به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا فرشید عابدی در اختتامیه پانزدهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور که روز شنبه ۸ مهرماه در سالن همایشهای رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، گفت: «برای برگزاری این رویداد تجربیات ۶ دانشگاه برتر دنیا مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت به طراحی این المپیاد رسیدیم که توجه به صداقت و عدالت را در راس امور قرار داده است.»
وی، شناسایی دانشجویان نخبه و مستعد را از اهداف مهم این المپیاد نام برد و اظهار کرد: «آزمون هوش و استعداد، توانمندسازی و تولید محصول از مراحل این رویداد به شمار میرود.»
عابدی با ییان اینکه این المپیاد بر محصولمحور کردن حیطه کارآفرینی و رونمایی از کتاب حاصل کار دانشجویی تأکید دارد، یادآور شد: «در این دوره از المپیاد ۲۵۲۲ نفر ثبتنام کردند و در مرحله آزمون هوش و استعداد ۸۱۴ نفر مرد و ۶۱۸ نفر زن حاضر بودند.»
دبیر علمی المپیاد دانشجویان علوم پزشکی کشور خاطر نشان کرد: ؛«بررسیهای ما نشان میدهد که ۹۰ درصد از دانشجویان مشارکت کننده از دانشگاههای علوم پزشکی کشور هستند، ولی انتظار ما این است که ۲۵ درصد از دانشجویان از دانشگاههای غیر پزشکی باشند.»
وی با اشاره به ایده مدالآوران این رویداد گفت: «برای این منظور پیشنهاداتی چون توانمندسازی اعضای هیات علمی جوان و علاقهمند و تحول گرا در طراحی سؤالات و داوری، مشارکت و توانمند کردن دانشجویان مدال آور و شبکهسازی دانشجویان المپیادی ارائه شد.»
وی با طرح این سؤال که چه حمایتهایی از مدال آوران این رویداد ارائه میشود، گفت:«؛ انتظار داریم مدالآوران طرحهای خود را در مرکز «نصر» ثبت کنند و از برند این مرکز در تولید محصول خود بهره ببرند.»
تغییرات المپیاد دانشجویان علوم پزشکی امسال
دکتر مهدی باقری، ئیس مرکز امور نخبگان و دانشجویان استعداد درخشان وزارت بهداشت قبلا در مصاحبهای در روز پنجشنبه درباره تغییرات ایجاد شده در المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی در سال جاری خبر داد.
او گفت: «المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی امسال در پانزدهمین دوره با تغییرات وسیعی روبرو شد و یکی از مهمترین تغییرات این بود که مرحله دوم انفرادی را به جای تمرکز ۶۰۰ نفر در تهران به کلان مناطق آمایشی علوم پزشکی سپردیم.هدف از این واگذاری این بود که کلان مناطق آمایشی قوی شوند و به عنوان بازوهای اجرایی وزارت بهداشت عمل کنند؛ این کار موجب شد هم هزینهها کاهش یابد و هم مراحل پذیرایی و اسکان منضبطتر شود.»
رئیس مرکز امور نخبگان و دانشجویان استعداد درخشان وزارت بهداشت افزود: «این نوآوری در مرحله دوم انفرادی اجرا شد و در نهایت برگزیدهها به مرحله نهایی راه یافتند. حدود ۱۸۰ دانشجوی مرد و ۱۲۰ دانشجوی زن از سراسر کشور در پنج حیطه به رقابت میپردازند.»
دکتر باقری اظهار کرد: «تعداد دانشجویان حاضر در مرحله غربالگری دو هزار و ۵۰۰ نفر بودند که با توجه به اینکه نسبت به سال گذشته یک حیطه کمتر شده بود، تعداد دانشجویانی که از دوره پانزدهم استقبال کردهاند نسبت به دوره گذشته افزایش داشته است. تعداد پذیرفتهشدگان در مراحل انفرادی در چهار حیطه استدلال بالینی، حیطه آموزش پزشکی، حیطه همگرایی علوم پایه و حیطه مدیریت نظام آموزش و سلامت ۳۶۵ نفر بود و تعداد تیمهای راه یافته به حیطه کارآفرینی و کسب و کارهای فناورانه ۴۵ تیم است.«
رئیس مرکز امور نخبگان و دانشجویان استعداد درخشان وزارت بهداشت گفت:« در نهایت تعداد راهیافتگان به مرحله گروهی به جز حیطه کارآفرینی و کسب و کارهای فناورانه ۱۳۶ نفر بوده و تعداد تیمهایی که به مرحله گروهی حیطه کارآفرینی و کسب و کارهای فناورانه راه پیدا کردهاند نیز ۳۰ تیم بوده است. در نهایت در هر حیطه در بخش انفرادی سه مدال طلا و شش مدال نقره و ۹ مدال برنز خواهیم داشت. دیپلم افتخار در هر حیطه در نهایت به ۲۰ نفر در بخش انفرادی اهدا خواهد شد. در بخش گروهی نیز در هر حیطه سه مدال داده میشود. به مدال آوران در حیطه کارآفرینی و کسب و کارهای فناورانه شش مدال تعلق میگیرد.»
حرکت به سوی عدالت آموزشی
دکتر باقری مهمترین تغییری را که در این دوره از المپیاد انجام شد، حرکت نوآورانه وزارت بهداشت در برگزاری دورههای آموزشی آمادگی برای المپیاد و کوتاه شدن دست موسساتی دانست که در اطراف المپیاد ایجاد شده بودند که با درآمدهای کلانی دورههای آموزشی برگزار میکردند.
رئیس مرکز امور نخبگان و دانشجویان استعداد درخشان وزارت بهداشت گفت: «وزارت بهداشت بیش از ۱۸۰ جلسه دوره پودمانی برگزار کرد و رونق آن کلاسها کم شد. این کار نو در آینده به سمت توانمندی کلان مناطق پیش میرود. وقتی کلان مناطق توانمند شدند، میتوانند دانشجویان خود را آموزش دهند.»
او تاکید کرد: «برگزاری این دورههای آموزشی به عدالت آموزشی نزدیکتر بود. زیرا دانشجویانی که در مناطق کم برخوردارتر حضور داشتند توانستند از آموزشهای وزارت بهداشت که توسط دانشکده آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه علوم پزشکی هوشمند ارائه شد، بهرهمند شوند؛ این دانشجویان توانستند در کلاسهای رفع اشکال شرکت و مشکلات خود را حل کنند.»
، دکتر باقری با اشاره به دیگر تغییرات مهم در پانزدهمین دوره المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور گفت: «یکی از تغییرات مهم دیگر این بود که خلاقیت را در المپیاد از یک آزمون صرف تئوری به فرآیند علمی با رویکرد مساله محور تبدیل کنیم.»