تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۸۷ - ۰۵:۴۸

گروه ورزشی: پرسپولیس و افشین پیروانی که در هفته‌های گذشته آرام‌ترین و بی‌انگیزه‌ترین بازی‌های لیگ رابه نمایش گذاشته بودند با خبر نزدیک شدن لوکا بوناچیچ به نیمکت این تیم متحول شدند و در یک بازی متفاوت 10 نفره، فولاد را شکست دادند.

 بازیکنان پرسپولیس در بازی‌های قبلی کند، بی‌تفاوت و بی‌انگیزه به نظر می‌رسیدند اما در طول 90 دقیقه این بازی پر فشار با تلاش و جنگندگی بی‌سابقه از برتری یک گله خودشان دفاع کردند و به 3 امتیاز ارزشمند دست یافتند.

پرسپولیس در حالی مقابل فولادخوزستان قرار گرفت که دقایقی پیش از آغاز این مسابقه خبر توافق باشگاه با بوناچیچ در همه خبرگزاری‌ها دیده می‌شد و انتشار این خبر به معنی پایان دوره سرمربیگری افشین پیروانی در این تیم بود.

پیروانی که این بازی را آخرین فرصت  برای اثبات توانایی‌هایش می‌دانست با آرایش جدید مقابل مجید جلالی قرار گرفت. سرمربی جوان پرسپولیس پس از جدایی قطبی تیمش را با آرایش 2-4-4 به میدان می‌فرستاد اما در این مسابقه به سیستم محبوب قطبی بازگشت و پرسپولیس باز هم 1-3-2-4 بازی کرد.

چند ستاره سرشناس روی نیمکت نشستند و پیروانی تیمش را با ترکیب تازه‌ای به میدان فرستاد. حقیقی باز هم در ترکیب اصلی قرار گرفت، مسعود زارعی پس از مدت‌ها به ترکیب اضافه شد و منصوری از ابتدا به میدان رفت. بازیکنانی مثل نیکبخت، پتروویچ، بادامکی، شیری و سپهرحیدری نیمکت‌نشینان سرشناس پرسپولیس در این بازی بودند.

تغییرات پیروانی تغییری در شکل بازی پرسپولیس ایجاد نکرد. سرخ‌ها در تقابل با فولاد، برتری نسبتا محسوسی در حفظ و کنترل جریان بازی داشتند اما همچنان پرسپولیس با حملات کند و بی‌برنامه توان ایجاد موقعیت روی دروازه حریف را نداشت. اولین فرصت جدی در دقیقه 10 شکل گرفت. کریم باقری در شلوغی داخل محوطه جریمه به صورت اتفاقی صاحب توپ شد اما نتوانست دروازه را به خوبی هدف بگیرد. فولادی‌ها در پاسخ به این حمله با شوت سنگین و خطرناک فیض‌اللهی دروازه پرسپولیس را هدف گرفتند.

هافبک‌های تیم میزبان به دنبال استفاده از سرعت توره در خط حمله بودند. توپ‌های زیادی به عمق دفاع فولاد ارسال شد اما توره نتوانست از این پاس‌های بی‌دقت استفاده کند و پرسپولیس در نیمه نخست هیچ موقعیتی روی این حرکات به دست نیاورد. در دقیقه 20 دومین موقعیت سرخ‌ها هم به شکل تصادفی حاصل شد. این بار توپ مقابل علیرضا محمد قرار گرفت و مدافع کناری پرسپولیس با یک شوت محکم دروازه فولاد را تهدید کرد اما ضربه محکم این بازیکن با عکس‌العمل دروازه‌بان پرتغالی دفع شد.

اخراج توره

سرخ‌ها در طول 25 دقیقه ابتدایی هیچ موقعیت مسلمی برای گلزنی نداشتند اما با نبوغ کریمی به گل برتری رسیدند. هافبک شماره 8 که بارها مدافعان فولاد را وادار به انجام خطا و دریافت کارت زرد کرد در دقیقه 26   بداوی را در داخل محوطه جریمه پشت سر گذاشت، مدافع فولاد با یک خطای مسلم بهترین فرصت گلزنی را برای پرسپولیس ایجاد کرد و مازیار زارع از روی نقطه پنالتی گل اول را به ثمر رساند.فولادی‌ها در اولین حمله جدی می‌توانستند صاحب یک پنالتی برای جبران نتیجه شوند اما داور خطای مدافعان پرسپولیس روی فیض‌اللهی را ندید.

