گروه حوادث: دوربین مداربسته بانک راز پیرمرد سارقی را که با کمین در بانک‌های مختلف، پول‌های مشتریان را از روی پیشخوان به سرقت می‌برد فاش کرد.

ماموران پلیس زمانی موفق به دستگیری این مرد شدند که وی قصد داشت آخرین نقشه سرقتش را در یکی از بانک‌های پایتخت عملی کند.

صبح دومین روز دی‌ماه امسال مردی به شعبه اول دادیاری در دادسرای جنایی تهران رفت و از سرقت 4 میلیون تومان چک‌پولش توسط پیرمرد ناشناسی خبر داد. این مرد به ماموران گفت: برای واریز کردن پول به حسابم به یکی از بانک‌ها رفته بودم اما هنگامی که 4 میلیون تومان چک‌پولم را روی پیشخوان بانک گذاشته  و مشغول پر کردن حواله بانکی بودم، پیرمردی که پشت‌سرم ایستاده بود آنها را به سرقت برد و پا به فرار گذاشت.

با این شکایت، گروهی از کارآگاهان پایگاه هشتم پلیس آگاهی تهران مامور رسیدگی به این پرونده شدند و بررسی‌ها برای شناسایی و دستگیری پیرمرد سارق آغاز شد.

کارآگاهان ابتدا عازم بانکی شدند که سرقت در آنجا صورت گرفته بود. آنها با بررسی فیلم‌های ضبط شده توسط دوربین‌های مداربسته، موفق شدند به تصویری از چهره‌ سارق چک‌‌پول‌ها دست پیدا کنند. با این سرنخ‌، تصویر متهم در اختیار تمامی تیم‌های گشت قرار گرفت و بررسی‌ها برای دستگیری وی وارد مرحله‌ای تازه شد.

دومین سرقت

هنوز چند روز از این ماجرا نگذشته بود که سرقت دیگری به پلیس گزارش شد. این بار نیز یک سارق مسن بعد از اینکه در صف مراجعان بانک ایستاده بود، چک‌پول‌های یکی از مشتریان را از روی پیشخوان به سرقت برده و متواری شده بود.

گرچه این بانک فاقد دوربین مداربسته بود اما مشخصاتی که مالباخته از سارق پول‌هایش در اختیار پلیس قرار داد حاکی از آن بود که این سرقت نیز از سوی همان پیرمرد سارق صورت گرفته است.

در جست‌‌وجوی مردی با موهای سفید

پلیس که خود را در برابر یک سارق حرفه‌ای می‌دید، با این احتمال که وی سرقت‌هایش را ادامه دهد تصویر  او را در اختیار  تمامی ماموران محافظ بانک‌ها قرار داد و آنها به کمین سارق فراری نشستند.

صبح نخستین روز بهمن‌، زمانی که ماموران کلانتری 108 نواب برای بازدید روزانه به یکی از بانک‌های این منطقه رفته بودند به پیرمردی، در صف مراجعین بانک مشکوک شدند. آنها وقتی متوجه شدند چهره این پیرمرد شباهت زیادی به عکس متهم فراری دارد، وی را دستگیر و در بازرسی بدنی از او 5 فقره چک‌پول، یک میلیون تومان وجه نقد و یک فقره چک بانکی که وی ساعتی قبل آنها را از یکی از بانک‌ها به سرقت برده بود کشف کردند.

با انتقال متهم به پایگاه هشتم آگاهی، مشخص شد این مرد قبل از دستگیری با حضور در 2 بانک مختلف، اقدام به سرقت از مشتریان  کرده بود اما زمانی که برای سومین سرقت به بانک دیگری رفته بود توسط ماموران دستگیر شد.

با این اطلاعات، بازجویی از متهم آغاز شد و وی که چاره‌ای جز بیان حقیقت نداشت به 5 فقره سرقت دیگر هم اعتراف کرد و مدعی شد در این سرقت‌ها بیش از 30 میلیون تومان پول نقد و چک‌پول به جیب زده است.

متهم گفت: از آنجا که سن زیادی داشتم، وقتی در صف مراجعین بانک‌ قرار می‌گرفتم کسی به من شک نمی‌کرد. بنابراین افرادی را که پول زیادی به بانک آورده بودند شناسایی می‌کردم و پشت سر آنها می‌ایستادم. زمانی که مالباختگان، پول‌ها را روی پیشخوان گذاشته و سرگرم پر کردن فیش حواله یا پشت‌نویسی چک بودند، نقشه سرقت را عملی می‌کردم و بعد از سرقت پول‌ها پا به فرار می‌گذاشتم.

سرهنگ عباسعلی محمدیان- رئیس پلیس آگاهی تهران- با بیان این خبر گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد مرد سارق که حبیب نام دارد پیش از این نیز به همین اتهام دستگیر و راهی زندان شده بود اما بعد از آزادی فعالیت‌های مجرمانه خود را از سر گرفته است.

وی ادامه داد: تاکنون حدود 8 نفر از مالباختگان شناسایی شده‌اند اما از آنجا که احتمال می‌رود حبیب سرقت‌های دیگری هم مرتکب شده باشد، دادیار شعبه اول دادسرای جنایی دستور چاپ عکس بدون پوشش چهره متهم را در جراید صادر کرده و از مالباختگان احتمالی خواسته است برای شکایت به دادسرای جنایی یا پایگاه هشتم پلیس آگاهی تهران واقع در میدان حر خیابان 12 فروردین مراجعه کنند یا با شماره تلفن 66461307 و 66469851 تماس بگیرند.