گروه حوادث: مرد طلافروش وقتی نتوانست مشکلات مالی‌‌اش را حل کند نقشه سرقت از مغازه همسایه را طراحی کرد.

این مرد که می‌دانست مغازه طلافروشی مجهز به دوربین مداربسته است، بدون برجا گذاشتن ردی از خود قدم به داخل آنجا گذاشت و 6 کیلو طلا به سرقت برد.

صبح 16 دی‌ماه، ماموران کلانتری 136 تهران در جریان سرقت شبانه از یک طلافروشی در شرق پایتخت قرار گرفتند و برای بررسی موضوع عازم محل سرقت شدند.

تحقیقات نشان می‌داد سرقت شبانه از مغازه‌ طلافروشی که در پاساژی در این منطقه وجود دارد صورت گرفته است و سارقان بعد از شکستن شیشه مغازه وارد آنجا شده و اقدام به سرقت مقدار زیادی طلا کرده‌اند.

در حالی که مالک طلافروشی مدعی بود در این سرقت حدود 6 کیلو طلا از مغازه وی ربوده شده است‌، موضوع به دادیار شعبه دوم دادسرای ناحیه 4 تهران گزارش شد و به دستور وی گروهی از کارآگاهان پایگاه چهارم پلیس آگاهی، برای شناسایی سارق یا سارقان وارد عمل شدند.

در جست‌وجوی شبح سارق

نخستین بررسی‌ها نشان می‌داد پاساژی که سرقت در آنجا رخ داده بود، شب‌ها تعطیل بود و ورود شبانه به داخل آن هم امکان‌پذیر نبود.  بنابراین ماموران احتمال ‌‌دادند که سرقت یا توسط  فردی در داخل پاساژ صورت گرفته، یا اینکه سارقان از روز قبل در محلی در پاساژ مخفی شده و از این طریق توانسته‌‌اند بعد از تعطیل شدن آنجا، نقشه سرقت را عملی کنند.

از آنجا که مغازه طلافروشی و پاساژ مجهز به دوربین مداربسته بودند، بررسی فیلم‌های ضبط شده توسط این دوربین‌ها آغاز شد، اما به خاطر تاریکی شب و خاموش بودن لامپ‌های مغازه‌ تنها تصویری که ضبط شده بود سایه سارقی بود که به تنهایی وارد طلافروشی شده و برای چند ثانیه چراغ قوه خود را روشن کرده بود.

وقتی ماموران در این مرحله از بررسی‌ها با بن‌بست مواجه شدند، تصمیم به بررسی فیلم‌های ضبط شده توسط دوربین‌های پاساژ گرفتند، اما تحقیقات نشان می‌داد سارق از محل قرار گرفتن دوربین‌ها به خوبی مطلع بوده و به همین خاطر هیچ سرنخی از خود برجا نگذاشته است.

با این اطلاعات، این فرضیه که سرقت از سوی فردی در داخل پاساژ صورت گرفته است، قوت گرفت و   ماموران برای یافتن سرنخی از مرد سارق به بازبینی فیلم‌هایی که از چند روز قبل توسط دوربین‌های پاساژ ضبط شده بود پرداختند.

رد پای آشنا

گروه تحقیق در این مرحله از بررسی‌ها به مرد جوانی که از مغازه‌داران پاساژ بود مظنون شد. این مرد تنها فردی بود که دوربین‌های پاساژ چهره او را چندین بار هنگام زیر نظر داشتن و رفت‌وآمد به طلافروشی‌ای که سرقت در آنجا رخ داده بود ضبط کرده بودند.

با این سرنخ مرد جوان بازداشت شد، اما در جریان بازجویی‌ها سرقت از طلافروشی را انکار کرد و گفت که در این ماجرا هیچ نقشی نداشته است. اظهارات مرد جوان در حالی بیان می‌شد که ماموران در ادامه تحقیقات به سرنخ‌های دیگری از دست داشتن او در این سرقت دست یافتند.

به این ترتیب بازجویی از وی از سر گرفته شد و او که چاره‌ای جز بیان حقیقت نداشت با اعتراف به سرقت از طلافروشی همسایه گفت: به خاطر بدهی و مشکلات مالی که داشتم، از مدت‌ها قبل نقشه سرقت از طلافروشی همسایه را در ذهنم مرور می‌کردم تا اینکه تصمیم گرفتم آن را عملی کنم.

وی ادامه داد: شب سرقت در حالی که در مغازه‌ام مخفی شده بودم، منتظر ماندم تا پاساژ تعطیل شود. سپس در نیمه‌های شب   از مغازه‌ام خارج شدم و چون از محل دقیق دوربین‌ها خبر داشتم طوری به طرف مغازه همسایه رفتم که هیچ کدام از دوربین‌ها نتوانند چهره‌ام را ضبط کنند.

بعد از آن شیشه مغازه مورد نظرم را شکستم و حدود 6 کیلو طلا به سرقت بردم.
سرهنگ کارآگاه محسن غفاریان - رئیس پایگاه چهارم پلیس آگاهی تهران - با بیان این خبر گفت: بعد از اعترافات مرد جوان، ماموران موفق شدند 6 کیلو و 300 گرم طلای مسروقه را که او در خانه‌اش مخفی کرده بود کشف کنند و به مالباخته تحویل دهند.

وی با بیان اینکه تحقیقات درخصوص این پرونده ادامه دارد، به مغازه‌داران توصیه کرد محل کسب خود را به تجهیزاتی مثل نرده‌های محافظ که مانع  ورود سارقان می‌شود مجهز کنند و در هنگام شب حداقل یکی از لامپ‌های مغازه را روشن بگذارند تا دوربین‌ها بتوانند درصورت وقوع سرقت، چهره سارقان را ضبط کنند.