گروه حوادث: پرونده 5 سارق حرفه‌ای که طی 13 سال فعالیت مجرمانه در پایتخت به هزاران خودروی سواری دستبرد زده بودند

با دستگیری دوباره آنها به جریان افتاد. اعضای این باند که در این مدت 3 بار دستگیر و راهی زندان شده‌اند به سرقت از 7 هزار خودرو اعتراف کرده‌‌اند.

مدتی قبل، ماموران کلانتری 123 نیاوران هنگام گشتزنی در خیابانی در شمال تهران صدای آژیر دزدگیر خودرویی را شنیدند که مرد جوانی در اطراف آن پرسه می‌زد. ماموران با دیدن این صحنه به طرف مرد جوان به راه افتادند، اما او با مشاهده خودروی پلیس پا به فرار گذاشت.

بعد از دقایقی تعقیب و گریز، این مرد دستگیر شد و در حالی که مدعی بود جرمی مرتکب نشده است به اداره پلیس انتقال یافت.

با انتقال مرد جوان به اداره آگاهی و انگشت نگاری از وی مشخص شد ادعای او مبنی بر اینکه جرمی مرتکب نشده دروغ بوده و وی یک مجرم سابقه‌دار است که به تازگی از زندان آزاد شده است.

با این اطلاعات،  بازجویی از متهم که محمود نام دارد آغاز شد و وی که چاره‌ای جز بیان حقیقت نداشت با اعتراف به سرقت‌های زنجیره‌ای از خودروهای سواری گفت: مدتی قبل وقتی به جرم سرقت لوازم خودرو دستگیر و راهی زندان شدم، در آنجا با  4سارق حرفه‌ای آشنا شدم که تبحر زیادی در سرقت لوازم خودرو داشتند. بعد از این آشنایی تصمیم گرفتیم وقتی که از زندان آزاد شدیم با تشکیل باندی سرقت‌های خود را به‌صورت گسترده‌تری ادامه دهیم و به این ترتیب بود که همکاری من با اعضای این باند آغاز شد.

ما شب‌ها در خیابان‌های شمال تهران پرسه می‌زدیم و خودرو‌هایی را که دزد گیر نداشتند شناسایی می‌کردیم. سپس به سراغ آنها رفته و ظرف چند ثانیه با شکستن شیشه پنجره این خودروها، ضبط صوت و دیگر لوازم باارزش آنها را به سرقت برده و متواری می‌شدیم، اما در آخرین سرقتم دزد‌گیر یکی از خودرو‌ها به صدا درآمد و همین مسئله باعث شد ماموران مرا دستگیر کنند.

رد پای باند مخوف

با اعترافات مرد جوان، جست‌وجو برای دستگیری دیگر همدستان او آغاز شد و ماموران در بررسی سوابق آنها دریافتند این متهمان سارقان مخوفی هستند که در طول 13 سال گذشته به هزاران خودرو در پایتخت دستبرد زده‌اند.

قاضی علیرضا روستا طسوجی- بازپرس شعبه 8 دادسرای ناحیه یک تهران- با بیان این خبر گفت: بررسی‌ها نشان می‌داد متهمان در طول سال‌ها فعالیت خود چند بار دستگیر شده و راهی زندان شده بودند. آنها آخرین بار در سال 85 دستگیر شده و در بازجویی به سرقت از 6 هزار خودرو اعتراف کرده بودند.

وی افزود: با مشخص شدن این موضوع، جست‌وجو برای دستگیری دیگر اعضای باند ادامه یافت و کارآگاهان پلیس با استفاده از اطلاعاتی که عضو دستگیر شده باند در اختیار آنها قرار داده بود موفق شدند مخفیگاه آنها را در جنوب تهران شناسایی کنند.

به این ترتیب دیگر اعضای باند نیز در یک عملیات ضربتی دستگیر و بعد از انتقال به اداره آگاهی به سرقت از 1330 خودروی دیگر اعتراف کردند.

بازپرس روستا با بیان اینکه اعضای این باند سرقت 5 سارق سابقه‌دار هستند که هر بار بعد از آزادی از زندان فعالیت‌های مجرمانه خود را از سرگرفته‌اند بیان داشت: سابقه فعالیت متهمان به سال 75 بازمی‌گردد، یعنی زمانی که اعضای باند برای نخستین بار از سوی پلیس دستگیر شدند.

وی با اشاره به اینکه متهمان در طول 13 سال فعالیت مجرمانه خود به بیش از 7 هزار خودروی سواری در پایتخت دستبرد زده‌اند، تصریح کرد: تا‌کنون 4 نفر از خریداران اموال مسروقه که با این باند همکاری داشتند نیز دستگیر شده و 350دستگاه رادیو و پخش خودرو از آنها کشف و به مالباختگان مسترد شده است.

بازپرس شعبه 8 دادسرای ناحیه یک تهران خاطر نشان ساخت: هم‌اکنون برای اعضای این باند که هنوز ملیت 2 سردسته آن مشخص نشده، کیفرخواست صادر شده و پرونده آنها برای محاکمه به دادگاه ارسال شده است.