همشهری آنلاین: رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: حساسیت و نگرانی برخی وزرای خارجه پس از پرتاب ماهواره سفیر امید نشان می‌دهد این کشورها از بالا رفتن تراز علمی ایران در منطقه نگرانند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، علی لاریجانی در دهمین جشنواره ابن سینا افزود: آنها معتقدند که این پیشرفت‌های علمی موجب جهش علمی ایران میشود و آنچه آنان توازن منطقه‌ای میخوانند را تغییر میدهد.

رئیس مجلس گفت: این در حالیست که ملت‌ها در مسابقه‌ای جهانی حضور دارند و کسی با این الفاظ نمیتواند در برابر این موضوع بایستد.

وی افزود: زمانی در برابر پیشرفت‌های ایران در فناوری هسته‌ای با وجود اعتراف البرادعی و نهادهای ناظر مبنی بر صلح آمیز بودن این فناوری می‌گفتند، میدانیم که شما انحرافی ندارید اما نگرانیم که شاید در آینده به سوی اهداف نظامی منحرف شوید

لاریجانی گفت: اشکال این استدلال اینجاست که با استناد به آن باید ساخت چاقو را متوقف کرد چون ممکن است هم هویج را ببرد و هم شکم انسان را !!

رئیس مجلس رفتارهای دوگانه غرب را از یک سو مزاحمت در مسیر ایران دانست و گفت: از سوی دیگر ایران با مشاهده این رفتارهای خصمانه دریافت که باید بر روی پای خود بایستد.

علی لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دستاوردهای بزرگ انقلاب در جهت استقلال ملت ایران گفت: استقلال سیاسی ملت ایران موجب شد سیاست یکجانبه گرایی در جهان به بن بست برسد و اکنون آمریکایی‌ها ناچارند اعلام کنند به همگرایی کشورها نیازمندند.

رئیس مجلس افزود: ایستادگی در برابر سیاست یکجانبه گرایی نه فقط به سود ملت ایران بود که منافع بسیاری برای منطقه به همراه داشت.

اقتصاد پایدار در سایه اجرای اصل 44

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اجرای سیاست های اصل 44 راه رسیدن به اقتصاد پایدار در دهه چهارم انقلاب است.

لاریجانی در دهمین جشنواره ابن سینا افزود: هر مدیری که از اجرای سیاست‌های اصل 44 برای مشارکت دادن مردم در حوزه‌های مختلف اداره کشور شانه خالی کند به کشور خیانت کرده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی به پیشرفت‌های چشم گیر کشور پس از انقلاب اسلامی در حوزه‌های علم، فرهنگ و سیاست داخلی و خارجی اشاره کرد و گفت: با وجود همه پیشرفت‌ها در بخش اقتصاد به مدل توسعه پایدار نرسیده‌ایم و نیازمند اقتصاد با ثبات و رونق اقتصادی و روان شدن امور در این حوزه هستیم که این هدف جز با سپردن امور به مردم و اجرای سیاست‌های اصل 44 ممکن نمی‌شود.

علی لاریجانی شرط توجه به نخبگان را کوچک شدن دولت دانست و گفت: اگر توجه وزارتخانه‌ها از امور غیرضروری به موضوع نخبگان معطوف شود، رشد دانش و نخبه پروری در کشور به صورت تصاعدی خواهد بود.

شرط توجه به نخبگان کوچک شدن دولت است

رئیس مجلس شورای اسلامی شرط توجه به نخبگان را کوچک شدن دولت دانست و گفت: اگر توجه وزارتخانه‌ها از امور غیرضروری به موضوع نخبگان معطوف شود، رشد دانش و نخبه پروری در کشور به صورت تصاعدی خواهد بود.

علی لاریجانی در ادامه به ریشه‌های پیدایش دو دیدگاه چپ و راست در حوزه اقتصاد پس از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود‌: اقتصاد متمرکز دولتی نشان داده است که نه در ایران و نه در جهان پاسخگو نیست و با توجه به اصل رقابت که در اقتصاد اسلامی امری نهادینه است ضروری است به سمتی برویم که حضور مردم در عرصه صنعت، بازرگانی و بهداشت و درمان پررنگ شود و دولت نقش حامی و متوازن کننده را بر عهده بگیرد.

لاریجانی افزود: اگر بخواهیم دستاوردهای گرانقدر انقلاب تثبیت شود و ایران به عنوان یک کشور با ثبات، از امواج بحران‌ها دلهره‌ای به دل راه ندهد باید به اقتصادی شکوفا و با ثبات برسیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی از وزیر بهداشت خواست برای سپردن اداره بخش بهداشت و درمان به مردم بکوشد و گفت: مجلس آماده است با تصویب قوانین بخش خصوصی را در ابتدای راه یاری کند تا به تدریج توانا یی به دست گرفتن امور را بیابد.

لاریجانی تاکید کرد: کشورهای موفق دولت‌های کوچک و چابک دارند و از وزارتخانه‌های متکثر در آنجا خبری نیست زیرا وزارتخانه نقش سیاستگذار را ایفا میکند و امور در دست مردم است.