تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۸۵ - ۱۱:۴۰

حمید رحمانی: «7 تایی‌ها» عنوان مطلبی است که از این پس هفته ای یکبار منتشر می‌شود و با مطالعه آن می‌توان با هفت‌گانه‌های بزرگ جهان در مقوله «کتاب» و «فرهنگ» آشنا شد.

اولین شماره «7‌ تایی‌ها» به نویسندگانی اختصاص دارد که مجموعه آثار آنها در طول تاریخ نشر، به عنوان پرمخاطب‌ترین‌ کتاب‌های جهان شناخته شده‌اند و اقبال جهانی نسبت به آن‌ها هنوز هم کمرنگ نشده است.

«ویلیام شکسپیر»  انگلیسی اولین رتبه را در این میان دارد که از جمله آثار وی می‌توان به «هملت»، «اتللو»، «شاه لیر»، «مکبث»، «شب دوازدهم»، «هانری چهارم»، «هانری پنجم»، «هانری ششم»، «توفان» و «تلاش بی‌ثمر عشق» اشاره کرد.


«چارلز دیکنز» انگلیسی دومین رتبه را در این میان دارد که توانسته است  آثاری چون «خانه سیاه»، «اولیور توئیست»، «داستان دو شهر»، «دیوید کاپرفیلد»، «سرودهای عید کریسمس»، «آرزوهای بزرگ»، «همسایه‌های بعدی»، «دوست مشترک ما» و «اوقات سخت» را از خود به یادگار بگذارد.


«سِر والتر اسکات» سومین انگلیسی است که توانسته عنوان پرمخاطب‌ترین‌ها را در جهان ادبی به خود اختصاص دهد. از مهمترین آثار این نویسنده می‌توان «آیوانهو»، «طلسم»، «کئنتین وارد»، «سرباز اسکاتلندی» و «ویورلی» را نام برد.


«یوهان‌ولفگانگ‌فون گوته» تنها آلمانی در این میان است که توانسته چهارمین نویسنده پرمخاطب جهان باشد. «ورتر»، «فاوست»، «اگمونت»، «نغمه‌های رومی»، «دیوان غربی- شرقی»، « سفرنامه ایتالیا» و «تئوری رنگ‌ها» از جمله آثار این متفکر است.


«ارسطو» نویسنده یونانی قبل از میلاد مسیح در این بین، پنجمین رتبه را با آثاری که از خود بر جای گذاشته، به خود اختصاص داده است.  «فن شعر»، «فن خطابه»، «کتاب اخلاق»، «سیاست» و «مابعدالطبیعه» از جمله آثار ارسطو هستند.


«الکساندر دوما» تنها نویسنده فرانسوی این هفتگانه  پرمخاطب است که توانسته خود را به عنوان ششمین مؤلف بزرگ جهان از نظر تعداد مخاطبان معرفی کند. از جمله آثار وی که بیش از 100 کتاب را تألیف کرده، می‌توان «سه تفنگدار»، «گردنبند ملکه»، «لاله سیاه»، «کنت مونت کریستو» و... اشاره کرد.


«رابرت  ‌لوئیس استیونسون» چهارمین نویسنده انگلیسی فهرست پرمخاطب‌ترین مؤلفان جهان است که با آثاری که خلق کرده، توانسته است هفتمین نویسنده پرمخاطب جهان باشد. از جمله آثار وی می‌توان «ربوده شده»، «جزیره گنج»، «باغ اشعار یک کودک» و «ماجراى عجیب دکتر جکیل و آقاى هاید» اشاره کرد.