همشهری آنلاین- ابوذر چهل امیرانی: خط آهنهای تهران- تبریز و تهران- اهواز، هنوز هم در بافت مسکونی منطقه۱۷ قرار دارند. البته چندسالی است خطآهن تهران- تبریز به زیر زمین منتقل شده و مسئولان شهری درحال ساخت باغراه حضرت فاطمه(س) در بام تونل این خط آهن هستند تا سرانههای این منطقه کمتر توسعهیافته را افزایش دهند. با این وجود، هنوز هم ساکنان این منطقه، هر روز با مسافران قطارهای تهران- اهواز و شهرهای حومه تهران چشم در چشم شده و گاهی برای همدیگر دست تکان میدهند.
قصههای خواندنی تهران را اینجا ببینید
خطآهن تهران- تبریز نسبت به این خط، قدمت زیادی دارد و حتی در شکلگیری بسیاری از محلههای منطقه۱۷ تأثیرگذار بوده است. این خطآهن یکی از مهمترین خطوط ریلی کشور است که ریلگذاری آن در سال۱۳۱۷ شروع شد و ۵سال طول کشید تا خطگذاری آن تا شهر میانه انجام شود. همان زمان که مسئولان قصد داشتند خط آهن را تا شهر تبریز ادامه دهند، جنگ جهانی دوم شروع شد و این کار تا پایان جنگ به تعویق افتاد. پس از فروکش کردن شعلههای جنگ در دنیا و به ثبات رسیدن کشورمان، ادامه ایجاد مسیر ریلی تهرانـ تبریز در دستورکار قرار گرفت و بالاخره ۴اردیبهشت سال۱۳۳۷ به بهرهبرداری رسید.
در این ۶۵سال، این خطآهن خاطرات تلخ و شیرین زیادی برای ساکنان منطقه۱۷ رقم زده و اهالی بارها شاهد برخورد قطارها با کودکان و خودروهای عبوری بودهاند. یکی از این اتفاقها، ۱۱بهمن سال۱۳۸۰ رخ داد که البته به خیر گذشت. در این روز، اتوبوس شرکت واحد روی خطآهن خراب شد و «گللر نصرتی» که سوزنبان خط بود، برای جلوگیری از کشته شدن مسافران، با دویدن روی خط و آگاه کردن راننده قطار، مانع از برخورد آن با اتوبوس شد.