همشهری آنلاین: به گزارش همشهری، در این نشست گفتوگو محور، هنرمندان و پدیدآورندگان فرش های هنری جهت بررسی ۹ اثر منتخب از ۴۰ فرش هنری به نمایش درآمده در این رویداد که تا روز پنجشنبه در موزه فرش ایران ادامه دارد، گردهم آمدند و به ارزیابی نخستین فرش هنری معاصر ارائه شده به این نمایشگاه با عنوان «جنگ و صلح» اثر امین عسلی پرداختند.
فرش افغان را در بازار تهران به نام فرش ایرانی میفروشند
«محمدجواد اینانلو»، رئیس موزه فرش ایران در ابتدای نشست رویداد سرنخ اعلام کرد: «عنوان سرنخ از آن جهت انتخاب شده که سرنخ کلاف سردرگم فرش را بگیریم و ببینیم کی و چگونه قرار است این کلاف سردرگم باز شود.»
او گفت: «فرش از کثرت صاحب بی صاحب شده است. متولی زیادی در بخش دولتی و خصوصی دارد و اتحادیه ها و ادارات کل اصناف استان ها همه دست اندرکاران فرش محسوب می شوند. اما روزانه صدها قطعه فرش افغان به صورت قانونی از زابل وارد کشور می شود در بازار تهران اتیکت می خورد و به نام فرش ایرانی فروخته می شود.
مدیر موزه فرش ایران افزود: با این همه متولی که در صنعت فرش وجود دارد هیچکس جلوی این اقدامات را نمی گیرد.
رئیس موزه فرش اعلام کرد: چندی پیش از اداره آگاهی با من تماس گرفتند که در بازار تهران چند گونی فرش گرفته ایم و متوجه شدیم هیچکس مسئولیت این فرش ها را بر عهده نمی گیرد. بعد از بررسی متوجه شدیم این فرشها از افعانستان و از مرز زابل وارد می شوند و به اسم فرش ایرانی در داخل ایران فروخته می شوند. پیشتر فرش چینی و افغان را در خارج از ایران با عنوان فرش ایرانی می فروختند و حالا فرش افعان را در داخل ایران به اسم فرش دستباف ایرانی به خودمان می فروشند.
او گفت: اکنون رویداد گفت و گو محور فرش برای نخستین بار در موزه ملی فرش برگزار شده تا هنرمندان به نقد آثار خود بپردازند و دانش و آگاهی در حوزه فرش میان مردم ارتقا پیدا کند. بلکه از همین نقطه بتوان راهکارهای نوین برای باز کردن گره چالش های فرش دستباف پیدا کرد.
با فرش ایرانی فرهنگ و سبک زندگی ایرانی صادر میشود
محمدرضا تاجر رشتی مدیر عامل بنیاد فرش رشتی زاده و رئیس مرکز جامع صدور شناسنامه فرش دستباف ایران نیز در بخش دیگر این نشست اعلام کرد: متاسفانه صنعت مردم معاصر را فریب داد و در فرهنگ امروزی به طور مداوم تاکید می شود که همه چیز باید سریع مصرف شود. درست است که صنعت رفاه زیادی را برای جامعه امروزی به ارمغان آورد، اما همین سرعت سبب شد ریشه خود را فراموش کنیم و رویداد سرنخ نیز به همین منظور برگزار شد تا سرنخی باشد برای رسیدن به ریشه فرهنگی در زمینه فرش ایرانی.
او گفت: ما می توانیم با فرش ایرانی فرهنگ و سبک زندگی خود را صادر کنیم. زمانی غرب صنعت خود را به ما صادر کرد و امیدواریم روزی نرسد که آنها فرهنگ وسبک زندگی ایرانی که همان آهسته زیستن و اندیشیدن است را دوباره به خودمان صادر کنند.
مقام وزارت صمت: فرش ایران تحریم است
مدیرکل دفتر خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت با حضور در نخستین روز از رویداد گفتوگوی فرش با عنوان سرنخ اعلام کرد: مگر ما تحریم نیستیم اما چرا یکسری افراد گوشی اپل ۱۵ که هیچ قابلیت برقراری ارتباط ندارد دست می گیرند؟ چون این گوشی برند است اما چرا فرش ایرانی که تحریم است جایی استفاده نمی شود؟
او با خطاب قراردادن هنرمندان و کارشناسان فرش گفت: اجازه بدهید فرش صنعت شود یا حداقل صنعت تبلیغات و برندینگ به کمک فرش ایرانی بیاید.
مدیرکل دفتر خدمات وزارت صمت گفت: فرش ایرانی نیاز دارد که در طراحی و فناوری ارتقا پیدا کند.
او گفت: گاهی نباید دنبال سرنخ بود بلکه باید دنبال ته نخ باشیم. الان دیگر این نشست ها به تنهایی جواب نمی دهد و ما نیاز داریم با جامعه جهانی ارتباط برقرار کنیم و هنر را به سمت تبلیغات برندینگ و هنر ترکیبی ببریم.
نقد فرش «جنگ و صلح»
در پایان نخستین روز از رویداد سرنخ، فرش «جنگ و صلح» که به گفته «امین عسلی» بافنده آن، ساخت آن از زمان طرح ایده تا رونمایی در موزه فرش ایران سه سال زمان برد، رونمایی و به نقد و بررسی گذاشته شد.
این فرش به گفته عسلی، روایتگر جنگ دو پادشاه است که با رعایت احترام نقش فرش ماهی تبریز بافته شده است و از آمادگی یراق و نظامیان تا درگیری نیروهای دو پادشاه در وسط فرش را روایت می کند.
منتقدان به این فرش نظیر ژوله، کارشناس رسمی فرش، این بافته به لحاظ هنری واجد ارزش است اما امکان کاربری برای خانواده را ندارد.
او گفت: این فرش به احتمال زیاد برای بازارهای خارجی بافته شده چون ترکیب هنری آن بسیار بیشتر از ترکیب کاربردی فرش است.
نظر شما