همشهری آنلاین: توافقات شهرداری تهران با نیروهای مسلح بر سر واگذاری پادگان قلعه مرغی به نتایج مطلوبی رسیده‌اند به طوری که قرار است تا پایان سال جاری 180 هکتار از پادگان در اختیار شهرداری تهران قرار گیرد.

به گزارش روابط عمومی شهرداری تهران، دکتر محمد باقر قالیباف با حضور در منطقه 16 و در حاشیه افتتاح سرای محله جوادیه، ورزشگاه شهدای گمنام درمانگاه منطقه و بازدید از پروژه پل جوادیه، دبستان پسرانه بعثت و دبستان دخترانه ولی عصر (ع) با بیان این مطلب اظهار داشت: امیدواریم قبل از پایان سال شاهد جمع‌آوری دیوارهای شمالی پادگان قلعه مرغی باشیم تا کار را آغاز کرده و کمبود سرانه‌های مختلف خدماتی، ورزشی، فرهنگی و فضای سبز را جبران کرده و بخشی نیز برای ذخیره زمین بافت‌های فرسوده استفاده شود.

وی افزود : شهرداری تاکنون قریب به 500 میلیارد تومان برای بحث پادگان قلعه مرغی سرمایه گذاری کرده است.

شهردار پایتخت همچنین منطقه 16 را از مناطق دارای بیشترین تراکم جمعیتی مخصوصا در منطقه جوادیه که جزو پرتراکم‌ترین بخش‌های تهران است خواند و افزود: هر هکتار از این منطقه قریب به 700 تا 750 نفر جمعیت دارد که از مشکلات آن کمبود سرانه‌های خدماتی و فضای سبز، نبود زمین و وجود بافت فرسوده است.

وی با اشاره به اینکه تدابیر جدی در خصوص این موارد در منطقه رخ داده است بیان داشت: در بخش خدمات، نظافت، آسفالت و امکانات اقدامات خوبی در 2، 3 سال گذشته انجام شده که باید برای حل دیگر مشکلات نیز تلاش کرد.

قالیباف در ادامه با بیان اینکه طرح  پل جوادیه از میان 35 گزینه طراحی شده انتخاب شده است آن را یکی از زیباترین پل‌های کشور خواند و بیان داشت:  پل جوادیه روز 12 فروردین ماه افتتاح خواهد شد.

شهردار تهران افزود: این پل طراحی خاصی دارد که بلافاصله بعد از آماده شدن سر ستون‌ها، بقیه قسمت‌های ساخته شده در کارگاه روی آن‌ها نصب خواهد شد، این پل کمک بزرگی به تردد در سطح منطقه می‌کند.

شهردار پایتخت از انتقال سازمان سردخانه واقع در میدان بهمن به نقطه‌ای دیگر  خبر داد و گفت: زمین 3 هکتاری این محدوده به سرانه‌های خدماتی این منطقه افزوده خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه 1 تا 2 سال آینده منطقه 16 و جوادیه به یکی از مناطق خوب شهر تبدیل خواهد شد در مورد بافت فرسوده نیز گفت: بافت فرسوده از کارهای سخت و از زخم‌های کهنه شهر است که دولت، مجلس، شهرداری و مردم باید دست به دست هم داده تا مشکل را حل کنند منطقه باغ آذری و منطقه جوادیه نیز از اولویت‌های اول و دوم شهرداری در خصوص بافت فرسوده است .

قالیباف افزود: شهروندان نیز باید در مورد قطعات کوچک بافت فرسوده مشارکت داشته باشند و این بخش‌ها را به مجتمع و قطعات بزرگتر تبدیل کنند.

شهردار تهران همچنین با بیان اینکه انبار نفت واقع در منطقه 11 از سرمایه‌گذاری‌های جدی شهرداری است بیان داشت: با این پروژه سرانه‌های خدماتی، فرهنگی، ورزشی و فضای سبز افزایش یافته و انبار نفت به بزرگترین مرکز فرهنگی جنوب شهر تبدیل خواهد شد.

شهردار تهران گفت: از سال 85 بیشترین پیگیری در خصوص تبصره 13 را انجام دادیم و به نتیجه نرسیدیم. حال با توجه به ارائه گزارش دیوان محاسبات به مجلس امیدوارم مجلس شورای اسلامی این موضوع را پیگیری کند تا این مباحث حل و فصل شود.

دکتر محمد باقر قالیباف در حاشیه مراسم افتتاح پروژه های شهرداری منطقه 16 با اعلام این مطلب گفت: تبصره 13 بهترین تصمیمی بود که از سوی دولت و مجلس گرفته شد ولی اجرای آن به گونه‌ای اتفاق افتاد که امروز شاهد این مشکلات هستیم.

