همشهری آنلاین: حدود 2000 سرباز رواندایی با تصویب دولت کنگو به شرق کینشازا در کنگو می‌روند

روزنامه نویه سوریشرسایتونگ گزارش داد، آنها قرار است همراه با ارتش کنگو، شورشیان هوتو موسوم به نیروهای دموکراتیک آزادیبخش رواندا (FDLR) را نابود کنند. انتظار نمی‌رود روزهای خوشی در انتظار غیرنظامیان باشد.

آنچه به صورت رسمی اعلام شده، این است که این نیروها فقط ناظران نظامی و محافظ هستند، با این حال منابع دیپلماتیک و محافل نزدیک به نیروهای صلح‌بان سازمان ملل در شرق این کشور می‌گویند 2000 سرباز رواندایی از گوما، مرکز استان شمالی در مرز دو کشور عبور کرده‌اند.

نامنظم و فاسد
چنین نیروی مسلحی بسیار بزرگ‌تر از آن است که فقط ناظر و محافظ باشد. علاوه بر این ارتش کنگو کینشاسا به شدت نامنظم و فاسد است تا بتواند به شکل موفق علیه FDLR که سال‌هاست در جنگل‌های انبوه و بارانی شرق کنگو اقدام کند.

به همین خاطر پیش‌بینی می‌شود با نظر مساعد کینشازا، رواندا عملیاتی را علیه شورشیان هوتو انجام دهد. روزهای گذشته یکی از گروه‌های شبه‌نظامی توتسی موسوم به شورای ملی دفاع مردمی (CNDP) اعلام کرد با ارتش و یکی دیگر از گروه‌های متحد جنگی، جبهه‌ای را علیه FDLR می‌گشاید.

رهبر این گروه، بوسکو انتاگاندا (Bosco Ntaganda)، رییس ستاد مشترک CNDP که از لوران انکوندا (Laurent Nkunda)، ژنرال توتسی CNDP جدا شده است. انکوندا از سال 2004 علیه حضور FDLR در استان کیوو می‌جنگد.

انکوندا به خاطر خطر شکاف در CNDP تاکنون به شکل علنی در خصوص تحولات اخیر اظهارنظر نکرده است. با این حال، یکی از سخنگویان وی اعلام کرد سربازان انکوندا مستقر در روتشورو واقع در شمال گوما مانع پیشروی سربازان رواندایی یا کنگویی نخواهند شد.

نگرانی در خصوص غیرنظامیان
دو مورد یورش رواندا در 9 سال اخیر، موجب شده بخش بزرگی از ساکنان شرق کنگو حس ناخوشایندی به رواندایی‌ها به طور عام و به توتسی‌ها به طور خاص داشته باشند. حملات آن زمان با بخش بزرگی از نیروهای متحد و بدون مجوز کینشازا انجام گرفت. همچنین آن زمان این هجوم موفق نشد عوامل کشتار جمعی را از قومیت هوتو که از رواندا متواری شده بودند، شکار کنند. امروز FDLR بهتر از گذشته به محیط عملیاتش آشناست و وضع مالی‌اش هم بهبود یافته است