همشهری آنلاین: وزیر نفت طی مراسمی در منطق ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره)، فراهم شدن زمینه‌ را برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و به تبع آن سرمایه‌گذاری‌های خارجی یک اصل دانست.

غلامحسین نوذری در مراسم آغاز به کار دو طرح پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) گفت: با مذاکرات روشن‌تر و سهل‌تر و ایجاد زمینه کار می‌توان زمینه‌های این سرمایه‌گذاری‌ها را فراهم کرد.

وی تصریح کرد: در سال آینده با توجه به محدودیت‌های بین المللی، قیمت نفت و قیمت محصولات پتروشیمی که متاثر از بازار بین‌المللی است، درآمدهای آنها نسبت به امسال ممکن است متفاوت باشد.

وی اضافه کرد: نگاه به ساخت داخلی در استفاده از تجهیزات، استفاده از پیمانکاران داخلی و تقویت آنها، استفاده از همه توانمندی‌های کشور می‌تواند بخشی از این محدودیت‌های منابع مالی را جبران کرد.

نوذری در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: محصولات پتروشیمی و تولید پالایشگاه‌های ما هنوز با وجود تلاش‌های صورت گرفته خوراک دیگر محصولات است و کشورهای دیگر با تبدیل این خوراک به محصولات دیگر، مجددا آن را به ما می‌فروشند.

وی گفت: برای برون رفت از این وضعیت به دنبال بنیانگذاری پتروشیمی با توانی پایدار در کشور هستیم که بر اساس محور برنامه پنجم توسعه کشور می‌بایست از میزان تولید موجود در کشور توسعه پایدار و ایجاد اشتغال را فراهم کنیم.

وزیر نفت به فعالیت‌های عام‌المنفعه وزارت نفت در خوزستان اشاره کرد و افزود: در سفرهای استانی اعتبارات خوبی به این منظور به استان اختصاص یافت و در سال جاری دو هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال از سوی وزارت نفت برای انجام کارهای عام‌المنفعه و انجام کارهایی که گره گشای مشکلات مردم استان باشد، اعتبار اختصاص یافت.

در این مراسم استاندار خوزستان نیز گفت: پیوند بین توسعه و مردم که در دولت نهم عمیق تر شده و به آن توجه بیشتری شده، سبب شد تا امروز صنعت کارهایش را بدون مشارکت مردم انجام نمی‌دهد.

سید جعفر حجازی ضمن تقدیر از وزیر نفت به خاطر اقدامات عام‌المنفعه در خوزستان اظهار داشت: پیش از این تنها تاسیسات نفتی در استان وجود داشتند اما امروز در هر جای خوزستان که قدم می‌گذاریم بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و ورزشگاه‌های بسیاری می‌بینیم که توسط وزارت نفت در استان احداث شده‌اند.

وی اضافه کرد: به دلیل این اقدامات عام المنفعه مردم خوزستان امروز خودشان را از مجموعه نفت می دانند و این جز ویژگی های وزارت نفت و دولت نهم است.
حجازی گفت: دولت نهم با شتاب بالا و عزم جدی در جهت توسعه کشور و خوزستان همراه با عدالت محوری دنبال می‌کند.

مرحله نخست پتروشیمی کارون شامل ۳ واحد TDL (تولوئن دی ایزوسیانات) با ظرفیت اسمی ۴۰ هزار تن، اسید کلریدریک با ظرفیت اسمی ۱۱۶ هزار تن و آب ژاول با ظرفیت ۳۶ هزار تن است که افتتاح شد.

با بهره‌برداری از این طرح که راه‌اندازی آن ۳ هزار میلیارد ریال هزینه در برداشته سالانه بیش از ۱۷۰ هزار تن انواع محصولات پایه پتروشیمی در این شرکت تولید خواهد شد.

شرکت پتروشیمی کارون نخستین شرکتی است که با هدف جلب سرمایه خارجی در توسعه صنایع شیمیایی کشور پس از تصویب قانون حمایت از سرمایه گذاری خارجی در ماهشهر ایجاد و تاسیس شده است.

ایزوسیانات از جمله مواد استراتژیک با سود اقتصادی بالا هستند که در صنعت پتروشیمی و در تولید طیف وسیعی از کالاها مصرف می‌شوند.

طرح توسعه یوتیلتی مجتمع پتروشیمی فجر شامل برق با ظرفیت ۲۵۰ مگاوات، بخار با ظرفیت ۱۲۰ تن در ساعت، آب RO با ظرفیت یک هزار و ۱۷۰ متر مکعب در ساعت، آب dm با ظرفیت ۴۹۰ مترمکعب در ساعت، آرگون ۲۱۰ نرمال مترمکعب در ساعت، نیتروژن ۹ هزار نرمال مترمکعب در ساعت و اکسیژن ۹ هزار نرمال مترمکعب در ساعت نیز امروز با حضور وزیر نفت به بهره‌برداری رسید.

اعتبار هزینه شده برای راه‌اندازی این طرح در زمینی به مساحت ۳۰ هکتار ۱۹۴ میلیون دلار است.