همشهری آنلاین: ستاد انتخابات کشور با صدور اطلاعیه ای زمان و مقررات تبلیغات نامزدهای عضویت در شوراهای اسلامی را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، متن اطلاعیه به این شرح است:

به آگاهی هم میهنان عزیز، داوطلبان عضویت در شوراهای اسلامی شهر، روستا و عشایر و هواداران آنان می رساند که تبلیغات انتخاباتی نامزدها با انتشار اسامی آنان توسط فرمانداری ها و بخشداری های ذیربط از تاریخ 16/9/85 آغاز و به مدت 7 روز تا 22/9/85 ادامه خواهد داشت.

به منظور رعایت دقیق مفاد مقررات مربوط به تبلیغات انتخاباتی اهم موارد به شرح زیر اعلام می گردد:

الف: نامزدها در صورت تمایل به داشتن ستاد تبلیغاتی موظف اند همزمان با آغاز کار ستاد، نشانی و محل ستاد و نام مسؤول آن را کتباً و با امضای خود، به آگاهی هیأت اجرایی حوزه انتخابیه برسانند ( در انتخابات روستاها و عشایر به هیأت اجرایی بخش و در انتخابات شهرها به هیأت اجرایی شهرستان)

ب: ستاد تبلیغات انتخابات، مرکزی است که فعالیت های تبلیغاتی نامزدها و طرفداران آنان را در آن ساماندهی و انجام می پذیرد و هر داوطلب تنها می تواند در شهرها در هر منطقه شهرداری و در روستاها یک ستاد تبلیغاتی داشته باشد.

ج: انتشار اعلام نظر شخصیت ها (بدون ذکر عنوان و مسؤولیت آن)، مجامع، احزاب و گروه های مجاز، در تأیید نامزد انتخاباتی باید مستند به مدرک کتبی و امضاء شده مربوط به تأیید و حمایت باشد و نامزد انتخاباتی در صورتیکه بخواهد از تأیید مراجع یاد شده استفاده نماید باید مستندات و مدارک آن را به هیأت اجرایی ارایه کند.

د: در فعالیت انتخاباتی، انجام امور ذیل ممنوع است و مرتکبین تحت پیگرد قانونی قرار می گیرند:

1- نوشتن و یا اظهار مطالب خلاف واقع

2- دیوار نویسی، راه اندازی کاروان های تبلیغاتی و استفاده از بلندگوهای سیار خارج از محل سخنرانی و یا ستاد تبلیغاتی انتخاباتی.

3- اعلام نظر شخصیت ها در تأیید نامزدها با ذکر عنوان و مسؤولیت آنان.
 
4- استفاده از صدا و سیما و میز خطابه نماز جمعه و یا هر وسیله دیگری که جنبه رسمی و دولتی دارد.

5- فعالیت انتخاباتی کارمندان در ساعات اداری.

6- استفاده از وسایل و امکانات وزارتخانه ها، ادارات، شرکت های دولتی و مؤسسات وابسته به دولت و شهرداری ها و شرکت ها و سازمان های وابسته به آنها و نهادها و مؤسساتی که از بودجه عمومی (به هر میزان) استفاده می کنند و همچنین در اختیار گذاشتن وسایل و امکانات مزبور.

7- فعالیت تبلیغاتی مجریان و ناظران انتخابات برای نامزدهای انتخاباتی در قلمرو جغرافیایی مسؤولیت خود.

8- الصاق هرگونه آثار تبلیغاتی بر روی علائم راهنمایی و رانندگی، تابلوی بیمارستان، تابلوی مدارس و سایر مؤسسات آموزشی و تابلوهای منصوبه در معابر عمومی توسط بخش دولتی و وابسته به دولت و همچنین تأسیسات دولتی و صندوق های پست، باجه های تلفن، پست های برق و تلفن، تابلوها و املاک بخش خصوصی (مگر با رضایت مالکان یا متصرفان) و هرگونه تابلوی راهنما، مأمورین انتظامی در صورت مشاهده چنین مواردی متخلفان را جلب و به منظور تعقیب قانونی به مقامات قضایی تحویل می نمایند. شهرداری ها در انتخابات شهرها و بخشداری ها در انتخابات روستاها موظف اند با استفاده از امکانات محلی نسبت به امحاء چنین اوراقی اقدام نمایند.

9- تبلیغ علیه نامزدها و هرگونه هتک حرمت و حیثیت آنان.

10- پاره یا معدوم نمودن عکس و آثار تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی در مدت و زمان قانونی تبلیغات که در محل های مجاز الصاق شده و یا نصب شده باشد.

11- انجام هرگونه فعالیت تبلیغاتی تحت عنوان داوطلبی خارج از مهلت قانونی تبلیغات.

تبصره 1- درجات تحصیلی و سوابق خدمات و فعالیت های موارد ادعا در آثار تبلیغاتی باید مستند به مدارکی باشد که در صورت نیاز هیأت اجرایی، ارائه آنها امکان پذیر باشد.

تبصره 2 – شهرداری ها در انتخابات شهرها و بخشداری ها در انتخابات روستاها می توانند با استفاده از امکانات محلی، محل های مناسبی اعم از ثابت یا سیار را برای الصاق و یا ارائه آثار تبلیغاتی نامزدها تعیین نمایند و در صورت لزوم هزینه لازم را از آنان اخذ نمایند.

تبصره 3 – استفاده از امکانات تبلیغی مؤسساتی که به نحوی از بودجه عمومی استفاده می کنند ولی با رعایت ضوابط و انعقاد قرارداد و اخذ وجه از اشخاص حقیقی برای آنها کارهای تبلیغاتی انجام می دهند (مثل نشریات وابسته به دولت)، در تبلیغات انتخاباتی بلامانع است.

تبصره 4 – استفاده از اماکن دولتی و عمومی مشروط به اخذ مجوز از مقامات ذیصلاح و پرداخت هزینه برابر برای تمامی نامزدها و طرفداران آنها بلامانع است.

تبصره 5 – استفاده هرگونه آثار تبلیغاتی نامزدها و طرفداران آنان اعم از کاغذی، پارچه ای، مقوایی، فلزی و یا هر جنس دیگر با ابعاد بیشتر از 70*100 سانتی متر ممنوع است.
تبصره 6 – شرکت پست در چارچوب اساسنامه خود می تواند در امر توزیع آثار تبلیغاتی نامزدها اقدام نمایند.

هـ - مطبوعات و نشریات حق ندارند آگهی یا مطالبی علیه نامزدهای انتخاباتی درج نمایند و یا مطلبی بنویسند که دال بر انصراف گروه یا اشخاصی از نامزدهای معین باشد، در این صورت نامزدها حق دارند پاسخ خود را به نشریه مزبور بدهند و آن نشریه طبق قانون مطبوعات مکلف به چاپ فوری آن در مهلت مجاز تبلیغات می باشد.

تبصره – مطبوعات و نشریات در انتشار هرگونه مطلب درخصوص نامزدها مکلفند به نحوی اقدام نمایند که فرصت پاسخگوئی برای نامزد در مهلت مجاز تبلیغاتی فراهم باشد.

برچسب‌ها