تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۸:۱۸

علی حبیبیان: اگر یکی از محورهای توسعه پایدار، گردشگری است، باید دید که در این بخش بسیار عظیم در پایتخت تاریخ و تمدن چه نوع زیرساخت‌هایی را برای استفاده از جاذبه‌های موجود طبیعی، تاریخی این شهر و دیار فراهم کرده‌ایم و یا در حال فراهم نمودن آن هستیم

 اینکه قسمت بسیار عظیمی از تلاش و مجاهدت بهروز مرادی استاندار محترم استان و بسیاری از اعضای تیم همراهش صرف پیشرفت و توسعه استان و شهر همدان گردیده است، بلاشک و بدون تردید است و در همین بحث گردشگری نیز قدم‌های بسیار بلندی برداشته شده و یا در حال برداشته شدن است که موافق برنامه چهارم و پنجم باید عملی و... اجرایی شود

اما سخن بر سر آن است که در بعضی مواقع وقوع بعضی از مسائل باعث می‌شود که اصل تمامی این تلاش‌ و کوشش‌ها زیر سئوال برود و مسئولان بعضی از قسمت‌ها به وظایف محوله خود بها نمی‌دهند و این امر باعث می‌گردد تا مردم با نگاهی سرد و بی‌روح به ‌آنچه که به‌عنوان پیشرفت و یا توسعه اتفاق افتاده است و یا در حال اتفاق است بنگرند.

وقتی مردم از فشار سد معبرهای موجود در میادین و حاشیه خیابان‌ها آنقدر عصبانی و در فشار هستند که رفت و آمد خود و خانواده خویش را در خیابان‌ها همواره در کنار وقوع خیلی تخلفات مشهود نظاره‌گرند؛وقتی مردم از مبلمان شهری جز بهم‌ریختگی و آشفتگی‌های موجود چیزی عایدشان نمی‌شود؛ وقتی معابر و کوچه پس کوچه‌های شهر بصورت مرتب از وجود زباله و آشغال پاکسازی نمی‌شود؛ زمانی‌که وجود چاله‌های معابر و خیابان‌ها باعث آسیب‌رسانیدن به اتومبیل شهروندان می‌شود.

آنگاه که عرضه مواد خوراکی از قبیل (مرغ و ماهی و گوشت) در خیابان‌های شهدا، باباطاهر و یا محل‌هایی همچون سرگذر و راسته قصاب‌ها در اوج غیر بهداشتی بودن صورت می‌گیرد؛ و یا وجود انواع و اقسام مشاغل مزاحم در حاشیه خیابان اکباتان راه را بر عابران پیاده می‌بندد؛ و از همه مهمتر و چشمگیرتر، طرح زمان‌بر و در عین حال خسته‌کننده آب و فاضلاب؛ که مجری آن حال چه درون استانی باشد و چه طرح از طرح‌های ملی محسوب شود، بعضی از خیابان‌های شهر را عملا مسدود نموده و یا دچار بحران ترافیک کرده است

 در همین زمان شهرداری همدان خیابان بوعلی، اولین و تنها خیابانی که محل تفریح و عبور و مرور و در عین حال به لحاظ وجود مراکز اصلی خرید، از معدود خیابان‌های مورد توجه است را برای ساخت آب‌نمایی که طول و عرضش آنچنان نیست که نیاز به این همه فرصت و زمان باشد را تبدیل به یک کارگاه سنگ‌تراشی کرده است و شاید نمی‌داند که تابستان امسال که فصل گردشگری شهر همدان است دارد شروع می‌شود و از آن طرف به لحاظ برخورد ماه مبارک رمضان با این فصل نتیجتا مسافرین از موعد مقرر زودتر به همدان خواهند آمد

 در نتیجه باید با شتاب بیشتری این طرح نیمه‌تمام و نیمه‌کاره را که با میلیون‌ها تومان سرمایه مردمی در حال اجرا بود را به سرعت به پایان رساند تا هم یکی از اصلی‌ترین خیابان‌های شهر به سر و سامان رسد و هم اینکه مردم و کسبه در حال ورشکسته‌شدن این خیابان از فشار شدیدی که به لحاظ اجرای طرح مذکور و طرح فاضلاب که حقیقتا کمر اقتصاد مغازه‌داران این محدوده را به لحاظ وضعیتی که پیش آورده‌اند خم کرده است به سر و سامان رساند و همین جاست که باید گفت وجود چنین مباحثی باعث می‌گردد تا آن دسته از کارهایی که به وسیله مدیران ارشد استان و به نفع مردم نیز صورت می‌گیرد

از دیده‌ها پاک شود زیرا مردم ما رفاه اجتماعی را به‌صورت کامل طلب می‌کنند چه این از حقوق مسلم و مورد مطالبه آنان است. بنابراین نباید این اصل را از نظر دور داشت که توسعه و سازندگی اگر با زمان‌بندی عقلانی و کارشناسی شده هماهنگ نباشد باعث بروز اختلالات روحی و آسیب رسانیدن به بهداشت روانی جامعه می‌گردد.

