بانکوک - وحیدرضا نعیمی: نخستین کنگره توانبخشی جامعه‌محور منطقه آسیا و اقیانوسیه جمعه در بانکوک به کار خود پایان داد

تشکیل شبکه توانبخشی جامعه‌محور آسیا و اقیانوسیه از نتایج این نشست بین‌المللی بود که در پایان سه روز رایزنی و تبادل نظر بیش از 600 نفر از کارشناسان و دست اندر کاران این حیطه اعلام شد.

از ایران کاظم نظم‌ده معاون توانبخشی سازمان بهزیستی و هیئتی دو نفره به سرپرستی علی همت محمودنژاد رئیس انجمن دفاع از حقوق معلولین از ایران در این نشست حضور داشتند و دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران را در این زمینه در سطوح مختلف برای حاضران مطرح کردند.

نشست‌های این کنگره در دو بخش صبحگاهی و بعد از ظهر برگزار شد. در نشست‌های صبحگاهی که با حضور تمام شرکت‌کنندگان برگزار می‌شد، مسائل کلی در ارتباط با توانبخشی جامعه‌محور مطرح شد.

نشست‌های بعد از ظهر که به صورت تخصصی و با شرکت گروه‌های کوچک‌تر برگزار شد، به عرضه تجارب کشورهای مختلف در این زمینه، معاهده بین‌المللی حقوق معلولین، توسعه دربرگیرنده با تأکید بر بهداشت،‌ آموزش و‌ امرار معاش، نقش سازمان‌های غیردولتی و جامعه مدنی،‌ سازمان‌های معلولین،‌ ظرفیت‌سازی عوامل توانبخشی مبتنی بر جامعه،‌ توانمندسازی سازمان‌های معلولین، معلولیت‌های روانی – اجتماعی، گروه‌های خودیار و توانبخشی جامعه‌محور و فناوری‌های پزشکی و توانبخشی اختصاص داشت.

سخنرانان کنگره بر این امر تأکید کردند که توانبخشی جامعه‌محور روشی مؤثر برای کمک به معلولین در نواحی روستایی و شهری در کشورهای در حال توسعه و نیز توسعه‌یافته به شمار می‌آید و بروز بحران‌ مالی و غذایی در جهان توجه هر چه بیشتر به آن را ضروری می‌کند. به اعتقاد آنان،‌ توانبخشی جامعه‌محور باعث کاهش فقر،‌ برابرسازی فرصت‌ها و ترویج عدالت اجتماعی می‌شود.

این صاحب‌نظران خاطرنشان کردند معلولیت موضوعی مربوط به حقوق بشر و توسعه است و توانبخشی جامعه‌محور پل ارتباطی بین این دو موضوع است. آنان یادآوری کردند از آنجایی که معلولیت و فقر دو روی یک سکه هستند و فقر باعث محرومیت معلولین از طیف وسیعی از حقوق آنان در عرصه بهداشت،‌ آموزش و اجتماع می‌شود، تأکید توانبخشی جامعه‌محور باید بر کاهش دادن و از بین بردن فقر باشد.

توانبخشی جامعه‌محور دارای تعاریف مختلفی است،‌ اما در تازه‌ترین تعریف که مورد موافقت سازمان بین‌المللی کار، یونسکو و سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته است،‌ پنج جنبه برای این مفهوم در نظر گرفته می‌شود که عبارتند از بهداشت،‌ آموزش،‌ امرار معاش،‌ اجتماعی و توانمندسازی.

در آخرین روز نشست یادشده،‌ علاوه بر تصویب بیانیه کنگره،‌ با تصمیم نمایندگان کشورهای شرکت‌کننده قرار شد دومین کنگره در سال 2011 در فیلیپین و سومین کنگره در سال 2012 در هند برگزار شود. این دو کشور بیشترین تعداد شرکت‌کننده را در کنگره داشتند به طوری که بیش از یک صد نفر هندی در بخش‌های مختلف آن حضور داشتند. دیگر کشورهای شبه قاره مانند بنگلادش و سری‌لانکا نیز تعداد قابل توجهی شرکت‌کننده داشتند. فیلیپین نیز هیئت بزرگی به این نشست فرستاده بود.

نخستین کنگره توانبخشی جامعه‌محور منطقه آسیا و اقیانوسیه [congress of community based rehabilitation - CBR] با موضوع "توسعه جامعه‌محور دربرگیرنده: معلولین و خانواده‌های آنان" توسط وزارت توسعه اجتماعی و امنیت انسانی تایلند، بنیاد مرکز توسعه معلولیت آسیا-اقیانوسیه،‌ سازمان بهداشت جهانی و شورای اقتصادی اجتماعی آسیا و اقیانوسیه وابسته به سازمان ملل و با حمایت بیش از 25 سازمان منطقه‌ای و بین‌المللی دیگر برگزار شد.