همشهری آنلاین: رئیس ستاد انتخابات کشور، گفت: ان‌شاءالله با تمهیداتی که اندیشیده‌ایم امیدواریم بتوانیم نتایج انتخابات ریاست جمهوری دهم را یک روز پس از برگزاری این انتخابات اعلام کنیم.

پس از اعلام نتایج از سوی وزارت کشور، شورای نگهبان با بررسی نتایج انتخابات را تایید نهایی خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، کامران دانشجو در نشست خبری روز سه‌شنبه 27 اسفند خود در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره نحوه‌ حضور نماینده‌ کاندیداها در پای صندوق‌های رای، اظهار داشت: ما نمایندگان کاندیداها را مزاحم نمی‌دانیم بلکه آن‌ها را همکار خود می‌دانیم.

وی افزود: باید توجه داشته باشیم که مسوءلان اجرایی انتخابات و نمایندگان کاندیداها در عرض یکدیگر نیستند بلکه در طول مسیر انتخابات قرار دارند و اگر آن‌ها هم خود را همکار مجموعه اجرایی بدانند کارها به خوبی پیش می‌رود. در مقابل هم اگر نگاه تقابلی باشد، مشکل‌ساز خواهد بود.

وی ادامه داد: نمایندگان کاندیداها تا آخرین مرحله یعنی پایان شمارش آراء می‌توانند در حوزه‌های انتخابیه حضور داشته باشند. البته اگر خواستند می‌توانند مسائلی را که به نظرشان می‌رسد به نماینده‌ فرماندار در جهت تسهیل مسیر عنوان کنند و ما هم اگر ضعفی باشد از برطرف کردن آن استقبال می‌کنیم اما این افراد اجازه دخالت در امور اجرایی را ندارند.

معاون سیاسی وزیر کشور یادآور شد: کاندیداها باید در موعد مقرر نمایندگان خود را به فرماندارها معرفی ‌کنند تا برای این افراد کارت صادر شود و آن‌ها بتوانند وارد حوزه‌ انتخابیه مشخص خود شوند. البته در انتخابات ریاست جمهوری نمایندگان کاندیداها می‌توانند در جلسات هیات اجرایی هم شرکت کنند.

وی در پاسخ به پرسشی در مورد چگونگی طراحی صندوق‌های رای نیز، گفت: صندوق‌های رای از دوره‌های قبل طراحی شده و همان صندوق‌های انتخابات هشتمین مجلس شورای اسلامی است که با تفاوت رنگ صندوق و رنگ تعرفه صندوق‌های چهار انتخابات از هم مجزا می‌شود.

وی در ادامه با بیان این‌که قانون برای حضور نمایندگان احزاب چیزی پیش‌بینی نکرده است، اظهار داشت: اگر کاندیدایی نامزد مورد نظر یک حزب باشد، آن حزب می‌تواند نماینده خود را به کاندیدا معرفی کند و به عنوان نماینده آن کاندیدا بر سر صندوق حاضر شود. همچنین ما قائل به تعامل با احزاب و تاثیرگذار بودن آن‌ها در مشارکت حداکثری مردم هستیم؛ لذا با توجه به این تعامل مثبت با احزاب تلاش داریم این تعاملات را گسترش دهیم.

دانشجو در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران درباره تشکیل گروهی جهت صیانت از آراء، گفت: صیانت از آراء طبق قانون وظیفه مجموعه‌ وزارت کشور است و ما این وظیفه را انجام خواهیم داد. مردم هم به ما اعتماد دارند و نتیجه انتخابات‌هایی که سالی یکبار برگزار می‌شود را دیده‌اند.

وی درباره تعیین سخنگو برای ستاد انتخابات کشور نیز یادآور شد: اخبار رسمی انتخابات و موضع وزارت کشور صرفا از طریق من به عنوان رییس ستاد اعلام می‌شود به استثنای وزیر کشور که عملا زیر نظر ایشان کار می‌کنیم. هر زمان هم که لازم باشد طبق احساس نیاز در خدمت خبرنگاران خواهیم بود.

وی در پاسخ به سوالی درباره چگونگی فعالیت ائتلاف‌ها در ایام انتخابات گفت: تشکیل ائتلاف از احزابی که مجوز دارند، مشکل ندارد و نیاز به مجوز هم نیست. این احزاب می‌توانند تحت عنوان ائتلاف فعالیت داشته باشند.

