گروه اقتصادی: با تشدید تنش‌ سیاسی میان گرجستان و روسیه و اعمال محدودیت‌های شدید اقتصادی از سوی مسکو علیه تفلیس،‌ رهبران گرجستان به دنبال کاهش وابستگی خود از لحاظ انرژی به روسیه هستند


و در این میان، ایران نقش مهمی در معادلات و برنامه‌های گرجستان ایفا می‌کند و سفر اخیر وزیر امور خارجه گرجستان به تهران نیز در همین راستا ارزیابی می‌شود.

به گزارش همشهری، از سال‌2004 و پس از انتخاب میخائیل ساکاشویلی که رویه‌ای غرب‌مدارانه دارد و پس از روی‌کارآمدن، گسترش روابط گرجستان با غرب و ناتو را در دستور کار خود قرار داد، مناسبات روسیه و گرجستان به طور روزافزون روی به وخامت نهاد.

 این روابط سرد پس از آنکه در ماه سپتامبر، گرجستان چهار جاسوس روس را دستگیر کرد، تشدید شد و روسیه کلیه مسیرهای زمینی و هوایی گرجستان را تحت محاصره اقتصادی درآورد و در مقابل خواست غرب برای پایان‌دادن به این تحریم‌ها مقاومت کرد. در ادامه این سیاست تحت فشار قراردادن تفلیس، روسیه همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد به اهرم افزایش قیمت گاز(که قبلا از این اهرم علیه کشورهای اروپایی نیز استفاده کرده بود) برای تحت فشار قراردادن همسایه خود روی آورده است.

به دنبال تشدید تنش‌های سیاسی میان روسیه و گرجستان، شرکت گازپروم اعلام کرد: قیمت گاز صادراتی خود به گرجستان را بیش از دو برابر افزایش خواهد داد. گازپروم در بیانیه‌ای اعلام کرد که قیمت گاز صادراتی به گرجستان را ا ز رقم فعلی 110دلار برای هر 35هزار فوت مکعب گاز، به 230دلار افزایش خواهد داد.

وزیر امور خارجه گرجستان اعلام کرد که افزایش قیمت گاز، هزینه‌ای است که گرجستان برای تغییر رویه از مسکو به سمت غرب می‌پردازد. گیلا بژاشویلی تاکید کرد که وی از افزایش قیمت گاز روسیه متعجب نشده است چرا که گرجستان انتظار داشت  روسیه همان‌طور که قیمت گاز صادراتی به اروپا را افزایش داده، قیمت گاز صادراتی به تفلیس را نیز افزایش دهد.

با این حال، وی اعلام کرد که تضمین‌هایی دریافت کرده است که مسکو صادرات گاز و برق به گرجستان را قطع نخواهد کرد. بژاشویلی افزود: گرجستان به دنبال متنوع‌ساختن منابع انرژی خود و کاستن از وابستگی به گاز روسیه است و به همین منظور در حال مذاکره با آذربایجان، ترکیه و ایران است.

 به هر حال به نظر می‌رسد استفاده از فرصت پیش‌آمده برای ایران به منظور کسب جایگاه مهم در تامین انرژی مورد نیاز گرجستان علاوه بر آنکه مزایای اقتصادی برای کشورمان در پی دارد، در معادلات آتی آسیای میانه نیز برگ برنده‌ای برای کشورمان خواهد بود چرا که صادرات گاز به ارمنستان، آذربایجان و گرجستان می‌تواند نقش استراتژیک ایران در منطقه را افزون‌تر سازد.