تازه‌ترین کتاب دکتر عبدالله گنجی با عنوان«مو به مو»؛ واکاوی سیره حضرت امام خمینی (قدس‌سره) و حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مدظله‌العالی) در امامت و رهبری به تازگی از سوی انتشارات انقلاب اسلامی چاپ و منتشر شده است.

همشهری آنلاین- علی‌الله سلیمی: دکتر عبدالله گنجی، نویسنده، روزنامه نگار و فعال مطبوعاتی و سیاسی، از چهره‌های نام‌آشنا در حوزه رسانه و سیاست است که حضور فعالی در این عرصه‌ها دارد. وی که دکترای علوم سیاسی از دانشگاه علامه طباطبایی دارد، دستی هم در تالیف کتاب دارد و تازه‌ترین کتاب او با عنوان«مو به مو»؛ واکاوی سیره حضرت امام خمینی (قدس‌سره) و حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مدظله‌العالی) در امامت و رهبری به تازگی از سوی انتشارات انقلاب اسلامی چاپ و منتشر شده است. به بهانه انتشار این کتاب، با دکتر عبدالله گنجی گپ و گفت کوتاهی انجام دادیم.

***

  • با توجه به این‌که کتاب«مو به مو» به قرائت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدظله‌العالی) از امام(قدس‌سره) با تطبیق اندیشه، نگرش و مواضع دو رهبر نسبت به مقولات مشترک پرداخته‌ شده، بفرمایید با چه اهداف و انگیزه‌هایی این اثر را تالیف کردید؟

من از تالیف این کتاب دو انگیزه داشتم که باعث شد این موضوع را در قالب کتاب تالیف و منتشر کنم. انگیزه اول، این‌که اطلاع داشتم از عشق و علاقه مقام معظم رهبری به حضرت امام(ره) و مصداق‌های آن را در کلام و ادبیات رهبری دیده و شنیده بودم. مقام معظم رهبری همواره از حضرت امام(ره) با عناوین خاص و قابل توجه «رهبر استثنایی» و «یگانه دوران» یاد می‌کنند و این برای من مهم بود. می‌خواستم این موضوع را باز کنم و درباره‌اش بنویسم و توضیح بدهم. اما انگیزه دوم هم این بود که نگران تحریف شخصیت حضرت امام(ره) بودم. چون حضرت امام(ره) سرمایه اجتماعی بالایی دارد، افراد مغرض نمی‌توانند در برابر ایشان بیایستند و می‌آیند تفسیرهای مورد نظر خودشان از حضرت امام (ره) را مطرح می‌کنند که این می‌تواند زمینه‌های تحریف شخصیت و اندیشه حضرت امام (ره) را فراهم و من در این خصوص سعی کردم به سهم خودم روشنگری کنم.

  • از عشق و علاقه مقام معظم رهبری به حضرت امام(ره) گفتید. آیا کدهای خاصی در کلام رهبری شما را به این برداشت رهنمون کرد؟

بله، سه کد از مقام معظم رهبری در این زمینه من را راهنمایی کرد که این مسئله را مطرح و درباره‌اش بنویسم. ایشان همواره مطرح می‌کنند که چرا می‌خواهید بخشی از حضرت امام(ره) را پنهان کنید. چرا حضرت امام(ره) را شخصیت تاریخی معرفی می‌کنید. مانند شیخ فضل‌الله نوری که فقط در بخشی از تاریخ حضور داشته‌اند در حالی که حضرت امام(ره) پیوسته در زمان جاری است و نکته بعدی، این‌که چرا حضرت امام(ره) را از خط و مکتب جدا می‌کنید در حالی نام و شخصیت حضرت امام(ره) با خط و مکتب ایشان پیوند ناگسستنی دارد. 

  • برای تالیف این اثر چقدر زمان صرف کردید؟

حدود هشت ماه درگیر نوشتن مطالب این کتاب بودم.

  • مطالب این کتاب پیش از انتشار در قالب کتاب، به شکل‌های دیگر مانند یادداشت یا مقاله در رسانه‌ها منتشر شده بود؟

نه، مطالب این کتاب اختصاصاً برای انتشار در قالب کتاب حاضر نوشته شده و برای اولین بار است که در این کتاب منتشر شده است.

  • مخاطبان اصلی این کتاب را چه گروه از افراد و اقشار اجتماع می‌دانید؟

گستره مخاطبان این کتاب می‌تواند وسیع باشد اما علاقه‎مندان به تاریخ انقلاب اسلامی به ویژه شخصیت و افکار و اندیشه‌های حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری از مخاطبان اصلی این کتاب هستند. همچنین افرادی که می‌خواهند در خصوص موضوع کتاب ارزیابی کنند.

منبع: همشهری آنلاین