وی افزود: همان طور که بارها گفته‌ایم عملکرد تبصره 13 باید مورد بررسی قرار گیرد. گزارش دیوان محاسبات هم نشان می‌هد که باید توجه بیشتری به این موضوع شود.

 8 هزار و 500 واحد در بافت فرسوده در حال ساخت است
قالیباف در خصوص بحثی که دیروز در شورای شهر در خصوص نوسازی بافت‌های فرسوده مطرح شد گفت: دیروز مدیر عامل سازمان نوسازی توضیحات کاملی را در این خصوص داده‌اند، کاری که ما دنبال می‌کنیم بحث احداث 30 هزار واحد اعم از بخش‌های مسکونی‌، اداری و سرانه‌های خدماتی است هم اکنون بیش از 8 هزار و 500 واحد در حال ساخت است و کار تملک قریب به 18 هزار واحد انجام شده است.

وی افزود: در بعضی مواقع برخی سوالات و حرف‌ها پیش می‌آید اما همانطور که بارها گفته‌ام موضوع بافت فرسوده کار بسیار سختی است که نیاز به حمایت دولت و مجلس دارد و امیدوارم با قانونی که مجلس تصویب کرده در 10 سال این کار در کل کشور انجام شود و حمایت‌های لازم صورت گیرد.

به گفته قالیباف هم اکنون فایننس‌های مربوط به بافت فرسوده محقق نمی‌شود اما همانطور که قول دادم مرحله دوم طرح اعلام شد که کار در بخش سرمایه‌گذاری آن انجام می شود و بناست برای موضوع بافت فرسوده از سرمایه‌گذار خارجی هم استفاده کنیم.

اخذ اعتبار یک میلیارد یورویی برای فعالیت‌های عمرانی شهر
شهردار تهران درباره قرارداد اخیر 450 میلیون یورویی شهرداری با طرف چینی گفت: ما تلاش کردیم تا حدود 1 میلیارد یورو اعتبار برای فعالیت‌های عمرانی در شهر تهران از یکی از بانک‌های خارجی بگیریم.

وی ادامه داد: در سفری که اخیرا معاون مالی و اداری شهرداری تهران داشته 450 میلیون یورو قرارداد قطعی امضا شده و 550 میلیون یوروی دیگر نیز در دستور کار است تا به امضا برسد.

به گفته شهردار تهران 450 میلیون یورویی که قرار داد آن بسته شده شامل بافت فرسوده نمی‌شود و در خصوص برخی پروژه‌های عمرانی و تملک آن هزینه می‌شود اما در 550 میلیون یوروی بعدی حتما در بحث بافت‌های فرسوده در دستور کار قرار می‌گیرد.

مهم آغاز کار برای نوسازی بافت های فرسوده است
قالیباف در خصوص سوال خبرنگاری که درباره نداشتن آب و گاز و سند برخی واحدهای مسکونی سوال پرسید گفت: ما معتقدیم که به همه تعهدات خود به مردم عمل می‌کنیم و همانطور که گفته بودیم به ازای هر روز تاخیر  20 هزار تومان خسارت می‌دهیم.

وی ادامه داد: درخصوص خدمات آب و برق و گاز بخشی را ما باید پیگیری کنیم و بخشی را صاحبان ملک‌ها باید پیگیری کنند در مورد سند هم ظرف 3 ماه امکان ارائه سند وجود ندارد همانطور که در پروژه نواب با گذشت بیش از 12 سال امروز من در حال پیگیری 2 هزارو 500 سند واحدهای این طرح هستم اما در مجموع مهم این است که کار بافت فرسوده در شهر تهران آغاز شده که فکر می‌کنم حرکت خوبی است اما حتما زمان خواهد برد.

تصویب سند زیرساختی توسعه فضاهای کالبدی شهر
قالیباف با اشاره به سند زیر ساختی توسعه فضاهای کالبدی شهر تصریح کرد: طرح جامع شهرداری را مکلف کرده که طرح جامع فضاهای فرهنگی شهر را آماده کند، بعد از کارهایی که در خصوص این طرح انجام شد و همچنین بررسی‌ها و مشاوره انجام گرفته این طرح به کمیسیون ماده 5 آمد و روز دوشنبه به طور کامل به تصویب رسید البته ما در توسعه فضاهای فرهنگی به سرعت و با شدت پیش می‌رویم و این طرح همه رویکردها و جهت های ما را دقیق‌تر می‌کند.