در طرح‌های مفهومی «جیپ رانگلر» و تعدادی دیگر از خودروهای شاسی بلند تفریحی این مساله قبلا بررسی شده بود که چگونه فناوری رانندگی مستقل (در خودورهای خودران) می‌تواند مسافران علاقه‌مند به کمپینگ‌ و ماجراجویی در فضای باز را به سطح جدیدی از آسایش و راحتی و لذت برساند.

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از نیو اطلس، استودیوی طراحی پیشرفته میلان که متعلق به خودروساز چینی GAC است از همان نقطه‌ای که دیگر کمپانی‌ها طرح‌های خود را رها  گذاشتند، کار خود را آغاز کرده است و یک خودروی تفریحی مستقل با قابلیت فوق العاده به نام  «ونلایف» (Vanlife) را در قالب مقهومی طراحی کرده است. این خودرو با نگاه کاملا رانندگی خودران روی انواع زمین‌های خاکی طراحی شده است و مسافران را به سمت ماجراجویی در فضای باز یا شهری و تحقق رویاهای خود سوق می‌دهد .


مطالعه طراحی «ونلایف» دومین کار از سری کارهای مفهومی «فرهنگ خودروی گک»  (Car Culture GAC)است که پس از خودروی «بارچتا» که سال گذشته طرح آن فاش شد. این بار، تیم طراحی توجه خود را به سبکی از فرهنگ خودرو معطوف کرده است که به نسل‌های قبل برمی‌گردد و به‌ ویژه اخیرا دوباره مورد توجه قرار گرفته است: منتهی این بار  مفهوم «وانلایف»  به بررسی آینده به کار گیری فناوری‌های پیشرفته تر در خودروهای کمپر - تفریحی خودران می‌پردازد.

طراحی پیشرفته «گک» (GAC)  این تصور را ایجاد کرده که «ونلایف» نه تنها برای تعطیلات محدود و پیچ‌وخم‌های آهسته و تمام ‌وقت، بلکه برای نوع سفرهای متمرکز و طولانی‌مدت که مسافران در حال حاضر با هواپیما می‌روند و سفرهای مقصد محور نسبتا طولانی ۲۰۰۰ کیلومتری یا بیشتر استفاده خواهد شد. این سیستم از استقلال کامل «خودرانی» سطح ۵ بهره می‌برد تا چنین سفرهایی را در وضعیتی آرامش‌بخش و بدون استرس برای راننده و سرنشینان انجام دهد. بسته باتری حالت جامد نسل آینده قابلیت‌های دور برد و شارژ سریع را اضافه می‌کند و بدنه ون برای استفاده کارآمد از باتری به اندازه کافی جمع و جور و ساده نگه داشته شده است.

«ونلایف» نه تنها در بزرگراه های انتخابی، بلکه در هر جاده‌ای یا حتی سطوح ناهموار استقلال کامل را ارائه می‌دهد. سیستم ناوبری خودران خودرو، «جی پی اس» معمولی و داده‌های نقشه‌برداری را با ورودی یک سیستم نقشه‌برداری موقعیت جانبی مجزا ترکیب می‌کند و رانندگی خودران قابل اعتمادی را حتی در محیط‌های خارج از جاده از راه دور ارائه می‌کند. «ونلایف» بر روی چرخ‌هایی سوار می‌شود که در آینده از طراحی لاستیک‌های بدون هوا برای همه‌جا استفاده می‌کند،  لاستیک‌های این خودرو دارای سیستم «آج» برای حفظ کشش در انواع زمین‌های داخل و خارج از جاده، پیاده‌رو، مسیرهای شنی،  زمین‌های برفی، سنگی و سنگلاخ و غیره است.


از آنجایی که «ونلایف» تمام مسیرهای رانندگی و ناوبری را مدیریت می‌کند، سرنشینان آزادند از سواری لذت ببرند، از پنجره‌های بزرگ و سقف شیشه‌ای مناظر ببینند، داخل خودرو بخوابند یا خود را باهر سبکی از وسایل شخصی، تفریحی و سرگرمی که در این خودروی نسل قرن ایکس مرسوم است  خود را گم کنند. آن‌ها توسط یک قاب مداری عجیب احاطه شده‌اند که جای یک ساختار یکپارچه را می گیرد.

این قاب مانند یک تسمه به دور قسمت میانی خودرو می‌پیچد و اجزای داخلی و خارجی خودرو در بالا و پایین به آن متصل می‌شوند تا به یک خودروی کامل بدل شود. سرنشینان همچنین می‌توانند از آن برای اتصال و تعویض انواع اجزای مدولار از جمله دستگاه‌های هوشمند، بلندگوها، نورپردازی و میزدرون خودرو استفاده کنند و در هر لحظه فضای داخلی را مطابق میل خود شخصی‌سازی کنند.


 در خارج خودرو ، این قاب از سیستم پلت فرم جمع شونده پشتیبانی می‌کند که شبیه برداشت «طراحی پیشرفته گک» از آشپزخانه کشویی است. این دستگاه هیچ گونه تجهیزات داخلی ندارد اما فضای دو میز کار زیادی را برای پخت و پز، تهیه غذا، تعمیر تجهیزات ورزشی و غیره ارائه می‌دهد.

بیشتر بخوانید:


«گک» این ماه «ونلایف» را در «هفته طراحی میلان» معرفی کرد. بدیهی است که این خودرو به سمت تولید نمی‌رود، اما این یک تمرین فکری جالب در مورد اینکه چگونه فناوری های پیشرفته خودرویی ممکن است تجربه لذت بخش سفر با کمپرها را بهبود دهد، است.