همشهری آنلاین: معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی به هیچ وجه تسهیلات‌دهی بانک‌ها را متوقف نکرده است.

رامین پاشایی‌فام در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس در پاسخ به این سوال که بانک‌ها دادن تسهیلات به خصوص اعطای تسهیلات خرد به مردم را متوقف کرده‌اند، گفت: بانک‌ها بر اساس ضوابط خود تسهیلات بخش‌های مختلف اعم از کشاورزی، صنعت و سایر بخش‌ها را می‌پردازند و بانک مرکزی نیز بر این روند متناسب با سهمی که برای بخش‌های مختلف در نظر گرفته شده، نظارت دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که بانک‌ها در پاسخ به متقاضیان تسهیلات عنوان می‌کنند با محدودیت منابع مواجه هستند، اظهار داشت: بانک‌ها با هزینه بالا منابع خود را از طریق سپرده‌ها تامین می‌کنند و منطقی نیست که منابع را جمع‌آوری و از اعطای تسهیلات خودداری کنند.

پاشایی فام تاکید کرد: امکان ندارد بانک‌ها منابع داشته باشند و تسهیلات نپردازند و ادامه داد: میزان منابع و تسهیلات بانک‌ها با یکدیگر متفاوت است، در عین حال ما در کلان ماجرا شاهدیم که نقدینگی رو به رشد است.

وی افزود: حجم نقدینگی از ۱۶۴ هزار میلیارد تومان در سال گذشته به ۱۷۰ هزارمیلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رسیده و در ۱۲ماه منتهی به آبان ماه ۱۳ درصد رشد داشته است.

پاشایی فام در خصوص اخذ کارمزد بانک‌ها در ازای ارایه خدمات نیز توضیح داد: تناقض‌هایی درباره یکی دو مورد از مزدها وجود داشت که که برطرف شد و اخذ کارمزد برای ارایه خدمات بانکی اعمال می‌شود.