد که این بخش از کدام قسمت شاتل است، اما به نظر می‌رسد کاشی‌های حرارتی برای شکم فضاپیما مناسب هستند. آژانس فضایی زباله‌های ناشی از فاجعه را در طول سال‌ها جمع‌آوری کرده است و بخشی از بال چپ شاتل در سال ۱۹۹۶ در ساحل فلوریدا سقوط کرد.