حفظ باغ‌های تاریخی که حکم ریه‌های تنفسی تهران را دارند از سال‌ها قبل به یکی از دغدغه های عالی‌ترین مقام های ممکلت تبدیل شده و با شروع کار مدیریت شهری فعلی سرعت گرفته است.

همشهری آنلاین- حمیدرضا رسولی: با یک جستجوی ساده در موتورهای جستجوگر می‌توان به اهمیت حفظ باغ های تاریخی تهران نزد مسئولان کشور پی برد. مقام معظم رهبری از چند دهه قبل به طور مرتب در مراسم درختکاری حضور داشتند و از ابتدای دهه ۹۰ هم روی جلوگیری از تخریب باغ های تاریخی تهران و مرمت و بازسازی آنها تاکید کرده‌اند. توصیه هایی از این دست همواره مورد توجه مدیران شهری هم بوده و پروژه تبدیل باغ های تاریخی به بوستان های عمومی در دوره جدید مدیریت شهری با سرعت بیشتری به سرانجام رسیده است.

آمارها و ارقام ها از روند حفظ باغ های تاریخی حکایت دارد. چنانکه در دوره جدید مدیریت شهری ۱۸ باغ از سوی شهرداری تهران تملک شده و قرار است بعد از مرمت و بازسازی به عنوان بوستان عمومی در دسترس مردم قرار بگیرند. خبر خوشحال کننده تر اینکه ۸ باغ تاریخی دیگر هم در فهرست قرار گرفته اند و مذاکره با مالکان این باغ ها برای تملک آنها در جریان است. با این حساب تعداد باغ های تاریخی که از طرف شهرداری تهران تملک شده و به عنوان بوستان در اختیار پایتخت نشین ها قرار گرفته به عدد ۲۶ خواهد رسید که با توجه به روند ساخت و سازهای گشترده پایتخت عدد قابل توجهی به نظر می‌رسد.

تبدیل باغ های تاریخ به بوستان عمومی شاید یکی از بهترین راه‌های ممکن برای نجات جان درختان کهنسال تهران باشد که نقش بی‌بدیلی در کاهش آلودگی هوای تهران ایفا می کنند. علی محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان ها و فضای سبز تهران هم از کاهش ۶۰ درصدی قطع درختان پایتخت خبر داده که در وانفسای ساخت برج باغ در باغ‌های تهران خبر امیدوار کننده‌ای به حساب می آید.