گروه شهری: در مراسمی که به‌مناسبت روز درختکاری از سوی شهرداری تهران برپا شده بود، محمدباقر قالیباف بابت خطرات جدی که از ناحیه آلودگی هوا، آب، ‌خاک و آلودگی‌های صوتی شهر تهران را تهدید می‌کند، هشدارداد

وی با حضور در طرح بهره‌برداری از3 هزار هکتار توسعه کمربند اطراف شهر تهران که در منطقه ترقیون جاده دماوند برگزارشده بود، از مسئولان کشوری بابت اینکه طی سالیان گذشته برای رفع این معضلات نه تدبیری اندیشیدند و نه برنامه‌ریزی دقیقی داشتند، انتقاد کرد.

قالیباف از همان ابتدای سخنرانی خود از نگاه و رویکرد مدیریت شهری به موضوع حفظ محیط‌زیست و توسعه و توزیع نرمال فضای سبز در شهر تهران سخن گفت و ادامه داد: در بخشی از شهر تهران محل‌هایی داریم که سرانه آن از استانداردهای دنیا بالاتر است.
 در عوض باز محلاتی داریم که سرانه فضای سبز آن کمتر از یک متر است، این درحالی است که بیشترین تمرکز جمعیتی نیز در این محلات به‌چشم می‌خورد.

شهردار تهران از این بابت ابراز تاسف کرد و راه‌حل مدیریت شهری برای یکنواخت کردن توسعه فضاهای سبز شهری را رویکرد محله‌محوری و احداث بوستان‌های محله‌ای اعلام کرد. وی همچنین‌گفت: در 3 سال گذشته حدود 9 هزار هکتار طرح کمربند سبز در تهران انجام شده است.

شهردار تهران با اشاره به اینکه در 3 تا 4 سال گذشته سرانه فضای سبز از 9 متر به 5/12متر رسیده است، گفت: فضای سبز در 2 تا 3 سال اخیر رشد قابل‌توجهی یافته است.
به گفته قالیباف، توافقاتی با پادگان جی، قلعه‌مرغی و ستاد نیروی هوایی انجام شده تا زمین‌های آنها به شهر اضافه شده و بخش عمده‌ای از آن به فضای سبز تبدیل شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به معضل گسترش بی‌رویه شهر اشاره کرد و اظهار داشت: با وجود اینکه از چند سال گذشته موضوع جلوگیری از توسعه بی‌رویه شهر مطرح بود اما عملا شهر توسعه می‌یافت و اقدام عملی مؤثری هم صورت نمی‌گرفت ولی درزمان مدیریت ما نه تنها جلوی ساخت‌وساز در ارتفاعات شرقی، ‌غربی و به‌ویژه شمالی شهر گرفته شد بلکه در این مناطق اقدام به توسعه منابع طبیعی کردیم، ولی با کمال تأسف به‌دلیل اعمال قانون محدوده شهر و تقسیمات کشوری و به‌تبع آن ساخت شهرک‌ها و شهرها و روستاها در جنوب شهر، متأسفانه تهران با خطر جدی دیگری مواجه شده که از کنترل شهرداری خارج است.

فضای سبز، مهم‌ترین شاخص توسعه

معصومه ابتکار، عضو شورای اسلامی شهر تهران و رئیس کمیته محیط‌زیست این شورا نیز طی سخنانی، مهم‌ترین شاخصه توسعه یافتگی یک شهر را ارتقای سلامت و بهبود آب و هوا و توسعه فضای سبز آن دانست.

ابتکار، خواستار تغییر در رفتار شهروندان و رویکرد آنان به سمت حفظ محیط‌زیست و توسعه و نگهداری فضای سبز شهرها شد و بر لزوم همکاری نزدیک شهروندان با شورای شهر و شهرداری تهران تاکید کرد.

رئیس کمیته محیط‌زیست شورای اسلامی شهر تهران بابت کاهش بارندگی در سال‌جاری پیش‌بینی کمبود منابع آب در سال آینده را مطرح و بر لزوم رعایت الگوی مصرف و مدیریت صحیح منابع آب و برنامه‌ریزی و آینده اندیشی تاکید کرد.

وی در ابعاد کلان درحوزه مدیریت محیطی ، عملکرد دولت را چندان مثبت ندانست؛ به‌گونه‌ای که نه‌تنها از سوی دولت توجه لازم به مدیریت منابع طبیعی صورت نگرفته بلکه برنامه‌های اجرا شده مقطعی بوده و فاقد تاثیر درازمدت برای نسل‌های آینده است.

اجازه ساخت و ساز در پارک سرخه‌حصار نمی‌دهیم

شهردار تهران دیروز با حضور در جمع خبرنگاران و در پاسخ به این پرسش که پس از رأی دیوان عدالت اداری درخصوص الزام شهرداری به صدور پروانه برای شهرک زیتون گفت: به هیچ عنوان درپارک سرخه‌حصار اجازه ساخت و ساز نمی‌دهیم، ضمن اینکه جلسه‌ای با دیوان عدالت اداری برگزار و قرار شده است دیوان عدالت در رای خود تجدید نظر کند.

شهردار تهران اضافه کرد: دستگاه‌ها در دهه‌های اخیر تخلف کرده و زمین‌های منابع طبیعی را به مردم واگذار کرده‌اند. قرار است دولت زمین معوض دهد تا مشکل مردم برطرف شود.