رئیس ستاد انتخابات کشور درباره‌ رسیدگی به تخلفات انتخاباتی نیز تصریح کرد: ما در وزارت کشور یک هیات بازرسی و نظارت داریم که رییس این هیات را وزیر کشور تعیین می‌کند. این هیات بر روند انتخابات نظارت می‌کند و اگر چیزی خلاف قانون انتخابات صورت گیرد از کانال‌های قانونی پیگیری خواهد شد.

وی تاکید کرد: ما انتظار نداریم که هیچ‌گونه خلافی در انتخابات صورت بگیرد؛ چراکه ما می‌خواهیم رییس جمهوری اسلامی را انتخاب کنیم و این پسوند اسلامی حتما برای همه قیودی ایجاد خواهد کرد. طبعا ستادها، کاندیداها و هواداران‌شان هم قائل به این هستند که در الگوی تبلیغاتی، گفتار، رفتار و کردار خود شئونات و اخلاق اسلامی را رعایت کنند. مردم هم عملا بر این امور نظارت می‌کنند و بر این اساس انتخاب خود را انجام می‌دهند.

وی درباره‌ تعداد صندوق‌ها و حوزه‌های انتخابیه برای انتخابات ریاست جمهوری نیز، گفت: تعداد صندوق‌ها و شعب را هیات اجرایی انتخابات مشخص می‌کند و به ما خواهد گفت اما چیزی حدود 47 تا 48 هزار صندوق خواهیم داشت.

دانشجو درباره‌ی چگونگی شمارش آراء انتخابات ریاست جمهوری، اظهار داشت: تلاش داریم با تایید شورای نگهبان تجمیع آراء به صورت رایانه‌ای انجام گیرد اما در شعبه‌ها شمارش آراء به صورت دستی انجام خواهد شد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره احتمال عدم پذیرش فعالیت‌های انتخاباتی از سوی فرهنگیان نیز ادامه داد: من این مساله را پیش‌بینی نمی‌کنم؛ چراکه فرهنگیان همانند سایرین بسیار صبور، شریف و علاقه‌مند به آینده کشور هستند و منافع و مصالح عمومی را به همه چیز ترجیح می‌دهند. اگر هم مباحثی در این‌باره مطرح می‌شود از سوی کسانی است که می‌خواهند چهره عزیزان آموزش و پرورش را که بی‌منت کار می‌کنند خدشه‌دار کنند.

وی درباره‌ بودجه‌ برگزاری انتخابات هم یادآور شد: این بودجه تصویب و تعیین شده است اما ما مقدار آن را در گزارش پایانی انتخابات اعلام می‌کنیم.

در پایان این نشست خبری خبرنگاران از ستاد انتخاباتی وزارت کشور، کمیته‌ها و گروه‌های مختلف بازدید کردند.

دانشجو در این بازدید خطاب به خبرنگاران، گفت: تمام این چیزها که تدارک دیده شده همه ابزار است. ما با توکل به خدا و پشتیبانی، همکاری و تعامل مثبت شما در تمام مسیر است که می‌توانیم این کار بزرگ را به انجام برسانیم. این مطبوعات و رسانه‌ها هستند که می‌توانند فضا را به سمت فضای رقابتی و سالم سوق دهند.

رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور هم‌چنین در ابتدای سخنان خود در این نشست ابراز امیدواری کرد که با توکل بر خداوند و کمک مسوولین و همه عوامل موثر از جمله‌ رسانه‌های جمعی ،‌کاندیداها، ستادهای انتخاباتی و هواداران‌شان همچنین مجموعه ناظرین و مسوولین انتظامی و برقراری امنیت بتواند یک انتخابات با شکوه همراه با مشارکت حداکثری مردم را برگزار کند.

دانشجو به بیان اهم کارهای صورت گرفته در راستای انتخابات پرداخت و گفت:‌ ما از شش ماه پیش و براساس زمان‌بندی خاص به طور غیررسمی فعالیت‌های خود را آغاز کرده‌ایم و باید بگویم که تاکنون براساس این زمانبندی هیچ کم و کاستی وجود ندارد و ما در حال پیش‌ رفتن هستیم.

وی در عین حال اظهار داشت: تنها مطلبی که شاید مقداری در آن تاخیر صورت گرفته، بحث آیین‌نامه‌ و قانون انتخابات بود که این امر به علت رفت و برگشت در مجموعه‌ مجلس و شورای نگهبان به وجود آمد و ما به عنوان مجری باید صبر کنیم، اما در حال حاضر با همان قانونی که هم اکنون وجود دارد کار را جلو می‌بریم.

رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور با بیان این‌که سفارش تعرفه‌های انتخابات را جمع‌بندی کردیم و در این خصوص با مجموعه‌ شورای نگهبان به توافق رسیده‌ایم، تاکید کرد: اگرچه هر کدام از ما و شورای نگهبان وظایف خاص خود را دارد و ما به نظارت استصوابی شورای نگهبان معتقد هستیم اما در عین حال ما باید کار خودمان را نیز انجام دهیم. با این وجود تعامل بسیار مثبتی را با شورای نگهبان برقرار کرده‌ایم.

وی همچنین درباره تعرفه‌های انتخاباتی نیز گفت: این تعرفه‌ها به تایید رسیده و قرارداد آن نیز بسته شده، همچنین مهرهای انتخابات طراحی شده و به تایید شورای نگهبان رسیده است.

وی ادامه داد: همایش‌های توجیهی و آموزشی انتخابات که روز گذشته اولین آن برگزار شد و دومین همایش نیز در 18 فروردین در اصفهان برگزار می‌شود، ادامه خواهد داشت؛ چراکه ما در این راستا کشور را به شش منطقه تقسیم کرده‌ایم تا این آموزش‌ها به طور منظم پیگیری شود.

دانشجو همچنین درباره برگزاری انتخابات رایانه‌ای نیز گفت: ما در سه مرحله رایزنی‌هایی را با شورای نگهبان درباره‌ انتخابات رایانه‌ای داشته‌ایم که یکی از این مراحل در ارتباط با بحث ثبت‌نام کاندیداهاست.

وی افزود: در خصوص بحث ثبت نام کاندیداها سایتی را طراحی کرده‌ایم که این سایت حدود 25 روز قبل از انتخابات فعال می‌شود و کلیه اطلاعات برای ثبت‌نام کاندیداها روی این سایت قرار خواهد گرفت. کاندیداها فرم موجود در این سایت را پر می‌کنند، پرینت آن را می‌گیرند و این پرینت را همراه با مدارک به وزارت کشور می‌آورند؛ چراکه کاندیداها برای ثبت‌نام نهایی باید به وزارت کشور مراجعه کنند در این صورت ثبت‌نام با سرعت بیشتری انجام خواهد گرفت.

وی ثبت شماره‌ ملی را نیز یکی دیگر از این مراحل خواند و افزود: در این راستا تصمیم داریم با گرفتن بارکدخوان به کارها سرعت بیشتری ببخشیم. در این راستا توافقات نهایی با شورای نگهبان انجام شده و قرار است به هر شعبه بارکدخوان داده شود و از این بارکدخوان‌ها شماره‌ ملی ثبت می‌شود، تا در نهایت جلوی بسیاری از تخلفات گرفته شود.

معاون سیاسی وزیر کشور بحث تجمیع آرا را مرحله‌ اساسی در این راستا قلمداد و اظهار داشت: سعی داریم تجمیع آرا با رایانه انجام شود. در این راستا چندین بار نرم‌افزار مورد نظرمان را به شورای نگهبان فرستاده‌ایم. آخرین بار روز گذشته بود که ما این نرم‌افزار را فرستادیم و فکر می‌کنیم مشکلی وجود نخواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: ما زیرساخت‌هایی را آماده کرده‌ایم تا از این طریق بشود در انتخابات‌های بعدی تعداد مراحل رایانه‌ای زیادتر شود تا به تدریج در طول‌ سال‌های آینده البته با تایید شورای نگهبان بتوانیم کلا انتخابات را در کشور رایانه‌ای برگزار کنیم.

وی همچنین با مورد توجه قرار دادن بحث پرداخت حق‌الزحمه آموزش و پرورش در راستای برگزاری انتخابات گفت: با توجه به این‌که عزیزان ما در آموزش و پرورش به اذعان مجموعه‌ کل انتخابات و مردم بی‌منت کار و تلاش فراوان می‌کنند با پیگیری‌های صورت گرفته به این جمع‌بندی رسیدیم که در متمم بودجه این بحث پیش‌بینی شد و به تصویب رسید و دو یا سه ماه قبل از سوی معاونت راهبردی ریاست جمهوری به وزارت آموزش و پرورش رفت تا در بودجه متمم بودجه آموزش و پرورش بحث پرداخت حق‌الزحمه این عزیزان در اولویت نخست قرار بگیرد. حتی برای این‌که این مشکل در انتخابات‌های بعدی صورت نگیرد و کسانی که در راستای برگزاری انتخابات کار می‌کنند، بتوانند بلافاصله حق‌الزحمه خود را بگیرند دو کار انجام داد‌ه‌ایم؛ اول این‌که بودجه‌ای را در این راستا پیش‌بینی کرده‌ایم که این بودجه به تصمیم رسیده و به وزارت کشور داده می‌شود. بنابراین از کسانی که برای اجرا و کمک می‌آیند شماره حسابی گرفته می‌شود و از طریق این شماره حساب بلافاصله بعد از برگزاری انتخابات مبلغی را واریز می‌کنیم.

