همشهری آنلاین - مریم سرخوش: برای نخستین بار پرونده الکترونیکی سلامت ایرانیها ایجاد شده و اطلاعات سلامت بیش از ۸۰ میلیون نفر جمعیت ذیل این پرونده در حال تکمیل است. از سال آینده هر کد ملی در کشور یک پرونده الکترونیک سلامت خواهد داشت که ازجمله فواید آن تسریع انجام خدمات بهداشتی - درمانی و جلوگیری از تجویز و آزمایشهای تکراری و مراجعات بیمورد است. پروندههایی که قرار هم نیست از دست برود؛ چون پشتیبان آن در چند استان دیگر ازجمله گلستان، ذخیره خواهد شد و بهطور ویژه دسترسی به کلیه اطلاعات مرتبط با هر فرد از زمان تولد و طول دوران زندگی، همچنین بیماریهای غیرواگیر ازجمله دیابت، فشارخون، چربی خون، بیماریهای قلبی و عروقی، سکتههای مغزی و... را در اختیار وزارت بهداشت و مجموعه پزشکان ذیل این سامانه الکترونیک قرار خواهد داد.
ثبت اطلاعات از حیات تا مرگ
پرونده الکترونیک سلامت در ایران یعنی مجموعه کلیه اطلاعات مرتبط با سلامت شهروندان، از پیش از تولد (شامل اطلاعات دوران جنینی و ماقبل آن مانند اطلاعات مربوط به لقاح آزمایشگاهی) تا پس از مرگ (مانند اطلاعات بهدست آمده از محل دفن و...) در این پرونده، هر شهروند باید یک پرونده اختصاصی داشته باشد که اطلاعات بهداشتی و درمانی آنها در دسترس خود و افراد معالجشان قرار گیرد. اصلاح فرایندهای نظام سلامت هم با این پروندههای الکترونیکی میسر خواهد بود؛ چون بسیاری از فرایندهای متنوع در نظام سلامت وجود دارد و نرمافزارها میتوانند کمک کنند که روند آنها اصلاح شود. بر این اساس، قرار است بهصورت تدریجی و مداوم، اطلاعات سلامت مرتبط با هر کد ملی به شکل الکترونیکی ذخیره شده و درصورت نیاز بدون محدودیت زمانی یا مکانی، تمام یا بخشی از آن در دسترس افراد مجاز و پزشکان معالج قرار بگیرد. در نهایت هم تمام اطلاعات در سطح کلانتر بهصورت آمار و داشبورد در اختیار مدیران و کارشناسان قرار خواهد گرفت تا تصمیمات درست را براساس دادههای موجود بگیرند؛ ازجمله اینکه چه دارویی پر مصرفترین است و باید برای هر منطقه خاص چه تصمیمگیری شود؛ حتی بروز وضعیت بحرانی در یک منطقه خاص هم قابل رصد است و اینکه چه تصمیمی درباره آن گرفته شود.
وضعیت مناسب زیرساختهای الکترونیکی در بیمارستانها
سیدرضا مظهری، رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت درباره تشکیل این پروندهها گفته «با حجم روزافزون درخواستها برای الکترونیکی شدن فرایندها در حوزه سلامت، روبهرو هستیم و این مسئله در حوزههای مختلف وجود دارد. ازجمله اینکه اطلاعات بیماریهای کسانی که برای پیادهروی اربعین در عراق هستند را دنبال میکنیم تا در بازگشت به کشور از سوی شبکه بهداشتی محل زندگی خود رصد و بررسی و از بروز و انتقال بیماریها جلوگیری شود. از سوی دیگر اطلاعات سلامت بیش از ۸۰ میلیون نفر جمعیت را ذیل پرونده الکترونیک سلامت داریم اما شاید کیفیت محتوای پرونده قابل بحث باشد و این نقطهای است که باید به رشد برسیم. نمیتوان گفت پرونده الکترونیکی در شرایط ایدهآل است و نیاز به پیشرفت داریم.»
بهگفته مظهری، در حال حاضر تکلیف مهم تجمیع اطلاعات و برقراری ارتباط بین آنهاست تا نتایج کنار یکدیگر قابل رصد باشد: «بر این اساس انتظار داریم تا پایان ماموریت دولت سیزدهم، همه شهروندان پروفایلی داشته باشند که بتوانند پرونده الکترونیک خود را ببینند و از این سامانه استفاده کنند، اطلاعات درست هم به آنها برسد و حتی امکان ویزیت از راه دور به شکل رسمی برای آنها فراهم شود.»
این مسئول کرونا را منجر به پیشرفت حوزه فناوری اطلاعات سلامت هم عنوان کرده است: «کووید-۱۹ سبب تسریع در پیشرفت سلامت الکترونیک شد؛ البته ما از سالهای قبل هم این امر را داشتیم اما کرونا سبب شد نیاز و مطالبه جدی از سمت مردم و دولت شکل گیرد. حال با خروج از بحران کرونا باید همچنان ارائه خدمات قوی وجود داشته باشد.»
