کتاب «آوازهای فوتبال در ایران» که حاصل پژوهش‌های‌ پنج‌ساله‌ دکتر کیوان آقا محسنی است برای اولین بار در ایران به پدیده‌ شعارهای هواداران فوتبال از منظر موسیقی و مردم‌شناسی نگریسته است.

به گزارش همشهری آنلاین، نگارنده که دانش‌آموخته‌ رشته‌ اتنوموزیکولوژی (مردم‌شناسی و موسیقی) در کشور آلمان است، در فصل اول به تبیین این مفهوم پرداخته که چرا اساساً می‌توان رفتارهای صوتی هواداران فوتبال روی سکوها را یک رفتار موسیقایی قلمداد کرد.

در ادامه در فصل دوم اطلاعات مفیدی درباره‌ چگونگی شکل‌گیری آوازهای فوتبال در دنیا ارائه می‌شود.

در فصل سوم، پدیده‌ آوازهای فوتبال از منظر مردم‌شناسی و موسیقی‌شناسی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

از فصل چهارم، کتاب شروع به بررسی پدیده‌ آوازهای فوتبال در ایران می‌کند. در این فصل نگارنده با مصاحبه با تماشاگران فعال فوتبال در دهه‌های ۱۳۴۰ و ۱۳۵۰ شمسی، گفت‌وگو با برخی از فوتبالیست‌ها و خبرنگاران قدیمی و همچنین بررسی نشریات قدیمی ورزشی، به طبقه‌بندی موسیقایی شعارهای هواداران فوتبال در آن سال‌ها می‌پردازد.

در این بخش بیش از ۴۰ نمونه از شعارهای هواداران فوتبال در دهه‌های ۱۳۴۰ و ۱۳۵۰ مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته‌اند. در فصل پنجم با رویکردی فرهنگ‌شناسانه و با بررسی رابطه‌ موسیقی و فوتبال با مسئله‌ هویت، برخی شعارهای هواداران فوتبال در دهه‌های ۱۳۶۰ و ۱۳۷۰ بررسی می‌شوند.

فصل پایانی کتاب، نتیجه‌ پژوهش‌های میدانی نگارنده در سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ در ورزشگاه آزادی تهران و در جایگاه‌های تماشاگران استقلال و پرسپولیس است.

در مجموع کتاب تلاش می‌کند روند تغییرات شعارهای هواداران فوتبال در ایران از دهه‌ی ۱۳۴۰ تا امروز را بررسی کند و همچنین اطلاعات مفیدی درخصوص افراد مؤثر بر شکل‌گیری این شعارها به دست ‌دهد.