همشهری - محمد باریکانی : فرش ایرانی حالا در خانه کریستیانو رونالدو نیز همچون خانه بسیاری از رئیسجمهورهای جهان خواهد درخشید، اما داستان فرش اهدا شده به رونالدو در ایران چیست؟ این فرش چه مشخصاتی دارد و آیا مبلغ یک میلیارد تومانی که برای این دستباف نفیس در فضای مجازی منتشر شده صحت دارد؟ شبیه قالیچهای که به رونالدو اهدا شد بهغیر از قم در زنجان و مراغه هم بافته میشود و به قالیچه های «قم مراغه» و «قم زنجان» شهرت دارند و در بازار تهران بین ۱۸۰ تا ۱۹۰میلیون تومان قیمت دارند. البته فرشهای ابریشم قم نیز در بازار تهران تا یکمیلیارد و۲۰۰میلیون تومان قیمت خوردهاند. همشهری اما در گام بعدی برای تحلیل فرش اهدا شده به رونالدو سراغ کارشناسان رفت و در گفتوگو با فروغ اسماعیلی، کارشناس رسمی دادگستری در حوزه فرش و معاون پیشین مرکز ملی فرش ایران این گزارش را تکمیل کرد.
ویژگیهای قالیچه اهدا شده به رونالدو
بافت قم و تمامابریشم است. این فرش به اعلام فروغ اسماعیلی، کارشناس رسمی دادگستری در حوزه فرش و دانشآموخته این رشته، کاملا اصالت دارد. این کارشناس معتقد است، آنچه در تصاویر و فیلمهای منتشر شده از زمان اهدای فرش به رونالدو پیداست حرکتی که فرش در دستان رونالدو دارد نشان میدهد کاملا ابریشم قم است. رنگبندی و ظاهر فرش هم مختص قم است. در این قالیچه، تار و پود و پرز، هر سه ابریشم هستند و گره آنها برخلاف گره ترکی «قممراغه» و «قم زنجان»، گره فارسی است. نقشه قالیچه درختی است و قیمت یک میلیارد تومان برای این فرش چندان عجیب نیست. قالیچه ۶۰رج به بالا بافته شده و نقشه درختی قالیچه هم از نقوش رایج قم است. رنگ قالیچه هم شیمیایی است. شفافیت قالیچه هم مشخص میکند که این اثر «ابریشم قم» است نه «قم مراغه» و «قم زنجان».
چهکسی کدام فرش را به رونالدو پیشکش کرد؟
علی میرزازاده، تاجر بزرگ فرش دستباف ایران به اروپاست که با برند قم در بازار جهانی شناخته میشود. فرزند او شهرام نیز که روز دوشنبه یک فرش ۳متری بافت ابریشم به رونالدو اهدا کرد در آلمان بهکار فرش مشغول است و بازار فرش قم در اروپا را میچرخاند. شهرام از دوستان صمیمی، فوتبالیستهای ایرانی است که عمدتا اهدای فرش به فوتبالیستهای جهان را برعهده دارد. میرزازاده پدر در فرش قم شهرت جهانی دارد و برند او در جهان شناخته شده است. علی میرزازاده به همشهری میگوید: هدف ما برای اهدای فرش ابریشم قم به رونالدو آن بود که فرش ایران به عنوان پرچم دوم کشور به دست یک شخصیت معروف که یک میلیارد نفر او را دنبال می کنند لمس شود تا فرش ایران دوباره به بازارهای جهانی شناسانده شود.