هند با پشتیبانی آمریکا و رژیم صهیونیستی به دنبال طرح‌ ترانزیتی جدید در خاورمیانه برآمده است. این طرح قرار است جنوب شرق آسیا را از طریق عربستان به اروپا وصل کند. پیش از این قرار بود بندر شهید بهشتی چابهار به‌عنوان هاب منطقه مکران گذرگاه اصلی از مرکز ایران به سمت روسیه و اروپا باشد.

حبیب الله دهمرده

همشهری آنلاین-گروه سیاسی: حبیب‌الله دهمرده نماینده زابل و زهک درباره توافقات اخیر هند در حاشیه اجلاس گروه ۲۰(G20) درخصوص کریدور ریلی دریانوردی هند به مقصد عربستان و اروپا به همشهری آنلاین گفت: متاسفانه علی‌رغم ظرفیت‌های بسیار بالایی که در کشور از منطقه مکران داریم و علی‌رغم تاکیدهای رهبر معظم انقلاب، هنرمان این بوده است که این ظرفیت‌ها و فرصت‌ها را تبدیل به تهدید می‌کنیم. ما همیشه در فرصت‌سوزی شاگرد اول بوده‌ایم. مصادیق این فرصت‌سوزی یک مورد یا ۲مورد نیست. نباید می‌گذاشتیم کار به توافقات جدید هند در گروه۲۰ برسد.

عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه گفت: در سال۱۳۸۲ رهبر مملکت به سیستان و بلوچستان آمدند و در آن سفر یک جمله تاریخی گفتند که آقایان و مدیران همگی در اتاق‌ها، همایش‌ها و سمینارهایشان می‌زنند ولی عمل نمی‌کنند. آن جمله این است که اگر چابهار-میلک زابل فعال شود، شرق کشور متحول می‌شود. سوال از مدیران این ۲دهه در کشور این است که همگی ما برای تحقق این مسئله چه کردیم؟ دولت سیزدهم باید باید با دیپلماسی فعال و سرمایه‌گذاری بالا در منطقه مکران دست به اقدام عاجل بزند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره عقب‌افتادگی‌ها در برنامه‌های توسعه مکران تصریح کرد: اگر این نظریه را قبول داریم که دنیا هم روی آن کار کرده است، باید بدانیم فرصت بسیاری را از دست داده‌ایم و مباحث حول این اتفاق در توافقات اخیر هند بسیار مفصل است.

استاندار پیشین سیستان و بلوچستان افزود: وقتی آمریکا شیطان بزرگ در سال۲۰۰۱ به افغانستان حمله کرد، همایشی در ژاپن برگزار شد و متخصصان دنیا مناسب‌ترین کریدوری که برای افغانستان تمییز دادند، همین مسیر چابهار-میلک بود. ما همیشه این بحث‌ها را مطرح می‌کنیم ولی در عمل اتفاقات دیگری رقم می‌خورد.

دهمرده در پایان گفت: یکی از کارهای اساسی و واجب ما که از نان شب هم واجب‌تر بود همین کریدور چابهار-میلک زابل و ادامه آن تا بیرجند، خراسان و سرخس بود. ما از این کار عقب ماندیم و انجامش ندادیم. این کوتاهی را باید به چه کسی بگوییم؟ آیا برای این کم‌کاری هم باید به آمریکا بند کنیم؟ ما خودمان عامل عقب‌ماندگی منطقه مکران شدیم و به صحبت‌های رهبر مملکت گوش نکردیم.

ماجرای تفاهم جدید هند چیست؟

ایالات متحده، هند، عربستان سعودی و اتحادیه اروپا شنبه ۱۸شهریورماه۱۴۰۲ از قرارداد ریلی و بنادر در حاشیه گروه۲۰ رونمایی کردند. مقامات برخی کشورهای شرکت‌کننده در حاشیه اجلاس سران گروه ۲۰ در دهلی نو از یک قرارداد ریلی و بندری چند ملیتی خبر دادند که خاورمیانه و جنوب آسیا را به هم متصل می کند.

این پیمان در زمان حساسی صورت می‌گیرد، چون جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به دنبال مقابله با طرح «کمربند و جاده» چین و معرفی واشنگتن به عنوان شریک و سرمایه‌گذار جایگزین برای کشورهای در حال توسعه در گروه G۲۰ است.

بایدن گفت این یک «معامله بزرگ واقعی» است که به بنادر در دو قاره پل می زند و به «خاورمیانه‌ای باثبات‌تر، مرفه‌تر و یکپارچه‌تر» می‌انجامد. جان فاینر، معاون مشاور امنیت ملی ایالات متحده در اجلاس سالانه این اتحادیه در دهلی نو به خبرنگاران گفت که این توافق به نفع کشورهای کم درآمد و متوسط منطقه خواهد بود و نقش مهمی را برای خاورمیانه در تجارت جهانی میسر خواهد کرد.

کد خبر 787356

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
    26 0
    با سیاست های غلط ودشمنی کردن با تمام دنیا اقتصاد ما هیچوقت درمان نخواهد شد وبعنوان فقیر ترین کشور خاورمیانه شناخته خواهیم شد با وجود منابع طبیعی زیاد ... ... ... ... ...
  • IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
    17 0
    دنیا داره برای ثروتمند شدن دست وپا میزنه ما تازه داریم جا پای کره شمالی میزاریم موشک نمایش میدیم بقیه هم دارن نشون نمیدن ودنبال تحریک بقیه نیستن
  • میثم IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
    16 0
    اینقدر از دنیا عقب هستیم تو تمام حوزه ها که با تمام موشکها و پهپادهایی که داریم نخواهیم رسید
  • GB ۰۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
    7 0
    آقای دهمرده استاندار بوده و میتوانسته تا اندازهای آنجا را متحول کند که نکرده است.
    • IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
      3 1
      آقای ده مرده طی سالهایی که نماینده و استاندار سیستان و بلوچستان بوده برای آبادانی آن استان از جان و دل مایه گذاشته است. با این حال برای اینکه کاری انجام شود باید اندازه نیروی محرک از نیروی مقاوم بیشتر باشد، که زور آقای دهمرده کمتر از عوامل بازدارنده در رشد این استان عزیز کشورمان است. از همه مهمتر خواست تمام ملت ایران خصوصا مردم خود آن منطقه است که می تواند موثر باشد.
  • م IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
    5 1
    حال از خواب بیدار شده اید؟ تا الان کجا بودید؟