پادشاه عربستان سعودی در اقدامی پیش‌بینی نشده تغییرات گسترده‌ای در بخش‌های مختلف حکومت این کشورایجاد کرد

ملک عبدالله بن‌عبدالعزیز، پادشاه عربستان، در این اقدام غیرمنتظره که یک خانه تکانی گسترده در دولت این کشور محسوب می‌شود، چندین عزل و نصب پر سرو صدا انجام داد که مهم‌ترین آنها برکناری 2مقام مذهبی قدرتمند و منصوب کردن یک زن به‌عنوان معاون وزیر بود.مهم‌ترین برکناری‌ها، کنار گذاشتن رئیس هیات امر به معروف و نهی از منکر و رئیس شورای‌عالی قضائی این کشور بود.

در چارچوب این ترمیم کابینه، شماری دیگر از مقامات قوه مقننه، مجریه و قضائیه، اقتصادی و نظامی این کشور از جمله رئیس شورای مشورتی این کشور نیز برکنار شدند.

این ترمیم کابینه نخستین تغییرات گسترده دولتی ملک عبدالله که 3سال پیش قدرت را به دست گرفت، بود.

به گزارش شبکه العربیه، ملک عبدالله در حکمی شیخ عبدالله آل‌الشیخ را به‌عنوان رئیس جدید شورای مشورتی عربستان منصوب کرد.  این تغییرات  در غیاب سلطان بن عبدالعزیز ولیعهد عربستان صورت می‌گیرد که بیش از 3ماه است از بیماری بسیار سختی رنج می‌برد.

پادشاه عربستان در ساختار هیات علمای ارشد این کشور نیز تجدید نظر کرد و با برکناری 6نفر از اعضای این هیات، رئیس جدیدی را برای آن منصوب کرده است.

در هیات جدید 21نفر از علمای مذاهب مختلف اهل سنت عضویت دارند.  با اینکه بخش زیادی از جمعیت عربستان را شیعیان تشکیل می‌دهند، هیچ‌یک از علمای شیعه در این هیات حضور ندارند.

در بخشی دیگر از تغییرات روز گذشته، صلاح اللحیدان از ریاست شورای‌عالی قضایی عربستان برکنار و صلاح بن حمید به جای وی منصوب شد. پادشاه عربستان همچنین دستور تشکیل دادگاه عالی به ریاست شیخ عبدالرحمن الکلیه را صادر کرده است.

تعیین محمد الدوسری در رأس دادگاه عالی اداری نیز از جمله تغییرات مهمی است که صورت گرفت. پادشاه عربستان رئیس هیات امر به معروف و نهی از منکر را نیز برکنار و شیخ عبدالعزیز الحمی را به جای او منصوب کرد.

ملک عبدالله همچنین اقدام به تغییر و جابه‌جایی وزرای 4وزارتخانه دادگستری، بهداشت، آموزش و پرورش، فرهنگ و اطلاع‌رسانی کرد.  در این جابه‌جایی‌ها عبدالعزیز خوجه، سفیر فعلی عربستان در لبنان جانشین ایاد مدنی در وزارت فرهنگ و اطلاع رسانی عربستان شد. 

از جمله تغییرات دیگری که در برخی از وزارتخانه‌ها انجام شد، تعیین شاهزاده امیر فیصل بن عبدالله به‌عنوان وزیر جدید آموزش و پرورش و  فیصل‌المعمر به‌عنوان معاون وی بود.
در این جابه‌جایی‌ها همچنین برای نخستین بار از سوی پادشاه این کشور یک زن به نام نوره فائزه به‌عنوان معاون وزارت آموزش و پرورش این کشور در امور دختران دانش‌آموز تعیین شد.

پادشاه عربستان همچنین وزیر بهداشت را برکنار و عبد‌الله الربیعه را به‌عنوان وزیر جدید انتخاب کرد. وزیر دادگستری نیز برکنار و محمد العیسی به این سمت انتخاب شد.  رئیس دیوان شکایات و معاونش هم برکنار شده‌اند و ابراهیم الحقیل به ریاست این دیوان انتخاب شد.

حمد السیاری رئیس بانک مرکزی عربستان نیز از مقام خود برکنار و حمد الجاسر معاون وی عهده دار این مسئولیت شد.

پادشاه عربستان سرلشکر حسین الجبیل را به‌عنوان معاون رئیس ستاد مشترک ارتش و سرلشکر عبدالرحمن المرشد را به فرماندهی نیروی زمینی ارتش انتخاب کرد. وی همچنین با تغییر رئیس جمعیت حقوق بشر این کشور، بندر العیبان را به‌جای وی منصوب کرد.