به گزارش همشهری آنلاین، حجت الاسلام علی لطیفی رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در خصوص ایجاد تغییرات محتوایی در کتابهای درسی گفت: اینکه هر سال کتابها را بتوانیم تغییر دهیم امکان پذیر نیست و این موضوع تغییر کتاب درسی مختص ایران هم نیست و در کشورهای دیگر هم این موضوع یکی از برنامههای نظام آموزشی در هر کشور است.
لطیفی با اشاره به کتابهایی که در سال آینده دچار تغییر خواهند شد؛ گفت: کتاب کار و فناوری در پایه ششم از کتابهایی است که امسال تغییر خواهد کرد و در حال باز طراحی آن هستیم. کتاب دیگری که کاندید تغییر کردن بوده اما هنوز تغییراتی در آن نهایی نشده است کتابهای علوم تجربی در برخی از پایههای ابتدایی است. کتاب مطالعات اجتماعی پایه سوم، کتاب مطالعات اجتماعی پایه چهارم، کتاب فارسی پایه چهارم، کتاب مطالعات اجتماعی پایه پنجم، کتاب مطالعات اجتماعی پایه ششم و کتاب علوم تجربی پایه پنجم از کتابهایی است که از منظرههای مختلف در حال بررسی هستند.
وی با بیان اینکه مسئله اسناد لانه جاسوسی از موضوعاتی است که به میزان کافی در کتب درسی به آن پرداخته نشده است؛ گفت: کار گروه ویژهای را تشکیل دادیم که متشکل از برخی صاحب نظران معاصر و صاحب نظران تألیف کتب درسی است زیرا کلیه اسناد را مجدداً مرور کنند و آن بخش از اسناد را که متناسب با فضا و روحیه دوره کودکی و نوجوانی است به مطالب درسی اضافه کنند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی افزود: تاکنون در مورد لانه جاسوسی ۱۴ مطلب در کتب درسی به نگارش در آمده است. این مطالب در مقطع متوسطه دوم عمدتاً در کتاب مطالعات اجتماعی یا تاریخ است اما در کتابهای رشته فنی و حرفهای در کتب غیر از تاریخ و مطالعات اجتماعی هم این مباحث را داریم. به عنوان مثال در کتاب تفکر و سواد رسانهای به نقش مخرب آمریکا اشاره شده است.
وی با بیان اینکه نظرات فرهنگیان در تغییر کتب درسی مؤثر است؛ گفت: به کمک کارشناسان متخصص و در شورای برنامه ریزی آموزشی پس از تأیید در این شورا این تغییرات اعمال خواهد شد.
لطیفی با اشاره به افزوده شدن رمزینهها در کتاب درسی گفت: دانش آموزان میتوانند از محتوای رسانهای در قالب صوت، تصویر یا فایلهای تعاملی برای فهم بیشتر مطالب درسی استفاده کنند. در حال حاضر حدود ۵۷۰۰ رمزینه در کتب درسی در نظر گرفته شده است که حاوی بیش از ۱۰ هزار محتوای چندرسانهای است. این محتوای مکمل چندرسانهای به فهم بیشتر مطالب کمک زیادی میکند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اذعان به اینکه برخی از دانش آموزان اتباع موفق به گرفتن کتب درسی نشدند گفت: معیار ما برای ثبت سفارش کتابهای درسی از سوی دانش آموزان اتباع این است که این دانش آموزان در مدارس ثبت نام کرده باشند؛ در حقیقت آن دانش آموزان اتباع که کتاب نگرفتند عمدتاً در مدارس ثبت نام نکردند. راه حل این است که فرایندهای ثبت نام برای دانش آموزان حتماً به موقع باشد که در این زمینه لازم است همکاران ما در وزارت آموزش و پرورش برای ثبت نام به موقع دانش آموزان اتباع حساس باشند؛ همچنین همکاران ما در ادارات کل و نواحی باید توزیع بهموقع کتب درسی را به جد پیگیری کنند.