گروه بورس: مدیران بورس تهران که معتقدند یکی از دلایل رکود فعلی بازار سرمایه تحولات شکل گرفته در بازار پول و نظام بانکی است

قصد دارند برای غلبه بر بحران کمبود نقدینگی و کاهش اقبال سرمایه‌گذاران، بازار ثانویه‌ای را برای اوراق گواهی سپرده بانکی ایجاد کنند.

به گزارش همشهری، حسن قالیباف اصل مدیرعامل بورس تهران دیروز در جمع خبرنگاران رسانه‌ها اعلام کرد: انتشار گواهی‌های سپرده بانکی بدون ریسک یکی از عوامل رکود بازار‌سرمایه بوده است. او تاکید کرد این اوراق با توجه به نرخ سود 19درصدی، جذابیت‌های خاصی داشته که بر جذب نقدینگی به بازار سهام تاثیر منفی برجای گذاشته است.

مدیرعامل بورس تهران در عین حال تصریح کرد: گزارش ماوقع در اختیار مراجع ذی ربط قرار گرفته است. قالیباف اصل گفت: برای اینکه تاثیر این عامل در بازار به حداقل برسد دستورالعمل پذیرش گواهی‌های سپرده بانکی در بورس تدوین شده و بازار ثانویه این اوراق از سال آینده در قالب بازار اوراق بهادار فعال خواهد شد.

قالیباف‌اصل ‌در‌پاسخ به اظهارات مسئولان بانک‌تجارت ‌که گفته بودند، همه اقدامات لازم برای عرضه سهام این بانک در بورس انجام شده، تاکید کرد: از نظر ما هنوز شرایط برای عرضه بانک تجارت فراهم نیست، زیرا این بانک باید بودجه سال آینده خود را ارائه دهد و امیدنامه‌‌اش را به‌روز کند.

او با بیان اینکه شروع به کار هیأت‌مدیره جدید شرکت بورس با تاثیرات بحران مالی جهان بر بازار سرمایه همراه بود، گفت: بر این اساس، بسته‌ای پیشنهادی برای ساماندهی بازار سرمایه ارائه شد که تاکنون برخی بندهای این بسته پیشنهادی مانند حذف تعرفه 100هزار تومانی صادرات سیمان و اخذ سود 40درصدی دولت از سهام شرکت‌ها ابلاغ شده است و هم‌اکنون نیز در انتظار ابلاغ کامل این بسته هستیم.

مدیرعامل بورس تهران گفت: در آبان ماه نزدیک به 100 میلیارد صف فروش در بازار بود، که با تلاش‌ها و اقدامات هیأت‌مدیره هم‌اکنون 7 تا 8 میلیارد صف فروش در بازار وجود دارد که این امر نشان‌دهنده افزایش میزان نقدشوندگی بازار است.

قالیباف اصل اعلام کرد: تمهیدات لازم برای کاهش مدت زمان توقف نمادهای شرکت‌های بورس انجام شده است. هفته گذشته نیز نماد 40شرکت بازگشایی و روز گذشته نیز نماد 13‌شرکت از حالت توقف خارج شد. 

او به تدوین مقررات و امکان سنجی راه‌اندازی بازار مبادلات آتی سهام (فیوچرز) اشاره کرد و افزود: پیشنهاد تشکیل صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس نیز به سازمان بورس ارائه شده است تا تنوع در بازار سرمایه افزایش یابد.

قالیباف اصل گفت: شرکت بورس، پذیرش شرکت‌های دولتی و خصوصی در سال آینده را در دستور کار خود قرار داده و بر این اساس اداره بازاریابی و پذیرش تشکیل شده تا کارشناسان این بخش فهرست شرکت‌های قابل واگذاری را تهیه و آنها را برای ورود به بورس تشویق کنند.

مدیرعامل بورس تهران خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی، بندی به قانون تاسیس و اداره مناطق آزاد افزوده است که این بند پس از تایید شورای نگهبان اجرایی می‌شود.

براساس این بند، تاسیس بورس در مناطق آزاد با مقررات و آیین‌نامه‌های خاصی انجام خواهد شد که تاسیس بورس‌ها باید با تایید شورای‌عالی بورس و تصویب هیات وزیران صورت گیرد. بورس مستقل یا تابلوی ارزی در آینده در مناطق آزاد راه‌اندازی خواهد شد که در آن محدودیت‌های داخل کشور وجود ندارد.