وی همچنین کمیته‌های تبلیغات و اطلاع‌رسانی، پشتیبانی،‌امنیتی، فناوری اطلاعات، ‌استعلامات و حقوقی را از جمله کمیته‌های ستاد انتخابات برشمرد و گفت: این کمیته‌ها کار خود را شروع کرده‌اند و احکام لازم برای روسای کمیته‌ها صادر شده است.

رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور تاکید کرد: براساس ماده‌ 66 قانون انتخابات ریاست جمهوری فعالیت‌های تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی یعنی کسانی که نام‌شان بعد از تایید صلاحیت از طرف وزارت کشور اعلام می‌شود و این اسامی در روزهای 30 و 31 اردیبهشت اعلام خواهد شد.

وی افزود: نامزدهای انتخاباتی به مدت 20 روز از اول تا 20 خرداد می‌توانند فعالیت‌های تبلیغاتی داشته باشند این به این معنی است که این نامزدها می توانند ستاد انتخاباتی بزنند ،‌تابلو داشته باشند ، اطلاعیه و اعلامیه پخش کنند و کلا در چارچوب قانونی تبلیغات داشته باشند.

وی تاکید کرد: اگرچه فعالیت‌های احزاب در راستای بیان اعلام مواضع و برنامه‌های خود همچنین طرح انتقادهای‌شان بلامانع است و فرد مورد نظر آن‌ها می‌تواند به هر شهرستان که خواست سفر کند و صرف دستور ریاست محترم جمهور باید با آزادی کامل افراد در استان‌ها حضور داشته باشند و هیچ‌کس حق ممانعت از آن‌ها را ندارد، اما مهم این است که ما در این بین فعالیتی به عنوان ستاد انتخاباتی در استان‌ها نداشته باشیم و تبلیغات انتخاباتی به عنوان تبلیغات مشهود صورت نگیرد.

دانشجو هم‌چنین گفت: البته بحث سخنرانی‌ها و تجمعات به قانون تجمعات و سخنرانی‌ها بر می‌گردد و طبق روال گذشته افراد باید مجوزهای لازم را در این راستا اخذ کنند؛ چراکه ما می‌خواهیم در نهایت این مراسم با آرامش و امنیت برگزار شود و همچنین عملا به مجموعه‌های خود سفارش کرده‌ایم که هم فضا را آماده کنند و هم باعث ایجاد آرامش و امنیت شوند. اگرچه بر این هم تاکید داشتیم که مجوزها را نیز صادر کنند.

وی در ادامه بحث تعیین تعداد واجدین شرایط انتخابات برای رای دادن را مورد توجه قرار داد و افزود: از آن‌جا که مشکلات عدیده‌ای در این باره وجود داشت ما جلسه‌ متعددی را در این راستا برگزار کرده‌ایم و بعد از گزارشات و بحث‌های کارشناسی به این نتیجه رسیده‌ایم که واجدین شرایط برای 22 خرداد 88 که می‌توانند رای دهند، چیزی در حدود 46 میلیون و 200 هزار نفر خواهد بود.

وی افزود: تعداد واجدین شرایط به استان‌ها اعلام شده است و حتی ما تعداد واجدین شرایط شهرستان‌ها را نیز اعلام کرده‌ایم و در نهایت برای اولین بار به جمع‌بندی مناسبی در این‌باره رسیده‌ایم.

رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور در ادامه به بیان زمان‌بندی‌های صورت گرفته درباره انتخابات میان دوره‌ای خبرگان ،انتخابات میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و شورای اسلامی شهر همچنین انتخابات ریاست جمهوری دهم پرداخت و گفت: انتخابات میان دوره‌ای مجلس خبرگان در دو استان گلستان و تهران برگزار خواهد شد. هشتم فروردین زمان شروع این انتخابات خواهد بود . هشتم فروردین ماه آگهی ثبت‌نام از داوطلبان، 13 فروردین ماه آغاز ثبت نام‌ها به مدت 7 روز خواهد بود. 19 فروردین‌ماه ارسال کلیه‌ی مدارک به فرماندهی‌ها و 20 این ماه ارسال کلیه مدارک به هیات‌های مرکزی نظارت خواهد بود از 23 فروردین به مدت یک ماه بررسی احراز صلاحیت‌ها در شورای نگهبان صورت خواهد گرفت. 22 اردیبهشت اعلام اسامی افراد عدم احراز صلاحیت شده و در 24 اردیبهشت رسیدگی مجدد به پرونده افراد عدم احراز صلاحیت‌شده خواهد بود در 27 به تقاضای داوطلبان عدم احراز صلاحیت شده رسیدگی مجدد خواهد شد و نتیجه نهایی اعلام می‌شود.

وی افزود: در ششم خرداد آگهی و اسامی افراد اعلام می‌شود و در هفتم این ماه تبلیغات کاندیداها به مدت 14 روز شروع خواهد شد همچنین در 21 خرداد ممنوعیت تبلیغات و 22 این ماه رای‌گیری برگزار می‌شود.

وی همچنین به بیان زمان‌بندی انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس پرداخت و گفت: این انتخابات در شش حوزه برگزار می‌شود که از پانزدهم فروردین دستور شروع کار و آغاز ثبت‌نام به مدت هفت روز خواهد بود. شانزدهم فروردین ماه آغاز بررسی احراز صلاحیت‌ها 21 فروردین ماه رسیدگی صلاحیت‌ها برای هیات‌های اجرایی داوزدهم خرداد نیز اعلام قطعی اسامی نامزدها به مراکز حوزه‌ انتخابیه توسط وزارت کشور صورت می‌گیرد در سیزدهم خردادماه اسامی افراد منتشر خواهد شد و به مدت هفت روز از تاریخ 14 خرداد تبلیغات آغاز می‌شود، در 21 خرداد ممنوعیت تبلیغات و در 22 خرداد رای گیری را خواهیم داشت.

دانشجو همچنین در نهایت به جدول زمانبندی انتخابات ریاست جمهوری دهم پرداخت و گفت: ‌استقرار اعضای ستاد انتخابات در محل ستاد از هفته‌های گذشته شروع شده و در این راستا همایش آموزشی فرمانداران را از دیروز شروع کرده‌ایم. در پانزدهم اردیبهشت‌ماه روند کاری انتخابات ریاست جهموری دهم آغاز خواهد شد پانزدهم این ماه ثبت‌نام‌ها به مدت پنج روز یعنی تا نوزدهم این ماه صورت می‌گیرد در بیستم اردیبهشت رسیدگی به صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان به مدت پنج روز انجام خواهد شد که این بررسی به پنج روز بعد از آن نیز ادامه خواهد داشت. از سی‌ام اردیبهشت اسامی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری که توسط شورای نگهبان احراز صلاحیت شده‌اند را منتشر می‌کنیم، در اول خردادماه تبلیغات انتخاباتی به مدت 20 روز آغاز خواهد شد، در 21 خرداد ممنوعیت تبلیغات و در 22 خرداد رای گیری و اخذ رای در شعب مختلف صورت خواهد گرفت.

وی همچنین گفت: انتخابات میان‌دوره‌ای شهر و روستا در کرمانشاه و آلونی چهارمحال بختیاری انجام می‌گیرد.

وی همچنین با تاکید بر این‌که برای من به عنوان مجری انتخابات این‌که چه کسی رییس‌جمهور دهم ایران اسلامی شود هیچ فرقی نمی‌کند، گفت: من به عنوان معاون سیاسی وزیر کشور حتما مشی سیاسی دارم و اگر بگویم که من دارای چنین مشی نیستم دروغ است اما آن‌چه که بر آن تاکید می‌کنم این است که ما به هیج عنوان آخرت‌مان را برای هیچ احدالناسی نخواهیم فروخت.

رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور امانت‌داری و وفای به عهد را از جمله مواردی دانست که به هیچ عنوان در اسلام اجتهادپذیر نیست و خاطرنشان کرد: بر همین اساس وزارت کشور امانتدار رای مردم و وظیفه‌ صیانت از آرای مردم بر عهده‌ این مجموعه است