احداث آب‌نما در خیابان بوعلی، نه آنچنان طرح عظیم و گسترده‌ای است که نیاز به این همه زمان داشته باشد و نه لازم بود که طرح زمانی به اجرا درآید که همه می‌دانستند شرکت آب و فاضلاب همدان به لحاظ برنامه‌ای بزرگتر و عظیم‌تر که مورد نیاز شهر همدان نیز هست در این خیابان شروع به کند و کاو خواهد کرد اما شهرداری از قبل از شروع این پروژه بدون برنامه‌ریزی و هماهنگی با چنین طرحی، اقدام به ساختن آب‌نما کرد که در وسط کار هم دیدیم که مقداری از این ساخت و ساز نیز تخریب شد که این امر نشان از بی‌برنامگی‌های گذشته است.

 ولی حالا چرا زودتر کار را به اتمام نمی‌رسانیم، مورد توجه است نه اینکه در گذشته چه اتفاقی افتاده؛ که گذشته را باید به گذشتگان سپرد. اگر می‌گویند، اعتبارات کافی وجود ندارد چرا برای طرحی که فاقد اعتبارات کافی بود استارت اجرایی زده‌اند.

آنچه که عقلانی و باید به صورت ضربتی مورد توجه قرار گیرد به سرانجام رسانیدن این طرح و اتمام کار پروژه آب و فاضلاب در اسرع وقت در این خیابان است چرا که هم مردم، هم عابران، هم مغازه‌داران، هم رانندگان وسایل نقلیه و... از این همه نابسامانی خسته شده‌اند. این دو طرح را با توجه به اینکه وضعیت هوا نیز اجازه می‌دهد می‌توان در دو یا حتی سه شیفت کاری و به‌صورت ضربتی به اتمام رسانید تا بیش از این حقوق شهروندان را مورد تعدی قرار ندهیم و به مطالبات به حق مردم نیز احترام گذاریم.

با چنین دیدگاهی به میان مردم رفتیم و با تنی چند از مردم و مغازه‌دارانی که در این مسیر بودند گفت‌وگو کردیم. حجم انتقادات و گلایه‌های مردمی در این زمینه آنقدر زیاد و تاسف‌آور بود که برای درج همه آنها دچار مشکل می‌شدیم اما با توجه به مشترک بودن مشکلات موجود، همگی تنها خواهان این بودند که حداقل مسئولین ذی‌ربط به سرعت کارها بیفزایند و با شدت بیشتری کار کنند که هم جبران عقب‌ماندگی کارها در گذشته شود و هم اینکه وضعیت این خیابان زودتر به سرانجام برسد. 

 در پایان  اظهارات این عزیزان را از نظرتان می‌گذرانیم.

بهرام پوریا به صراحت می‌گوید: مشکلاتی که طولانی شدن طرح فاضلاب و آب‌نمای شهرداری برای کسبه فراهم کرده آنچنان آسیب‌ سنگینی از نظر اقتصادی به ما وارد کرده است که شاید در بعضی مواقع قابل جبران نباشد.

امیر معصومی در اظهارات مشابهی اعلام کرد؛ علاوه بر اینکه کسب و کار ما کاملا راکد شده عوامل بهداشت محیط این منطقه هم بهم‌ریخته و ما به لحاظ شغلی از این مسئله نیز آسیب دیده‌ایم چه وجود این همه گرد و غبار و از طرفی سر و صدا عملا باعث شده که از تعداد مشتریان ما به شدت کاسته شود.

مریم بختی می‌گوید: من پزشک معالجم در این خیابان مطب دارد ولی تا قبل از عید که سمت راست خیابان را بسته بودند شاهد بودم که بسیاری از بیماران از مراجعه به پزشکان خود به لحاظ موانع و مشکلات موجود خودداری می‌کردند.

مهندس بشیری که از مدرسین دانشگاه است به صراحت می‌گوید: چرا باید گردشگرانی که تابستان به همدان می‌آیند همیشه شاهد شهری باشند که یا پیاده‌روهایش را کندوکاو کرده‌اند و یا مثل این یکی دو سال اخیر برای اجرای بعضی از طرح‌ها این همه زمان را ما باید از دست بدهیم.

بسیاری از مسافران تاکسی مسیرهای میدان، به آرامگاه و یا میدان جهاد، با اعتراضات شدیدی اعلام کردند که در مدت اجرای این 2 طرح بسیار ناملایمات کشیده‌اند و تقاضا داشتند، مسئولان این دو مقوله حداقل، با تلاش بیشتری نسبت به اتمام کار اقدام کنند.

محمود... که نمی‌خواست نامش در گزارش عنوان شود  اظهار داشت: من خیلی از مغازه‌داران این محدوده را می‌شناسم که اصلا نمی‌دانستند چک بلامحل یعنی چه؟! ولی بعد از آنکه این مسائل باعث شد تا آثار تخریبی بر اقتصاد این افراد و درآمدهای آنان وارد شود، اغلب توان پرداخت تعهدات خویش را ندارند.

در پایان باز هم یادآور می‌شویم که تنها راه برای نجات مردم این محدوده، سرعت بخشیدن به کار و اتمام هر دو پروژه در اسرع وقت است.

به این مقوله لازم است اضافه کنیم که وجود چندین داروخانه اصلی شهر و ساختمان‌های پزشکان و مطب اغلب اطباء متخصص و غیرمتخصص و یکی از بزرگترین سینماهای شهر در این خیابان و از همه مهمتر وجود آرامگاه بوعلی و دیگر مسایل موجود خود به خود باعث گردیده که مردم شهر همدان نیازمند آن باشند تا در این محدوده از امکانات رفاهی بیشتری برخوردار گردند. باید پرسید آیا این توقع بزرگی است؟! همین و بس.

همشهری استانها