«محمود حکیمی» نامی‌آشنا در عرصه ادبیات دینی است، اما او بیش از هرچیز خود را معلمی‌ ساده‌ و عاشق اهل‌بیت(ع) می‌داند. وقتی از او درباره منطقه ١٦ می‌پرسیم به سال‌های ٤٨، ٤٩، ۵١ و ۵٢ برمی‌گردد و از دوران تدریسش در دبیرستان شهید سید فاطمی (عدل سابق) در نازی‌آباد می‌گوید.

همشهری آنلاین _ مریم قاسمی : استاد حکیمی که به یاد آوردن خاطرات آن سال‌ها برایش دشوار است می‌گوید: «هفته‌ای چند روز از جلو مسجد سیدالشهدا (ع) نازی‌آباد رد می‌شدم و می‌رفتم دبیرستان عدل توی خیابان اصلی نازی‌آباد. آن روزها با حقوق ماهی ١٢٠ تومان زبان انگلیسی تدریس می‌کردم. چون عشق بچه‌های آن محله را داشتم. بعد از تدریس هم می‌رفتم کتابفروشی‌ حاج‌آقا نیکنام که درست روبه‌روی دبیرستان عدل بود. حاج‌آقا نیکنام فقط کتاب‌های مذهبی می‌فروخت و ما هم فقط بحث‌های سیاسی و ضدشاه می‌کردیم. آن روزها ساواک روی معلم‌ها در مدارس خیلی حساس شده بود.»

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

شهیدستان نازی‌آباد

او با اشاره به شهدایی که از همان دبیرستان و محله بیرون آمده بودند، می‌گوید که بعدها توی محله نازی‌آباد دبیرستان عدل به شهیدستان معروف شده بود و شهید سید فاطمی هم از شهدای نوجوان روز سیزده آبان سال ۵٧ است. در دوران جنگ، دانش‌آموزان بسیاری از دبیرستان عدل همراه با معلمان خود به جبهه رفتند و تعدادی از آنها نیز شهید شدند و به همین دلیل نام این دبیرستان را شهیدستان گذاشتند.

تالیفات خودم را در مسجد دیدم

استاد محمود حکیمی، منطقه ١٦ را از لحاظ پرورش و وجود نیروهای انقلابی، فرهنگی و همچنین ورزشی غنی می‌داند. او از سخنرانی‌اش در سال ۵٩ در مسجد سیدالشهدا(ع) نازی‌آباد هم یاد می‌کند و در ادامه می‌گوید: «در آن سال بیشتر کتاب‌های تالیف خود را در کتابخانه کوچک آن مسجد دیدم و از استقبال و کتابخوانی‌ بچه‌های آن محله تعجب کردم.»

خاطره دیدار نویسنده در فرهنگسرای‌ بهمن

او درباره آخرین‌باری که به منطقه ١٦ آمده می‌گوید: «سال‌ها قبل به دعوت سازمان فرهنگی-هنری شهرداری به فرهنگسرای بهمن رفتم و در آنجا با نوجوانان و جوانان این منطقه دیدار کردم و یک مسابقه کتابخوانی هم برگزار شدکه من مسئول داوری آن شدم. در آن جلسه با آقای «سهیل محمودی» شاعر و «اسماعیل امینی» طنزنویس که در فرهنگسرا بودند، گپ زدیم و چند خاطره از گذشته‌ برایشان گفتم و یکی از دوستان از کتاب «داستان‌هایی از زندگانی امیرکبیر» که آن زمان به چاپ سی و ششم رسیده بود تعریف و تمجید کرد و ما را خجالت داد.»

پیشکسوت ادبیات دینی ویژه نوجوانان و جوانان

به گفته بسیاری از نویسندگان و کارشناسان، استاد حکیمی، پیشکسوت ادبیات دینی ویژه نوجوانان و جوانان است. بسیاری از کسانی که در سال‌های پیش از انقلاب و در سنین جوانی به جریانات انقلابی ضدحکومت شاه پیوستند، داستان‌های سوگند مقدس، دلاوران عصر شب، اشرافزاده قهرمان و سلحشوران علوی را به خوبی به یاد دارند و در خاطراتشان از تاثیر این آثار بر افکار و رفتارشان می‌گویند.

سوگند مقدس و سلحشوران علوی در دست انقلابی‌ها

تاثیر آثار مذهبی و انقلابی حکیمی در ایجاد روحیه ضداستبدادی و ظلم‌ستیزی جوانان چنان بود که ساواک در سال‌های ۵۶ _ ۵۷ در کتابخانه هر انقلابی مذهبی که دستگیر می‌شد دو عنوان کتاب سوگند مقدس و سلحشوران علوی را در کنار آثار انقلابی دکتر شریعتی و دیگران می‌دید و گزارش می‌کرد. در آن سال‌ها استاد «محمود حکیمی» در اروپا بود و فعالیت‌های فرهنگی و انقلابی خود را در آن‌جا پیگیری می‌کرد.

اگر می‌خواهید درباره این نویسنده محبوب بیشتر بخوانید:

روی این مطلب کلیک کنید : نویسنده‌ای که قبل از انقلاب به‌خاطر چهار کتابش به دردسر افتاد