همشهری آنلاین: خشم جمعی در ایسلند به خاطر بحران مالی هر روز شدیدتر می‌شود، به طوریکه تظاهرکنندگان این بار جلوی پارلمان آتش روشن کردند

و با پرتاب تخم‌مرغ و گلوله برفی موجب فرار نخست‌وزیرشان شدند.

روزنامه فایننشیال تایمز آلمان گزارش داد، بخشی از دولت ایسلند برگزاری انتخابات زودهنگام را "ایده خوبی" می‌داند.

به خاطر بحران گسترده مالی، اعتراض‌ها در ایسلند به تحصن شبانه‌روزی مقابل ساختمان پارلمان در ریکیاویک، پایتخت این کشور منجر شده است. آنگونه که پلیس تایید کرد 20 تظاهرکننده را که آتش‌های کوچک بر افروخته بودند، بازداشت کرده است. حدود 1000 معترض سرانجام ساعت 3 بامداد به خاطر سرمای شدید و گاز اشک‌آور شلیک شده توسط پلیس مجبور به عقب‌نشینی شدند.

گیر هارد (Geir Haarde)، نخست‌وزیر ایسلند زمانی مجبور شد با حفاظت پلیس از محل بگریزد که مردم به سوی او تخم‌مرغ و گلوله برفی پرتاب کردند. چنین درگیری تاکنون در این جزیره کوچک در آتلانتیک که 320 هزار نفر جمعیت دارد و از سال 1949 به ناتو پیوست، بی‌سابقه بوده است.

روز چهارشنبه همچنین برای اولین بار از ماه نوامبر گذشته جمعیت تظاهرکننده برای دست یافتن به درخواستش در خصوص استعفای نخست‌وزیر محافظه‌کار این کشور و ائتلاف بزرگ او، به موفقیت دست یافتند. آگوست اولافور (August Olafur)، معاون رییس سوسیال دموکرات‌ها که در دولت است، گفت انتخابات زودهنگام در بهار "می‌تواند ایده خوبی باشد". به گفته وی، دولت فضای چندانی برای مذاکره ندارند.