مشاور فنی مدیرعامل متروی تهران و حومه از نگاه مثبت دولت در توسعه و تکمیل خطوط متروی حومه خبر داد و آخرین وضعیت احداث، تکمیل و توسعه خطوط متروی حومه تهران را تشریح کرد.

به گزارش همشهری آنلاین، امیدوارم نظام بروکراتیک ادارات، این اجازه را به طرح‌های توسعه‌ای خطوط متروی شهرهای حومه‌ای تهران بدهد تا طی یک بازه زمانی معقول و منطقی به پایان برسند. مشاور فنی مدیرعامل متروی تهران و حومه با بیان این مطلب تأکید کرد: «رئیس‌جمهور به‌عنوان مسئول اصلی قوه اجرایی کشور خواهان جدی حل مشکل تردد روزانه ساکنان شهرهای اقماری پایتخت هستند تا پروژه‌های در دست مطالعه به فاز عملیاتی‌شدن نزدیک شوند و پروژه‌های در حال اجرا نیز با تأمین منابع مالی و حمایت ارگان‌های ذیربط، دراسرع‌وقت تکمیل شده و در فاز بهره‌برداری قرار گیرند.»

به گفته ملکی خط متروی گلشهر به هشتگرد به طول ۲۶ کیلومتر توسط دولت اجرایی شد و از سال‌ها پیش ایجاد خط متروی تهران به شهر قدس، شهریار، اندیشه و ملارد در دستور کار قرار گرفت و مطالعات آن انجام شد؛ اما به علت تداخل موضوع با مسئله چهارخطه شدن قطار تهران_تبریز،  موضوع ایجاد خط متروی تهران به شهر قدس، شهریار، اندیشه و ملارد مسکوت ماند. ملکی در ادامه وضعیت خطوط مترو تهران با شهرهای اقماری را این‌طور تشریح کرد:

تهران_اسلامشهر

  • مطالعات فازهای اول و دوم این خط انجام شده است و این خط به طول ۱۵ کیلومتر با ۵ ایستگاه طراحی شده است که فعلاً حفاری آن تا میدان نماز تمام شده و پیشرفت اجرایی ایستگاه میدان نماز به حدود ۷۰ درصد رسیده است. پیش‌بینی می‌شود عملیات احداث ایستگاه میدان نماز سال آینده به اتمام برسد و در ادامه فرایند ساخت دو ایستگاه چهاردانگه و شاطره نیز در دستور کار قرار گیرد. البته مسئله اصلی تأمین ناوگان و تجهیزات ایستگاه است که نیاز به کمک دولت دارد و خوشبختانه رئیس‌جمهور از این خط مترو بازدید کرده و قرار شده ادامه خط از میدان نماز تا میدان قائم در فاز دوم طرح اجرایی شود و دولت قول داده است تمام هزینه‌های فاز نخست این خط را تقبل کند.

متروی تهران_ ورامین_ پیشوا

  • این خط مترو در استانداری تهران مورد بررسی مجدد قرار گرفته و مطالعات آن نیز بازنگری شده است. شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در سال ۹۴ این خط را تحویل گرفت و حالا بحث احداث و بهره‌برداری از آن مجدداً به شرکت مترو واگذار شده است، البته در این میان دولت حتماً باید به‌طورجدی وارد میدان شود و با حمایت‌های خود، موانع موجود را از سر راه بردارد؛ بی‌تردید یکی از مهم‌ترین پیش‌نیازهای احداث خط متروی تهران_ ورامین _ پیشوا، مسئله تأمین به‌موقع منابع مالی است. اتصال تهران به ورامین و پیشوا از طریق خط مترو به این شکل است که شبکه موجود مترو از ایستگاه جوانمرد قصاب منشعب شده و با طی مسیر ۵۰ کیلومتری به سمت پیشوا و ورامین حرکت می‌کند و گزینه بهینه در این خط، جابه‌جایی مسافران  با قطار دوطبقه است.

تهران پردیس

  • قرار بوده که شروع این خط از ترمینال جدید شرق باشد و حتی مطالعات اولیه احداث آن انجام شده است؛ اما حالا شرکت مادرتخصصی شهرهای جدید وظیفه احداث خط متروی تهران _پردیس را برعهده شهرداری شهر جدید پردیس قرار داده و اجرای این خط مترو دیگر در اختیار شهرداری تهران نیست. شهرداری پردیس نیز هنوز هیچ اقدام عملیاتی در خصوص خط متروی مذکور شروع نکرده است.

 تهران پرند

  • خط مترو از تهران تا فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) فعال است؛ اما از فرودگاه تا شهر جدید پرند به طول حدود ۱۹ کیلومتر مسیر ریلی در دو جهت ایجاد شده و ایستگاه آن هم مراحل پایانی کارهای تکمیلی قرار دارد و با تأمین برق موردنیاز این خط آماده افتتاح است.

تهران_ پاکدشت

  • مطالعات احداث این خط توسط شرکت متروی تهران انجام و مقرر شده که این خط‌به‌خط هشت متروی تهران متصل شود؛ اما هنوز ساخت خط هشت تهران هم آغاز نشده است.