برای نخستین بار در کشور سامانه «تصمیم‌یار پزشکی» در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی استان سمنان راه‌اندازی شد. به گزارش همشهری، این سامانه مبتنی بر هوش مصنوعی برای ثبت و تحلیل داده‌های اقدامات سنگ‌شکن برون‌اندامی برای نخستین بار در کشور در این دانشگاه طراحی و پیاده‌سازی شد.

معاون پژوهش دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سمنان در نشست خبری روز چهارشنبه، 8شهریور با اشاره به‌سامان تصمیم‌یار پزشکی گفت: «سامانه تصمیم‌یار پزشکی مبتنی بر هوش مصنوعی برای ثبت و تحلیل داده‌های اقدامات سنگ‌شکن برون اندامی در قالب طرح فناورانه در معاون پژوهش دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سمنان از شهریور امسال آغاز به‌کار کرد.» مجید میرمحمدخانی ادامه داد: «برای سیاستگذاری صحیح و با کیفیت در زمینه پیشگیری و درمان به اطلاعات جامع و دقیق از بیماران در حوزه‌های مختلف بالینی نیاز است و سامانه تصمیم‌یار پزشکی مبتنی بر هوش مصنوعی به تجمیع، ذخیره و تحلیل داده‌ها می‌پردازد.»

همچنین عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی سمنان و مسئول راه‌اندازی دانشکده هوشمند درباره سامانه «تصمیم یار پزشکی» به همشهری گفت: «همانطور که می‌دانید سنگ‌های مجاری ادراری به‌ویژه کلیه در کشور و سمنان یکی از بیماری‌های شایع در حوزه تخصص اورولوژی محسوب می‌شود و با توجه به درد شدیدی که این سنگ‌ها ایجاد می‌کنند، این افراد مجبورند به‌طور مکرر به متخصص اورولوژی مراجعه کنند. سنگ‌شکنی برون اندامی یا ESWL یکی از انواع روش‌های سنگ‌شکنی کلیه و مجاری ادراری است که با استفاده از امواج شوک خارجی یا لیتوتریپسی به‌عنوان یک روش کاملا غیرتهاجمی برای شکستن سنگ‌های درون کلیه و لوله یوریتر انجام می‌شود.»

ملیحه صادقی تأکید کرد: «ما نخستین گروهی هستیم که در کشور سامانه رجیستری اقدامات ESWL را پیاده‌سازی کردیم. این سامانه رجیستری مجهز به سیستم تصمیم یار بالینی است که بر پایه الگوریتم‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین طراحی شده که دقت آن بیش از 97درصد است. این سیستم در کنار ثبت اطلاعات بیماران به‌عنوان یک مشاور به متخصصان در اخذ تصمیمات درمانی پشتیبانی می‌دهد و با استفاده از تجربه پزشکان در مواجه با بیماران قبلی می‌تواند در مورد بیماران جدید پیش‌بینی‌هایی را قبل از انجام به اقدام درباره موفقیت‌آمیز بودن و بازگشت مجدد سنگ ارائه دهد.»

به‌گفته او، این سیستم در کلینیک سنگ‌شکن بیمارستان کوثر پیاده‌سازی شده است و این امکان که سایر مراکز مختلف کشور به‌عنوان همکار بتوانند اطلاعات خود را در این سامانه ثبت و از ویژگی‌های آن استفاده کنند نیز تعبیه شده است. این سامانه نخستین محصول هوش مصنوعی دانشگاه در زمینه راه‌اندازی دانشکده هوشمند در دانشگاه علوم پزشکی سمنان است.

منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها