چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۸۷ - ۱۸:۵۹
۰ نفر

رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد: برنامه‌ای برای چاپ اسکناس جدید در دستور کار قرار ندارد

محمود بهمنی در پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: هیچ برنامه‌ای برای چاپ اسکناس با مبلغ جدید نداریم و اسکناس 5هزار تومانی همچنان درشت‌ترین اسکناس رایج کشور خواهد بود.

در حالی که بانک مرکزی در دوره مظاهری چاپ اسکناس‌های جدید 10هزار تومانی و درشت‌تر را در دستور کار داشت، بهمنی رئیس‌کل بانک مرکزی، دیروز از تغییر این سیاست بانک مرکزی خبر داد؛

البته بهمنی در شهریورماه امسال که هنوز دبیرکل بانک مرکزی بود چاپ چک‌پول 50 هزار تومانی را مقدمه‌ انتشار اسکناس‌های 50 هزار تومانی اعلام کرده و ابراز امیدواری کرده بود که به‌زودی شاهد انتشار اسکناس‌های 10 و 50 هزار تومانی در کشور باشیم.

بهمنی دیروز همچنین از چاپ تصویر بیت‌المقدس بر یکی از اسکناس‌های رایج کشور خبر داد. وی همچنین با اشاره به فرا رسیدن سی‌امین سال پیروزی انقلاب اسلامی، از اقدام بانک مرکزی برای ضرب مجموعه‌های جدیدی از سکه‌های طلا و نقره به این مناسبت خبر داد و گفت: روی این سکه‌ها تصویر امام خمینی(ره) و پشت آنها عبارت انقلاب ما انفجار نور بود نقش بسته است. بهمنی تصریح کرد: این سکه‌ها در اندازه‌های 5 بهار، 5/2بهار و یک بهار آزادی خواهد بود.

وی با بیان اینکه کیفیت این سکه‌ها از سکه‌های قبلی بیشتر خواهد بود، ادامه داد: این سکه‌ها با جنس نقره نیز ضرب خواهد شد تا ارزان‌تر به‌فروش برسد.

علت عدم‌تشکیل شورای پول و اعتبار

رئیس‌کل بانک مرکزی درخصوص علت تشکیل نشدن جلسات شورای پول و اعتبار گفت که مباحث مربوط به این شورا هم‌‌اکنون در کمیسیون اقتصادی دولت در حال بررسی است.

بهمنی اظهار داشت: تمام مباحث درخصوص پول و اعتبار در کمیسیون اقتصادی قابل طرح است و تشکیل نشدن شورای پول مشکلی ایجاد نمی‌کند.

مطالبات معوق بانک‌ها

رئیس‌کل بانک مرکزی میزان مطالبات معوق بانک‌ها را تا پایان آذر ماه امسال 30 هزار میلیارد تومان عنوان کرد و بیان داشت: در 3ماه گذشته 6 تا 7 هزار میلیارد تومان از این مطالبات، وصول شده است.

بهمنی اعلام کرد: از 3 ماه قبل که دریافت این مطالبات را آغاز کردیم روند افزایش بدهی به بانک مرکزی متوقف شد و اگر این کار را انجام نمی‌دادیم اکنون این رقم به 40 هزار میلیارد تومان افزایش یافته بود.

نرخ دلار در سال 88

بهمنی تأکید کرد: پیشنهاد بانک مرکزی برای نرخ دلار در بودجه سال آینده، 950 تومان است. اما این نرخ باید در مجلس شورای اسلامی ‌تعیین و نهایی شود.

کد خبر 73030

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز