تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۴:۴۴

محمدرضا منصوریان: با پایان یافتن پیکارهای لیگ برتر کشتی آزاد در ساری، در مراحل نهایی و نیمه‌نهایی تیم کشتی آزاد گراد تهران به مقام قهرمانی دست یافت.

 البته این اتفاق با اظهارات محمدعلی صنعتکاران نایب‌رئیس فدراسیون کشتی که گفته بود کشتی ایران خالی از پشتوانه شده است در تناقض بود  و ورزش اول و ملی ما هنوز هم با جوانانی شایسته می‌تواند به راحتی به جایگاه گذشته خود بازگردد.

در روز پایانی مسابقات لیگ کشتی آزاد ایران حوادثی شکل گرفت که تمامی آنها نشانه شایستگی جوانان کشتی ایران است. در میدانی که نایب‌قهرمان المپیک پکن سر تسلیم فرود ‌آورد قهرمان دو دوره جهان ضربه فنی شد و مردان دوم و سوم کشتی دنیا به‌رغم نام و آوازه‌شان چاره‌ای جز قبول شکست نداشتند، دیگر نمی‌توان از خالی شدن پشوانه ها گفت.

از میان حوادث ریز و درشت پیکارهای یک‌روزه ساری چند کشتی چشمگیرتر از سایر کشتی‌ها بود و نتیجه آنها برای هیچکس قابل پیش‌بینی نبود. پیروزی با ضربه فنی مسعود اسماعیل‌پور جوان شایسته مازنی مقابل دلشاد منصور‌اف ازبکستانی قهرمان جهان، برتری صادق گودرزی برابر علی‌اصغر بذری نایب‌قهرمان جهان و شکست تیمور ازتیگنف روسی نایب‌قهرمان المپیک 2008 مقابل سعید ابراهیمی از آن جمله است.

غلبه تجربه بر جوانی

در دو مسابقه مرحله نیمه‌نهایی لیگ برتر کشتی آزاد اگرچه تیم پرستاره گراد به سختی توانست با نتیجه 4 بر 3 از سد تیم راه‌آهن مشهد گذشته و  به فینال برسد اما گاز مازندران به راحتی و با نتیجه 5 بر 2 صدرای زیرآب را شکست داد. در مسابقه اول شاگردان امیر توکلیان به‌رغم دو پیروزی تعیین‌کننده‌ای که در اوزان 60 و 84 کیلوگرم به دست آوردند،  باز هم از راهیابی به فینال بازماندند.

در 60 کیلوگرم واسیلی فدروشین اوکراینی بالاخره اولین شکست دلشاد منصور‌اف در لیگ کشتی ایران را رقم زد تا نشان دهد که این کشتی‌گیر صاحب قدرت و کلاس تنها می‌تواند در وزن 55 کیلوگرم بی‌رقیب باقی بماند و هیچ شانسی در یک وزن بالاتر ندارد. در وزن 84 کیلوگرم هم اسماعیل نجاتیان همچنان توانست به پیروزی‌هایش در لیگ امسال ادامه داده و کشتی‌گیر پرقدرتی همچون جمال میرزایی را شکست دهد.

مسابقه دوم مرحله نیمه‌نهایی میان گاز مازندران و صدرای زیرآب جنگ جوانی و تجربه بود که در پایان شاگردان باتجربه اسماعیل دنگسرکی در این مرحله از لیگ علاوه بر استفاده از شرایط میزبانی برای ترمیم نقاط ضعف خود در اوزان 55 و 96 کیلوگرم دو کشتی‌گیر مطرح روسی با نام‌های جمال اوتار سلطان‌اف (دارنده دو مدال طلای جوانان جهان) و تیمور ازتیگنف (نایب‌قهرمان المپیک پکن) را هم داشتند تا در کنار مردانی همچون مراد محمدی، علی‌اصغر بذری و رضا یزدانی هیچ دغدغه‌ای برای حضور در فینال نداشته باشند. اگرچه در آغاز راه آسیب‌دیدگی مراد محمدی نفر سوم المپیک پکن آنها را کمی نگران کرده بود اما نیروی  جوانی شاگردان محمدحسین دباغی راه را برای پیروزشدن نهایی آنها و صعود به فینال راحت کرد.

قهرمانی، هدیه گاز به گراد در فینال

برای کمتر کسی قابل پیش‌بینی بود که تیم پرمهره گاز مازندران در خانه و مقابل تشویق‌های بی‌امان تماشاگرانش در فینال پیکارهای لیگ ششم برتر ایران مقابل حریفش گراد تهران در شرایطی که با حساب 3 بر  صفر از حریف جلو افتاده بود، در نهایت مسابقه را 3 بر 4 واگذار کرده و جام قهرمانی این دوره را به حریف هدیه کرد. در این مسابقه ابتدا جمال اوتار سلطان‌اف در دو وقت پی‌درپی محمد رضایی را در 55 کیلوگرم 3 بر  صفر شکست داد.

پیروزی ضربه فنی مسعود اسماعیل‌پور برابر دلشاد منصوراف که روی فن کمر و لغزندگی پای قهرمان اسبق جهان در 60 کیلوگرم روی داد نتیجه را 2 بر  صفر کرد و سپس با برتری مسعود واحدی بر نصرالله فدایی در 66 کیلوگرم نتیجه 3 بر  صفر شد.

اما شکست علی‌اصغر بذری مقابل صادق گودرزی در 74 کیلوگرم و  باخت ناباورانه رضا یزدانی نفر سوم جهان مقابل جمال میرزایی در 84 کیلوگرم، پیروزی سعید ابراهیمی برابر تیمور ازتیگنف در 96 کیلوگرم نتیجه تیمی را 3 بر 3 کرد تا همه چیز به کشتی آخر در وزن 120 کیلوگرم کشانده شود. در این کشتی هم فردین معصومی در حالی که حریفی سبک‌تر با نام یاسر قربانی را روبه‌روی خود می‌دید دشواری چندانی برای پیروز شدن در دو  وقت پی‌درپی را نداشت و پیروزی معصومی در حقیقت سند قهرمانی گراد تهران در دوره ششم بود که با پیروزی 4 بر 3 این تیم در مبارزه فینال با گاز مازندران به دست آمد.

مقام سوم برای راه‌آهن مشهد

در مسابقه رده‌بندی لیگ برتر کشتی آزاد تیم راه‌آهن مشهد 4 بر 3 بر تیم صدرای زیر آب غلبه کرد و به مقام سوم رسید. ضربه فنی شدن عباس دباغی ملی‌پوش 55 کیلویی ایران در المپیک مقابل محمدحسین سلطانی و پیروزی سعید داداش‌پور برابر آلن دودایف روسی در وزن 66 کیلوگرم از حوادث مهم این دیدار بود.