به گزارش همشهری آنلاین، چه باور کنیم، چه نکنیم؛ آخرین نقشههای آلودگی صوتی تهران نشان میدهد که ما در یکی از ۱۰ نقطه پر سروصدای شهر زندگی میکنیم. حالا در خیابانها و بزرگراههای منطقه ما، صداهای آزاردهنده مختلفی شنیده میشود، صداهایی که از شیشه و دیوار هم میگذرند و به داخل خانهها هجوم میبرند. این گزارش درباره وضعیت این روزهای آلودگی صوتی در منطقه ماست.
قصههای خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید
اوضاع منطقه ما چطور است؟
آخرین خبر درباره آلودگی صوتی منطقه ما توسط «وحید حسینی»، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در همین یکی دو هفته گذشته بیان شد. او با بیان اینکه نقشههای آلودگی صوتی برای همه مناطق شهر تهران تهیه و به روزرسانی شده است، گفت که منطقه ۱۸ هم در رتبهبندی آلودهترین مناطق، جزو ۱۰ منطقه اول است. البته دقیقترش این است که ما در این رتبهبندی در جایگاه نهم قرار داریم. بر اساس آمارهای شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران بهترتیب ۱۰منطقه پر سر و صدای شهرمان، مناطق ۶، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۷، ۱۳، ۳، ۱۹، ۱۸ و ۲ هستند. خب، با این حساب کارشناسان بر اساس آمار گفتهاند که وضعیت آلودگی صوتی منطقه ما مرز هشدار را رد کرده و اکنون در شرایط اضطراری قرار دارد.
آلودگی هوا خطرناکتر است یا صدا؟
«وحید نوروزی»، شهردار منطقه ما خود جزو فعالان حوزه محیطزیست است که سالهاست در این زمینه فعالیت میکند. این بار از او نه بهعنوان شهردار منطقه، بلکه بهعنوان یک فعال حوزه محیطزیست خواستیم به این سؤال پاسخ دهد که آلودگی هوا خطرناکتر است یا صدا؟ او در این خصوص میگوید: «خطرهای آلودگی صوتی کمتر از آلودگی هوا نیست، آن هم با زندگی در شهری که در زمینه آلودگی صوتی در دنیا رتبه دار است. بد نیست بدانید که بهطور کلی میتوان تأثیرهای آلودگی صوتی روی انسان را به چند قسمت تقسیم کرد؛ کاهش شنوایی، اثرهای بالینی، تأثیر روی خواب، اثرهای روحی و روانی و اختلال در مکالمهها، سادهترین و ملموسترین عارضههایی است که صداهای آزاردهنده برای انسان به ارمغان میآورد.»
چه کسانی در منطقه ما مقصرند؟
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیتهوای تهران گفته که میزان آلودگی صوتی مناطق تهران با توجه به تعداد و سرعت خودروها در این مناطق، مقدار کیلومتر پیمایش خودروها، توزیع نوع آنها و میزان بزرگراههای موجود تعیین و مشخص شدهاند. منطقه ما بزرگراههای زیادی را در دل خود جای داده و میتوان نتیجه گرفت که خودروها مقصران اصلی آلودگی صوتی اینجا هستند. اما شنیدن آمار و ارقام از زبان «محمدرضا سالمی»، معاون ترافیک شهردار منطقه در این زمینه بد نیست: «اصوات ناکوک ترافیکی از تردد حدود ۹۰ هزار خودرو شخصی متعلق به ساکنان و بیش از ۵۱۰ هزار سفر شغلی، تحصیلی، تفریحی و خرید در معابر منطقه ناشی میشود. در واقع روزانه بیش از ۱۳۰ هزار خودرو و ۱۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در معابر منطقه تردد میکنند.»
صداهای خشن در منطقه ما
مهمترین صدای خشن در منطقه ما مربوط به تخلیه آهنآلات در بازار آهن است. صدایی که از مرز شنواییات رد میشوند و بر روح و روانت میکوبند. «فعالیت بازار آهن منطقه ما هر روز از ساعت ۸ صبح شروع و تا ۵ بعد از ظهر ادامه دارد.» این را «ابوسعید علیپور» شورایار محله امام خمینی(ره) میگوید و اینطور ادامه میدهد: «اما این ساعتکاری کارگران است و در ساعتهای مختلف شبانهروز در این محدوده از منطقه تخلیه آهن با سر و صدای خیلی زیاد صورت میگیرد. انجام این کار برای ساکنان محله شهرک امام خمینی(ره) دردسرهای بسیاری به دنبال دارد. تاجایی که اهالی این محدوده از منطقه بارها به شهرداری مراجعه کرده و درخواست جابهجایی بازار آهن را داشتهاند.»
سر و صدای زیاد صنایع چوبی
اما رئیس اداره ساماندهی منطقه ما هم میگوید که صنایع چوبی و مبلمان رکورددار بیشترین تعداد واحدهای صنفی و ایجاد اصوات مزاحم صنعتی در منطقه هستند. فعالیت کارگاههای مبلسازی در سراسر منطقه که تعداد آنها بنا به تخمین به حدود ۱۷۰۰ واحد میرسد علاوه بر ایجاد مزاحمت برای ساکنان اطراف با تولید آلایندههای صوتی همراه است. خیابانهای سپیده جنوبی، سیدالشهدا(ع)، حوالی پاسگاه نعمتآباد، حوالی گاراژ بختیاری و خیابان سهیل در اراضی خلازیر در حریم منطقه میزبان بیشترین کارگاههای صنایع چوب و مبلمان هستند. محلههای یافتآباد و ولیعصر(عج) نیز به دلیل تعدد واحدهای صنایع چوب به کارگاههای بزرگصنعتی تبدیل شدهاند.
-----------------------------------------------------------------------------------------------
*منتشر شده در همشهری محله منطقه ۱۸ در تاریخ ۱۳۹۳/۰۵/۰۵