تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۸:۱۵

حسین سبحانی‌نیا* گزارش اخیر محمد البرادعی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همانند قریب به اتفاق گزارش‌های پیشین آژانس، بحث صلح آمیز بودن و عدم‌انحراف فعالیت‌های هسته‌ای ایران را مورد تایید قرار داده است.

دبیرکل سازمان انرژی اتمی در بخشی از گزارش اخیر خود فعالیت صلح آمیز هسته‌ای ایران را تایید کرده و در بخش‌های دیگری از این گزارش تلاش کرده، زمینه فشار غرب به جمهوری اسلامی ایران را فراهم کند.

دلیل این امر هم مشخص است؛ چرا که با توجه به اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یکی از زیرمجموعه‌های سازمان ملل است، البرادعی در این گزارش‌ها سعی می‌کند کشورهایی همانند اعضای گروه1+5 که در این سازمان نفوذ بالایی دارند را عصبانی نکند و به‌نحوی نظرات آنها را نیز تامین کند، بنابراین سیاست یکی به میخ و یکی به نعل زدن را در گزارش‌های خود ادامه داده است.

البته البرادعی در دوران مسئولیت خود به شکل ابزار، کاملا در اختیار غرب نبود و باوجود تلاش‌های غرب برای در اختیار گرفتن کامل وی، سعی کرد در گزارش‌های خود در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای ایران، بخش‌هایی از واقعیت را تایید کند.

اما به‌نظر می‌رسد که غرب در آینده تلاش‌هایی را برای روی کارآمدن فردی که از مواضع کشورهای باشگاه هسته‌ای جهان تاثیرپذیر باشد، صورت دهد.

نکته قابل تاکید دیگر این است که ارائه گزارش شفاف و واضح وظیفه آژانس است و اگر تخلفی وجود دارد آنها باید به وضوح بگویند و اگر هم مطابق با گفته‌های ایران، تخلفی نیافته‌اند باید به صراحت بیان کنند. از این‌رو لازم است آژانس برای یک بار هم که شده واقعیت‌ها را به‌طور شفاف بیان کند و از این بازی‌های سیاسی دست بردارد.

درباره خواسته البرداعی از ایران مبنی بر پاسخگویی به مطالعات ادعایی نیز باید به این نکته اشاره شود که آمریکایی‌ها ابهاماتی را مطرح کرده‌اند. ایران خواستار ارائه اسناد مورد ادعای آمریکاست تا به آنها پاسخ دهد. اینکه آژانس آنقدر توانایی نداشته است که باوجود حضور در ایران به پاسخ این ابهامات برسد، نشان از ناتوانی و مدیریت ضعیف آن و همچنین ابهام در مسائل مطرح شده دارد.

به‌نظر جمهوری اسلامی ایران این موارد، بهانه‌هایی است که کشورهایی چون آمریکا، انگلیس و فرانسه که هر روز به‌دنبال راه انداختن یک بازی جدید با ایران هستند، به راه انداخته‌اند که در نهایت هم خودشان ضرر می‌کنند.

* نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس