تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۸:۲۱

گروه شهری: رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ اظهار داشت: تمامی پارکینگ‌های اختصاصی کنار خیابان‌ها از اول اسفند جمع‌آوری می‌شود.

سرهنگ سیدهادی هاشمی دیروز در جمع خبرنگاران به اختصاصی کردن معابر اطراف برخی از مراکز اداری، تجاری، اقتصادی، دولتی، نظامی و برخی مغازه‌ها در تهران اشاره کرد و گفت: متأسفانه این مراکز با گذاشتن کله قندی و مانع، اجازه پارک خودروهای متفرقه را نداده و معابر عمومی را به پارکینگ‌های اختصاصی برای خود تبدیل کرده‌اند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با اشاره به اینکه این مراکز، کار غیرقانونی خود را حق می‌دانند، افزود: این امر تصرف عدوانی معابر عمومی محسوب شده و ضمن ایجاد مزاحمت برای عبور و مرور، سد معبر محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه خیابان‌های اطراف اماکن متعلق به آنها نبوده و معبر عمومی محسوب می‌شود، متذکر شد: تمامی این بخش‌ها تنها تا پایان بهمن ماه فرصت دارندتا نسبت به جمع‌آوری این پارکینگ‌ها و پارک خودروهای خود فکر اساسی کنند و پس از آن، از ابتدای اسفند ماه پلیس راهنمایی و رانندگی ضمن برخورد با این دسته از متصرفان خیابان‌ها، با هماهنگی انجام شده با دادستان تهران برای آنها پرونده قضایی نیز تشکیل می‌‌دهد.

سرهنگ محمدهاشمی در عین حال اعلام کرد: دستگاه‌هایی که تا ابتدای اسفندماه نسبت به جمع‌آوری این پارکینگ‌ها اقدام نکنند به رسانه‌های گروهی معرفی خواهند شد.

آخرین مهلت

رئیس راهورتهران بزرگ در ادامه گفت: براساس جدول زمان‌بندی انجام شده، خودروهای مدل قبل از سال 1365 تنها تا پایان امروز برای دریافت برگه معاینه فنی فرصت دارند و پس از آن تردد آنها در تهران ممنوع بوده و ماموران راهنمایی و رانندگی از تردد این خودروها جلوگیری می‌کنند.

سرهنگ هاشمی با اشاره به اینکه 40 نمایندگی مجاز ایران‌خودرو و سایپا برای صدور برگه معاینه فنی در تهران آماده شده‌اند،اظهارکرد: بر این اساس خودروهای مدل 81 تا 83 تا پایان بهمن ماه فرصت دارند که به این نمایندگی‌ها- با توجه به کارخانه تولید‌کننده خودروی خود- مراجعه کنند. همچنین خودروهای مدل 84 و 85 نیز از اول تا 15 اسفند ماه باید برای دریافت معاینه فنی به این مراکز مراجعه کنند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با اشاره به اینکه هم‌اکنون 18 نمایندگی سایپا و 22 نمایندگی ایران خودرو کار صدور معاینه فنی خودروهای تولید خود را انجام می‌دهند، افزود: تعداد این مراکز رو به افزایش است و به‌زودی فهرست مراکز جدید اعلام می‌شود.

سرهنگ هاشمی درخصوص مصوبه اخیر هیات دولت در زمینه افزایش برخی جرایم رانندگی و برخورد با تخلفات حادثه‌ساز ابراز داشت: اعمال قانون درخصوص سرعت غیر‌مجاز و حرکات مارپیچ قبل از هر چیز در راستای حفظ سلامت و جان رانندگان متخلف و پس از آن سایر رانندگان است.

وی با اشاره به اینکه این مصوبه هنوز از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ ابلاغ نشده است، یادآور شد: ساز و کار اجرایی و نحوه اعمال آن در سیستم اجرائیات از هفته آینده آغاز می‌شود.

وی با اشاره به نصب دوربین‌های کنترل سرعت در بزرگراه‌های نیایش و اخیرا صیاد شیرازی بیان داشت: آمارها نشان می‌دهد سرعت غیرمجاز در بزرگراه نیایش 33 درصد و تصادفات 40 درصد کاهش داشته است.

قفل‌کردن چرخ‌ها قانونی است

رئیس راهور تهران بزرگ درخصوص قفل چرخ‌هایی که در کنار خیابان‌ها به‌خودروهای غیرمجاز زده می‌شود، گفت: براساس مصوبه سال 1359 شورای انقلاب و مصوبه اردیبهشت 74 مجلس شورای اسلامی درخصوص کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها، پلیس موظف است محدودیت و ممنوعیت‌های عبور و مرور را برای وسایط نقلیه در سطح شهر اعمال کند که اجرای این طرح نیز در راستای این مصوبات است.