همشهری آنلاین: مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و نماینده ویژه در ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید بر بهره گیری هر چه بهتر از ابزارهای رسانه و هنر برای پیشگیری و مقابله با اعتیاد گفت :

رسانه‌های جمعی و هنرمندان کشور باید با حساسیت بیشتر به امر مبارزه و پیشگیری از اعتیاد توجه کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پرویز کرمی افزود: تلاش ما این است که از پتانسیل هنر و ایده های هنرمندان که همواره سازنده ، اصلاح گرایانه و پیشگیرانه است در کنار ابزارهای مدرنی همچون رسانه های ارتباط جمعی، رادیو، تلویزیون، هنر صنعت سینما و پویا نمایی در اشکال مختلف استفاده کنیم و ضمن آگاه کردن جامعه و مردم از خطرهای در پیش رو، راه های مقابله و مقاومت در مقابل این خطرها را به آن ها آموزش دهیم.

وی تداوم اطلاعات مفید و سازنده برای آگاه سازی جامعه در مقابله با مواد مخدر را ضروری دانست.

کرمی اظهار داشت: البته باید توجه داشت میزان ورود اطلاعات به جامعه نیز باید کنترل شده باشد . نباید در برهه ای از زمان تمام اطلاعات را به جامعه تزریق کرد و در برهه‌ای دیگر هیچ اطلاعاتی به مردم داده نشود ؛ این نیز خود لطمه زننده است.

عضو شورای سیاستگذاری دومین جشنواره سراسری اعتیاد و رسانه با اشاره به اینکه فرهنگ‌سازی یکی از عوامل مهم پیشگیری از اعتیاد است، افزود: همان طور که درباره معضلات راهنمایی و رانندگی انواع انیمیشن و فیلم‌های کوتاه ساخته می شود ، باید به اعتیاد نیز از این زاویه که اقبال عمومی را در پی داشته ، نگریسته شود.
کرمی از اعتیاد به عنوان مرگ خاموش یاد کرد و گفت : سازمان ملل متحد به استناد آمار ،اعتیاد و مواد مخدر را به اندازه فقر ، تخریب محیط زیست و استفاده از سلاح های کشتار جمعی، چهارمین بحران خانمان سوز جوامع بشری عنوان کرده است .

وی در ادامه افزود : موضوع مواد مخدر و اعتیاد علاوه بر تنش های سیاسی و اجتماعی بر اقتصاد کشورها نیز اثرگذاشته است چرا که تجارت مواد مخدر در دنیا سالانه بیش از دو هزار میلیارد دلار سود حاصل سوداگران مرگ و مواد افیونی نموده و از این طریق متاسفانه خرید و فروش مواد مخدر در دنیا به یک تجارت بزرگ و پر سود پس از تجارت نفت ، گردشگری و فروش سلاح تبدیل شده است.

کرمی هشدار داد:کشور پرجمعیتی همچون ایران که دارای جمعیت جوانی است یکی از بهترین فرصت‌ها برای سوداگران مواد افیونی تلقی می شود و کشورهایی که به تجارت مواد مخدر اشتغال دارند ، متأسفانه به جامعه جوان ایران به عنوان یک فرصت استثنایی و بازار مصرف توجه دارند.

وی افزود:این تهدید ها باعث می شود که توجه مسوولان ، مردم و سازمان های مردم نهاد و هنرمندان به این مهم بیش از پیش معطوف شود زیرا کشورهای پر جمعیت همیشه در معرض هجوم برای تبدیل به بازار مصرف مواد مخدر مد نظرسوداگران است .

مشاور وزیر و نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به برپایی دومین دوره از جشنواره اعتیاد و رسانه در اسفند ماه سال جاری گفت : بعد از اجرای موفق اولین دوره از جشنواره اعتیاد و رسانه که با محوریت رسانه‌های مکتوب (خبرگزاری ها و مطبوعات )در سال گذشته برگزار شد ، در سال جاری با توجه به پتانسیل رسانه‌های دیداری و شنیداری دومین جشنواره را به این بخش اختصاص دادیم.

کرمی با اشاره به اینکه قالب‌هایی چون مستندسازی و پویانمایی را در این دوره شاهد هستیم ادامه داد: اولویت امسال ستاد مبارزه با مواد مخدر، موضوع پیشگیری از اعتیاد است و در آثار هنری نیز این محورها را مورد دقت قرار خواهیم داد .

وی در ادامه به حمایت از هنرمندانی که اقدام به تولید آثار هنری با موضوع اعتیاد می‌کنند اشاره کرد و گفت: دبیرخانه فرهنگ آموزش و پیشگیری از آسیب های اجتماعی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان اتاق فکری عمل می کند که در آن هنرمندان می توانند با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تعامل بسیاری داشته باشند و وزارتخانه نیز از تولید آثار از سوی هنرمندان با موضوع اعتیاد حمایت می‌کند.