مهمترین اتفاق نیمه نخست بعد از گل پرسپولیس، اخراج مهاجم سنگالی سرخ‌ها بود. ابراهیم توره که اواسط نیمه نخست یک کارت زرد مشکوک از داور دریافت کرده بود در دقیقه 44 با یک کارت زرد مشکوک دیگر از زمین اخراج شد. به نظر می‌رسید داور در اخراج مهاجم پرسپولیس سخت‌گیری کرده است. با اخراج توره، علی کریمی به  خط حمله منتقل شد و تیم پیروانی با آرایش1-4-4 به بازی ادامه داد. این مسابقه در نیمه نخست با تنها گل زارع به پایان رسید.

در نیمه دوم انتظار می‌رفت جلالی تغییراتی در تیمش ایجاد کند و مقابل پرسپولیس 10 نفره با تفکرات هجومی به میدان بیاید اما پیروانی در بین دو نیمه بیش از جلالی روی تیمش تاثیر داشت. سرخ‌ها از ابتدا این نیمه بازی فیزیکی و پرس بازیکنان فولاد را در دستور کار قرار دادند. حاصل این شکل از بازی حفظ نتیجه و توقف فولاد در میانه‌های میدان بود.

در 15 دقیقه ابتدایی نیمه نخست پرسپولیس بیشتر توپ و میدان را در اختیار داشت و تیم اهوازی مقابل میزبان 10 نفره هیچ موقعیتی برای گلزنی به دست نیاورد. در دقیقه 61 اما جدی‌ترین موقعیت فولاد شکل گرفت و این بار حقیقی مانع از فروپاشی دروازه تیمش شد. والنته، مهاجم برزیلی فولاد می‌توانست از داخل محوطه شش قدم گل تساوی را به ثمر برساند اما حقیقی ضربه سر این بازیکن را به خوبی مهار کرد.

پیروانی با دو تعویض به دنبال حفظ روند بازی بود اما تعویض‌های او معقول و منطقی به نظر نمی‌رسید، ‌با این وجود سرمربی جوان سرخ‌ها به خواسته خودش رسید. در حقیقت‌ تصمیمات جلالی، پرسپولیس را به پیروزی نزدیک می‌کرد. کریمی  و باقری از زمین بیرون رفتند. بادامکی و نیکبخت به جای این دو بازیکن وارد زمین شدند. با این تعویض‌ها ضد حملات پرسپولیس هم دیگر خطری نداشت اما فولاد شایسته رسیدن به گل تساوی نبود.

 تیم جلالی تا پایان مسابقه شجاعت نزدیک شدن به دروازه میزبان برای رسیدن به گل تساوی را نداشت. فولاد در تقابل با یک تیم10 نفره هیچ برنامه و تاکتیک مشخصی نداشت. شوت‌های بی‌هدف و ضعیف بازیکنان اهوازی خطر جدی‌ای روی دروازه پرسپولیس ایجاد نکرد. در دقایق پایانی حملات احساسی فولادی‌ها این تیم را صاحب چند فرصت جدی  کرد اما مقاومت پرسپولیسی‌ها تا آخرین ثانیه‌های وقت تلف‌شده ادامه پیدا کرد و سرخ‌ها به 3 امتیاز این بازی دست یافتند.

حضور بوناچیچ منتفی شد

عباس انصاری‌فرد پس از پیروزی این تیم مقابل فولاد به فارس گفت:
« بوناچیچ هیچ شانسی برای مربیگری در پرسپولیس ندارد.» وی افزود:«احتمال می‌دهیم با لوکا دچار مشکل شویم و ترجیح می‌دهیم از پیروانی حمایت کنیم.»

صدرنشینی یک روزه ذوب‌آهن

رقابت‌های هفته بیست و دوم لیگ برتر با برگزاری هفت مسابقه در شهرهای کشور آغاز شد. سپاهان در اصفهان با نتیجه 2 بر صفر سایپا را مغلوب کرد. نویدکیا زننده هر دو گل تیم کاظمی در این بازی بود. سپاهان با این برد و 36 امتیاز به مکان سوم جدول رسید.

ذوب‌آهن، ‌تیم دوم جدول در قم مقابل صبای این شهر به تساوی رسید و با 41 امتیاز، ‌با یک امتیاز و یک بازی بیشتر نسبت به استقلال موقتا صدرنشین شد.در تهران تیم راه‌آهن مقابل پاس همدان به برتری 2 بر یک دست یافت.  در کرمان تیم مس با تنها گل فراز فاطمی مقابل ملوان پیروز شد. داماش در  رشت مقابل مقاومت سپاسی به تساوی یک بر یک رضایت داد. در مشهد ابومسلم با تنها گل میثم بائو، پیکان را شکست داد و در اهواز، استقلال این شهر مقابل پیام مشهد با تنها گل رجبی به برتری دست یافت.