به گزارش همشهری آنلاین، پل تقاطع غیر همسطح خیابان حافظ با خیابان طالقانی که به پل حافظ معروف است در سالهای ابتدایی دهه ۵۰ و همزمان با برگزاری هفتمین دوره بازیهای آسیایی ایجاد شد. این پل توسط شرکت نوبلز بلژیک طراحی و ساخته شد و پس از آن به ایران حمل و در مدت کوتاهی نصب شدند.
پل حافظ قرار بود به عنوان یک پل موقت در یکی از تقاطعهای مهم تهران جای بگیرد تا از این طریق مشکلات ترافیکی پایتخت در مسیر هتلها تا ورزشگاه کنترل شود اما در گذر زمان ماهیت موقتی پل به فراموشی سپرده شد و اکنون ۵ دهه است که بدن فرتوت پل حافظ سنگینی عبور و مرور خودروها را به دوش میکشد.
گذر زمان و هزینه بالای نگهداری پل حافظ موجب شد تا مدیران شهری به فکر جمع آوری این پل بیفتند و در ادوار مختلف سخن از جمع آوری این پل قدیمی به میان کشیده شود. معاون پیشین فنی و عمران شهرداری تهران در سال ۹۹ از هزینه ۴۰۰ میلیون تومانی برای نگهداری این پل سخن گفت و این موضوع را به عنوان دلیلی برای جمعآوری پل حافظ مطرح کرده بود. براساس گفته این مدیر شهر اگر در همان سال مقاوم سازی پل حافظ در دستور کار قرار میگرفت مبلغی نزدیک به ۲۰ میلیارد تومان نیاز بود.
خداحافظی با پل حافظ
جمع آوری این پل پر هزینه در این دوره مدیریت شهری نیز تکرار شد و این بار عباس شعبانی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران حکم جمع آوری این پل را صادر و عنوان کرد که بود و نبود پل حافظ در تقاطع خیابان طالقانی تأثیر چندانی در ترافیک ندارد.
براساس گفته شعبانی در حال حاضر هزینه نگهداری این پل به اندازه به هزینه خود پل است و بر همین اساس به صرفه است که این پل برداشته شود.
نوروز سال ۱۴۰۲ زمانی بود که به عنوان نقطه پایان پل حافظ از سوی شعبانی مطرح شد و قرار بود در صورت انتخاب پیمانکار این پل در روزهای کم تردد جمع آوری شود.
ابهامات در کارکرد ترافیکی پل حافظ
تغییر شکل و شمایل پایتخت در گذر زمان موجب شد تا پل حافظ کارکرد اصلی خود یعنی کاهش حجم ترافیک نقاط مرکزی شهر را از دست بدهد تا جایی که محمد آقامیری با تکیه بر مطالعات ترافیکی پلیس راهور از عدم تأثیرگذاری پل حافظ بر ترافیک صحبت کرده بود:« بررسیهای کارشناسی نشان داده که جمع آوری این پل و مسطح شدن خیابان تاثیر بیشتری بر بهبود روند ترافیک این معبر دارد.»
سیدجعفر تشکریهاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران نیز در زمستان سال گذشته که خبر جمع آوری پل حافظ داغ شده بر این موضوع تأکید کرد که «حال جای پل یا چراغ قرمز گذاشته میشود و یا موارد دیگر مورد بررسی قرار میگیرد اما این سازه فلزی جمعآوری خواهد شد. این پل قرار بود موقت باشد اما سالهاست که از آن استفاده میشود. ما مجبوریم مدام این پل ها را مورد بازدید قرار دهیم و اگر سازه دچار شکست شده باشد باید سریع مشکل را برطرف کنیم.»
جمع آوری پل حافظ در ایام نوروز ۱۴۰۲ نقطه مشترک در اظهار نظرهای چهرههای مدیریت شهری بود اما در این میان برخی همچون مهدی چمران رئیس شورای شهر اجرایی شدن این تغییر تا نوروز سال جاری را دور از ذهن میدانست. چمران در این رابطه توضیح داده بود:« این موضوع البته به این بستگی دارد که ما ابتدا زیرگذری در مسیر این پل احداث کنیم و خودروها در خیابان طالقانی به زیرگذر بروند و در خصوص اینکه این پل در نوروز جمعآوری شود به نظر بنده ممکن نیست چرا که ابتدا باید زیرگذر احداث شود.»
جمع آوری پل قدیمی شاید نوروز سال ۱۴۰۳
فروردین ماه آخرین روزهای خود را سپری میکند اما هنوز خبری از جمع آوری پل حافظ نیست و براساس گفته عباس شعبانی معاونت فنی و عمرانی شهرداری این اقدام به نوروز سال آینده موکول شد.
او در این رابطه توضیح داد: «ما آمادگی داشتیم که برداشت پل حافظ در نوروز امسال عملیاتی شود، ما در این راستا استعلامی از معاونت حمل و نقل و ترافیک انجام دادیم اما از ما برای مطالعات ترافیکی بیشتر زمان خواستند. بر اساس آنچه معاونت حمل و ترافیک اعلام کرده، باید مطالعات ترافیکی بیشتری صورت بگیرد که بدانیم این منطقه آیا یه زیرگذر نیاز دارد یا خیابان طالقانی باید دو طرفه شود یا خیر؟ اگر این مطالعات به پایان رسیده بود، ما در ایام نوروز آماده بودیم و برداشت پل را انجام میدادیم.»
با توجه به اینکه جمع آوری پل حافظ نیاز به عملیات عمرانی پیچیده دارد، اجرای این برنامه در صورت تکمیل شده طرحهای مطالعاتی باز هم به سال آینده و تعطیلات نوروز موکول شده است و باید منتظر ماند و دید که آیا جمع آوری این پل پر هزینه در سال آینده اجرایی خواهد شد یا خیر.