مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۲ آذر ۱۳۸۷ - ۰۹:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: 14 درصد خودروهای پایتخت در فصل سرما فاقد لاستیک مناسب، 7 درصد نقص پاک کن و 90 درصد نیز فاقد زنجیر چرخ و جعبه کمک های اولیه هستند.

به گزارش روابط عمومی شهرداری تهران وحید نوروزی، مدیر عامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران با اشاره به آماربرداری انجام شده از 126 هزار خودرویی که زمستان سال 86 به مراکز مکانیزه معاینه فنی خودروهای تهران مراجعه کردند، افزود: 85 درصد این خودروها قصد انجام یک یا دو سفر زمستانی برونشهری داشتند.

مدیر عامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران تصریح کرد: آمارها نشان می‌دهد 14 درصد خودروها فاقد لاستیک مناسب بودند که از این میزان 70 درصد دارای دو لاستیک معیوب، 17 درصد لاستیکهای معیوب در سمت رانده یا شاگرد و 13 درصد نیز دارای عیوب مشترک لاستیک‌ها شامل زاپاس نامطمئن، خرابی رینگ‌ها و یا معیوب بودن بیش از سه لاستیک بوده‌اند.

وی تصریح کرد: بدین ترتیب باید گفت که مالکان بخشی از خودروها توجه لازم را به لاستیک سایی و میزان آَلاینده‌های ناشی از سایش لاستیک‌ها می‌شود.

مدیر عامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران با اشاره به اینکه متاسفانه 7 درصد خودروهای پایتخت دارای نقص در برف پاک‌کن هستند، ‌افزود: از این تعداد 85 درصد دارای نقص تک برف پاک‌کن، 15 درصد برف پاک کن‌ها کاملا معیوب و 91 درصد هم فاقد آب پاش سالم هستند.

وی با اشاره به اینکه 16 درصد از خودروهای تهران طبق آماربرداری انجام شده فاقد سیستم روشنایی و چراغ‌های خطر مناسب هستند تصریح کرد: با توجه به اینکه یکی از عوامل سه گانه تصادفات عامل انسانی است، لذا نداشتن دید مناسب مستقیما با بروز تصادف رابطه دارد.

نوروزی ادامه داد: از 20 هزار خودرویی که سال گذشته به دلیل نقص در سیستم روشنایی و چراغ‌های خطر از معاینه فنی مردود شدند تعداد 89 درصد آنها به دلیل تنظیم نبودن جهت و شدت تابش نور چراغ‌های جلو و 22 درصد به دلیل استفاده از لامپ‌های غیراستاندارد دارای رنگ و شدت نور بسیار غیرمتعارف و آزار دهنده مردود و ملزوم به تعویض لامپ‌های خود شدند.از سوی دیگر 60 درصد مردود شدگان دارای نقص در یک یا دو چراغ دنده عقب بودند که راننده هیچ گاه از خرابی آنها مطلع نبوده است و 33 درصد هم نقص در یکی از چراغ‌های خطر و فلاشر بودند که تنها با تعویض یک لامپ ساده می‌توانستند از احتمال بروز خطر در رانندگی بکاهند.

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران با انتقاد از نصب طلق های به ظاهر ضد خش به جای شیشه‌های کریستال در چراغهای جلو تعدادی از خودروهای ساخت داخل به جهت کاهش هزینه تمام شده آنها گفت: متاسفانه طلق‌های به ظاهر ضد خش نصب شده در چراغ جلو و تعدادی از خودروهای تولید داخل پس از مدتی کدر و خش دار شده که این امر شدیدا به روی میزان تابش و دید رانندگان اثر گذاشته و موجب بروز حوادث رانندگی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد متاسفانه در فصل سرما 90 درصد خودروهای تهران زنجیر چرخ و جعبه کمک‌های اولیه همراه ندارند،‌ خاطرنشان کرد: همچنین 87 درصد خودروها نیز فاقد کپسول آتش‌نشانی هستند.

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران تصریح کرد: همراه نداشتن زنجیر چرخ و صاف بودن لاستیک طی سالهای گذشته در فصل زمستان موجب بروز ترافیک و تصادفات شدید و قفل شدگی معابر شده است که توصیه می‌کنیم رانندگان برای جلوگیری از بروز موارد مشابه حتما به این مساله به جد توجه کنند.

وی با انتقاد از نصب طلقها و برچسب های دودی بر روی شیشه عقب خودروها گفت: در فصل سرما با بخار گرفتگی شیشه عقب،‌خودروهایی که از این برچسب‌ها استفاده کرده‌اند با کاهش 70 درصدی دید خصوصا شب مواجه می‌شوند. لذا اکیدا توصیه می‌کنیم به هیچ عنوان از این برچسب‌ها و طلق‌های شیشه عقب استفاده نشود. از سوی دیگر بعضا مشاهده شده که برچسب‌های دودی در چراغ‌های عقب خودروها برای تزیین به کار می‌رود که این امر موجب می‌شود رنگ تمام چراغهای عقب شامل چراغ خطر، راهنما و چراغ دنده عقب یکی شده و در شب و خصوصا فصل زمستان ضمن قابل تشخیص نبودن برای سایر رانندگان،‌خودرو به ظاهر زیبا شده را به ارابه مرگ  تبدیل کند.

مدیر عامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران در پایان ضمن درخواست تمامی رانندگان برای توجه ویژه به عیوب ظاهری خودرو خاطر نشان کرد: رانندگان می‌تواند برای اطمینان از سلامت خودرو به مراکز مکانیزه معاینه فنی خودروها مراجعه کنند تا آنها با استفاده از تجهیزات روز دنیا مورد آزمایش قرار گیرد.

کد خبر 69881

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز