با اقداماتی که معاونت خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه۹ در جهت مبارزه و کنترل آفات گیاهی انجام داده باید گفت که موضوع شته درختان این منطقه به شکل ویژه و روش‌های علمی برطرف خواهد شد.

همشهری آنلاین _ رضا نیکنام : اجرای عملیات کنترل آفات به روش مدیریت تلفیقی در منطقه۹، پروژه ای است که معاونت خدمات شهری و محیط زیست این منطقه با هدف افزایش زیبایی های منظر شهری در منطقه ۹ و نابودی کامل شته درختان انجام می شود.

«امیر تاجری» معاون خدمات شهری و محیط زیست شهردار منطقه۹ در این باره گفت:«با توجه به اهمیت فضای سبز میدان آزادی و تاثیر زیاد درختچه‌های رز و نسترن در حفظ زیبایی منظر شهری به منظور کنترل آفت شته، اداره فضای سبز منطقه۹ در شش ماهه ابتدای سال از روش مدیریت تلفیقی استفاده می‌کند. در فاز اول شست و شوی مداوم درختچه‌های رز و نسترن، به ژاپنی و پیراکانتا با صابون حشره کش(ژل پالیزین) که یک حشره‌کش قوی تماسی بوده و طیف وسیعی از حشرات را کنترل می کند که هیچ عارضه منفی برای گیاه و انسان ندارد، انجام می‌شود.»

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهردار منطقه۹ افزود: «عموما حشره‌کش‌های سیستماتیک در کنترل آلودگی شته مناسب هستند، اما مسئله ماندگاری سم و عواقب زیست محیطی ناشی از آن و همچنین از بین رفتن همزمان دشمنان طبیعی شته، لزوم استفاده از راهکارهای جدید و بیولوژیک جهت کنترل شته‌ها را ضروری کرده است که یکی از روش‌های کنترل بیولوژیک آفت شته استفاده از شکارگرها است.»

وی توضیح داد:«شناخت گیاهانی که جذابیت خوبی برای جذب حشرات شکارگر دارند می‌تواند عامل مهمی در افزایش طبیعی جمعیت شکارگرها و در نتیجه کنترل آفات باشد. در فاز بعدی کنترل آفات، رهاسازی و حفظ حشرات شکارگری مانند کفشدوزک نیز همانند سال قبل در برنامه کاری قرار دارد.»