همشهری آنلاین-گروه سیاسی: حبیبالله دهمرده نماینده زابل و زهک درباره توافقات اخیر هند در حاشیه اجلاس گروه ۲۰(G20) درخصوص کریدور ریلی دریانوردی هند به مقصد عربستان و اروپا به همشهری آنلاین گفت: متاسفانه علیرغم ظرفیتهای بسیار بالایی که در کشور از منطقه مکران داریم و علیرغم تاکیدهای رهبر معظم انقلاب، هنرمان این بوده است که این ظرفیتها و فرصتها را تبدیل به تهدید میکنیم. ما همیشه در فرصتسوزی شاگرد اول بودهایم. مصادیق این فرصتسوزی یک مورد یا ۲مورد نیست. نباید میگذاشتیم کار به توافقات جدید هند در گروه۲۰ برسد.
عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه گفت: در سال۱۳۸۲ رهبر مملکت به سیستان و بلوچستان آمدند و در آن سفر یک جمله تاریخی گفتند که آقایان و مدیران همگی در اتاقها، همایشها و سمینارهایشان میزنند ولی عمل نمیکنند. آن جمله این است که اگر چابهار-میلک زابل فعال شود، شرق کشور متحول میشود. سوال از مدیران این ۲دهه در کشور این است که همگی ما برای تحقق این مسئله چه کردیم؟ دولت سیزدهم باید باید با دیپلماسی فعال و سرمایهگذاری بالا در منطقه مکران دست به اقدام عاجل بزند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره عقبافتادگیها در برنامههای توسعه مکران تصریح کرد: اگر این نظریه را قبول داریم که دنیا هم روی آن کار کرده است، باید بدانیم فرصت بسیاری را از دست دادهایم و مباحث حول این اتفاق در توافقات اخیر هند بسیار مفصل است.
استاندار پیشین سیستان و بلوچستان افزود: وقتی آمریکا شیطان بزرگ در سال۲۰۰۱ به افغانستان حمله کرد، همایشی در ژاپن برگزار شد و متخصصان دنیا مناسبترین کریدوری که برای افغانستان تمییز دادند، همین مسیر چابهار-میلک بود. ما همیشه این بحثها را مطرح میکنیم ولی در عمل اتفاقات دیگری رقم میخورد.
دهمرده در پایان گفت: یکی از کارهای اساسی و واجب ما که از نان شب هم واجبتر بود همین کریدور چابهار-میلک زابل و ادامه آن تا بیرجند، خراسان و سرخس بود. ما از این کار عقب ماندیم و انجامش ندادیم. این کوتاهی را باید به چه کسی بگوییم؟ آیا برای این کمکاری هم باید به آمریکا بند کنیم؟ ما خودمان عامل عقبماندگی منطقه مکران شدیم و به صحبتهای رهبر مملکت گوش نکردیم.
ماجرای تفاهم جدید هند چیست؟
ایالات متحده، هند، عربستان سعودی و اتحادیه اروپا شنبه ۱۸شهریورماه۱۴۰۲ از قرارداد ریلی و بنادر در حاشیه گروه۲۰ رونمایی کردند. مقامات برخی کشورهای شرکتکننده در حاشیه اجلاس سران گروه ۲۰ در دهلی نو از یک قرارداد ریلی و بندری چند ملیتی خبر دادند که خاورمیانه و جنوب آسیا را به هم متصل می کند.
این پیمان در زمان حساسی صورت میگیرد، چون جو بایدن، رئیسجمهور آمریکا به دنبال مقابله با طرح «کمربند و جاده» چین و معرفی واشنگتن به عنوان شریک و سرمایهگذار جایگزین برای کشورهای در حال توسعه در گروه G۲۰ است.
بایدن گفت این یک «معامله بزرگ واقعی» است که به بنادر در دو قاره پل می زند و به «خاورمیانهای باثباتتر، مرفهتر و یکپارچهتر» میانجامد. جان فاینر، معاون مشاور امنیت ملی ایالات متحده در اجلاس سالانه این اتحادیه در دهلی نو به خبرنگاران گفت که این توافق به نفع کشورهای کم درآمد و متوسط منطقه خواهد بود و نقش مهمی را برای خاورمیانه در تجارت جهانی میسر خواهد کرد.