همشهری- مهدی اسماعیل پور: سید محمد آقامیری درخصوص خطوط مترو شهرهای اقماری و اجرای آنها توسط شهرداری تهران می گوید: «پروژه های مربوط به ساخت خطوط مترو شهر اقماری تهران متعلق به دیروز و امروز نیست و طرح های آنها اغلب به گذشتههای دور باز می گردد. اجرای این پروژهها به دلیل اینکه خارج از محدوده شهر تهران قراردارند، برعهده دولت است. با توجه به این موضوع، در سالهای گذشته نیز شهرداری تهران پیشنهاد داده و پیش قدم شده بود تا با توجه به تجربه و تبحری که در ساخت و توسعه خطوط و ایستگاه های مترو دارد، اجرای پروژههای مترو شهرهای اقماری را برعهده بگیرد که نمونه موفق آن مترو تهران- پرند است که چند وقت پیش به بهره برداری رسید، اما دولت های گذشته اراده و تصمیم جدی برای ساخت مترو در شهرهای اقماری نداشتند. خوشبختانه دولت سیزدهم نشان داده است که برخلاف دوره های قبل مصمم است که مترو شهرهای اقماری را تکمیل کند و به بهره برداری برساند. درمترو پرند هم این اتفاق افتاد و شهرداری تهران پروژه را تکمیل کرد و طبق توافق صورت گرفته تا پایان سال بهره برداری از آن برعهده مدیریت شهری است تا در پایان سال این موضوع تعیین تکلیف شود.»
آقا میری در خصوص تاثیری که این موضوع برشهر تهران خواهد داشت نیز تاکید می کند: «قطعا با تکمیل خطوط مترو و تامین ناوگان مورد نیاز آنها بخش قابل توجهی از تردد ها که امروز با وسیله نقلیه شخصی انجام می شود کاهش پیدا خواهد کرد و در نتیجه به همان میزان شاهد کاهش ترافیک و آلودگی و... در شهر تهران خواهیم بود. به ویژه در مبادی ورودی و خروجی شهر که اغلب شاهد شکل گرفتن ترافیک های سنگین در آنها هستیم. برای مثال گفته می شود روزانه حدود ۴۰ هزار سفر از طریق شهر پرند به تهران صورت می گیرد که اگر این میزان سفر با مترو پوشش داده شود شاهد تاثیرات آن بر شهر تهران خواهیم بود. علاوه بر این با سهل و سریع شدن تردد از شهر های اقماری به تهران، شاهد تمرکز زدایی از شهر خواهیم بود و بسیاری از خانواده ها محل زندگی خودشان را از تهران به این شهرها منتقل می کنند.»
نظر شما