او با بیان اینکه درباره زیرساختهای سختافزاری در بخش بیمارستانی وضعیت بهتری داریم، گفت: «در بخش بهداشتی با وجود گستردگی خانههای بهداشت و پایگاههای سلامت و... کار گستردهای از سالهای قبل انجام شده اما در برخی مناطق روستایی محدودیتهایی وجود دارد. در حال حاضر ۴هزار روستا شناسایی شده اند که باید زیرساخت آنها تقویت میشد. ۲هزار روستا تا حد قابلقبولی تجهیز شدند و برای ۲هزار روستای باقیمانده هم با تعامل وزارت ارتباطات، قولهای مساعدی برای تقویت امکانات گرفتهایم.»
فواید استفاده از پرونده الکترونیک سلامت
۱. دسترسی به خدمات مطلوب؛ با این پرونده پزشکان، مطبها، بیمارستانها قادر خواهند بود جریان کاری مرکز درمانی خود را بهبود بخشند و ناکارآمدی سیستمهای خود را کاهش دهند، بیماران هم به مراقبتها و خدمات برتر حوزه درمان دسترسی پیدا میکنند.
۲. صرفهجویی در وقت: پزشکان میتوانند به سرعت دادههای مهم درباره بیماران را دریافت و تصمیمات آگاهانه بگیرند. بیماران هم دیگر در صفهای انتظار طولانی و غیرضروری مطب معطل نمیشوند و نبود دسترسی به اطلاعات وقت آنها را هدر نمیدهد.
۳. تعامل بیشتر: در این پروندهها همه اطلاعاتی که پزشک از بیمار در اختیار دارد با رعایت حقوق بیمار، میتواند با سایر مراکز درمانی، آزمایشگاهها، رادیولوژی و تصویربرداری به اشتراک گذاشته شود.
۴. پورتال بیمار: پزشکان میتوانند کلیه نتایج آزمایشگاهی بیمار خود را در یک پورتال مشخص مشاهده کنند و هر زمان که بخواهند به راحتی به اظهارات پزشکی گذشته و فعلی بیمار دسترسی داشته باشند. در این پروندههای الکترونیک مشکل گم شدن مدارک پزشکی و سابقه پزشکی بیمار هم حذف میشود
۵. بازیابی سریع آمار حیاتی: با کمک پرونده الکترونیک سلامت و حتی یک دستگاه تلفن همراه پزشکان از هر مکانی امکان دسترسی به اطلاعات بیمار و توصیههای درمانی را خواهند داشت و اطلاعات بیماریهای غیرواگیر از جمله دیابت، فشارخون، چربی خون، بیماریهای قلبی و عروقی، سکتههای مغزی و... به سرعت در دسترس اشت
۶. شناسایی بیماریهای اپیدمیک: پروندههای الکترونیک به ویژه در یک منطقه میتواند تشخیص بروز بیماریهای اپیدمیک در منطقه را افزایش دهد تا وزارت بهداشت و دستگاههای نظارتی دولتی به سرعت حوزههای مراقبتی و درمانی را تقویت کنند
مراحل ثبت پرونده الکترونیک سلامت
۱. مبداء اول حوزه بهداشتی اعم از واکسیناسیون، پایش رشد کودک، آموزش پیشگیری، مراقبت مادر باردار و... که تحت عنوان خدمات مراقبتی شناخته میشود. تمام این اطلاعات باید در پرونده الکترونیک ثبت شود.
۲. مبداء دوم اطلاعات مربوط به خدمات سرپایی است که عمدتا در حوزه تشخیص و درمان و دارو متمرکز است. طی دو سال گذشته تجمیع اطلاعات در این باره رقم خورده، از جمله این که هر فرد دقیقا چه خدمات سلامتی با چه میزان هزینه دریافت کرده است.
۳. مبداء سوم اطلاعات مربوط به بخش بستری است. در ۱۰۵۹ بیمارستان کشور توسعه نرم افزارها رشد خوبی داشته و تقریبا ۱۸ نرمافزار مهم بیمارستانی (HIS) سرویس سلامت الکترونیک ارائه میدهند و اطلاعات آنها از سالیان قبل به این پرونده منتقل میشود.
۴. مبداء چهارم اطلاعات بخش خودمراقبتی است که البته این بخش هنوز به بلوغ خوبی نرسیده است. در این بخش خود افراد باید آموزش ببینند تا اطلاعات مرتبط با سلامت را پس از آموزش و ارائه دسترسی در پرونده الکترونیک ثبت کنند.
پرونده الکترونیک سلامت در یک نگاه
۱. هر کد ملی یک پرونده سلامت خواهد داشت.
۲. کلیه خدمات سلامتمحور ذیل پرونده الکترونیک و برنامه پزشکی خانواده انجام میشود.
۳. ۹۵ درصد هزینههای بستری در سطوح مختلف نظام ارجاع از سطح یک به ۲و۳ رایگان خواهد بود.
۴. دسترسی سریع به اطلاعات بیماران در سطوح مختلف برای مراقب سلامت، بهورز، پزشک، ماما و... مراکز ارائه دهنده خدمت از جمله خانه بهداشت، پایگاه سلامت و مراکز خدمات جامع سلامت (در سطح یک) و پزشکان متخصص (در سطح ۲و۳) فراهم میشود.
۴. نسخهنویسی الکترونیک و ویزیت از راه دور، تسهیل دسترسی بیماران و پزشکان است.
۵. کلیه اطلاعات بالینی و مالی بیماران، همچنین مراقبتهای بهداشتی و درمانی دریافت شده به صورت مستند در دسترس است.