نشر چاپار سه کتاب با موضوع کتابخانه‌ها و آینده آنها منتشر کرده است. همچنین به تازگی کتابی درباره وضعیت خراسان شمالی راهی بازار کتاب شده است.

همشهری آنلاین- گروه فرهنگی: سه کتاب جدید با نام‌های «راهبردهای جذب، حفظ و بهره‌وری داوطلبان مشتاق کتابخانه»، «: آینده کتابخانه‌ها» و «از داوطلب کتابخانه تا حامی کتابخانه» به چگونگی آینده کتابخانه‌ها و نقش داوطلبان آنها و اینکه چگونه با حضور داوطلبان به مشارکت و بهره‌وری بیشتر برسیم اختصاص دارد. همچنین کتاب «گزارش توصیفی و تحلیلی وضعیت فرهنگی و هنری استان خراسان شمالی» به تازگی از سوی پژوهشگاه  فرهنگ، هنر و ارتباطات  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده است. با هم مروری کوتاه بر این ۴ کتاب داریم:

۱

عنوان کتاب: راهبردهای جذب، حفظ و بهره‌وری داوطلبان مشتاق کتابخانه

نویسنده: کارول اسمال وود و لورا سن بورن

 ترجمه انیس میری، نجمه سیددخت و فاطمه زارعی شاندیز

ناشر: مشهد: سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی

سال نشر: ۱۴۰۲

کتاب «راهبردهای جذب، حفظ و بهره‌وری داوطلبان مشتاق کتابخانه» ترجمه انیس میری، نجمه سیددخت و فاطمه زارعی شاندیز توسط سازمان کتابخانه‌ها موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی منتشر شده است که گردآوری و ویرایش این کتاب توسط کارول اسمال وود و لورا سن بورن انجام گرفته است. این کتاب حاوی ۳۰ مقاله در مورد جذب، آموزش، به‌کارگیری و حفظ نیروهای داوطلب در کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مراکز آرشیوی است که در ۵ بخش با عناوین استخدام و حفظ داوطلبان ، خط مشی و روند کار، مشاوره و توانمند سازی، کارآموزی و توسعه به موضوع داوطلبان پرداخته است. از آنجا که مطالب مطرح شده در کتاب دارای قواعد کلی و جامع در مورد داوطلبان است، می‌توان از مطالب این کتاب در تمام سازمان‌هایی که از نیروی داوطلبان و خادم‌یاران بهره‌مندند استفاده کرد. این کتاب می‌تواند با فرهنگ سازی، بستر مناسبی را برای فعالیت‌های داوطلبانه در کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مراکز دانشگاهی فراهم سازد. این کتاب دارای ۳۷۴ صفحه و با قیمت چهارصد هزار ریال در دسترس علاقمندان قرار گرفت.

۲

عنوان کتاب: آینده کتابخانه‌ها

نویسنده : نیکولای مالیاروف

ترجمه: انیس میری، مرضیه میهن دوست و بی‌بی سکینه علوی‌فر

ویراستار علمی: نجمه سیددخت

ناشر: تهران: چاپار

کتاب آینده کتابخانه‌ها، نوشته نیکولای مالیاروف، توسط انیس میری، مرضیه میهن‌دوست و بی‌بی سکینه علوی‌فر ترجمه و در دسترس علاقمندان قرار گرفته است. کتاب آینده کتابخانه‌ها به بیان تجربه و دیدگاه‌های مختلف در مورد آینده کتابخانه‌ها می‌پردازد و از این رهگذر، راهکارهایی عملی و قابل اجرا را پیش روی کتابداران قرار می‌دهد. در این کتاب تحول فرهنگی در کتابخانه‌ها مورد بحث قرار گرفته و تاکید می‌کند برای شکوفایی در دنیایی که تحت تأثیر تغییرات مداوم و شتاب زده قرار دارد، کتابخانه‌ها باید خود را بازنگری کنند و کارکرد سنتی خود را رها کنند و به دنبال ارائه خدمات متفاوت و برند برای درآمدزایی و کسب منابع مالی برای کتابخانه‌ها باشند و برای نیل به این هدف راهکارهایی را ارائه داده است. ویراستاری علمی این کتاب توسط نجمه سیددخت صورت گرفته است و در ۱۴۳ صفحه توسط انتشارات چاپار راهی بازار کتاب شده است.

 ۳

نام کتاب: از داوطلب کتابخانه تا حامی کتابخانه

نویسنده: کارلا کمبل لن

مترجمان: مهری سالاری و نجمه سیددخت

ناشر:تهران: چاپار

سال نشر:  ۱۴۰۲

کتاب «از داوطلب کتابخانه تا حامی کتابخانه: بهره گیری از قدرت مشارکت اجتماعی» نوشته کارلا کمبل لن و با ترجمه مهری سالاری و نجمه سیددخت توسط  نشر چاپار در دسترس علاقمندان قرار گرفته است. این کتاب در ۱۰ فصل به مزایای جذب داوطلبان، شرح وظایف، استخدام داوطلبان، مصاحبه و گزینش داوطلبان، راهنمایی و آموزش، عوامل موفقیت و مشارکت داوطلبان و ارزیابی داوطلبان در حوزه کتابخانه‌های عمومی پرداخته است. این کتاب راهنمای کتابخانه‌هایی است که می‌خواهند مشارکت داوطلبانه را تقویت کنند تا خدمات خود را توسعه دهند، مراجعان جدیدی پیدا کنند و در این راه حامیان و طرفدارانی را به دست آورند. از طریق تکنیک‌های معرفی شده در این کتاب می‌توان از داوطلبان کتابخانه به عنوان سفیر، حامی و مدافع کتابخانه استفاده کرد.

کتاب «از داوطلب کتابخانه تا حامی کتابخانه: بهره گیری از قدرت مشارکت اجتماعی» با قیمت ۱۳۵ هزار تومان منتشر شده است.

۴

عنوان کتاب: گزارش توصیفی و تحلیلی وضعیت فرهنگی و هنری استان خراسان شمالی

نویسنده: انیس میری و نجمه سیددخت

ناشر: تهران: پژوهشگاه  فرهنگ، هنر و ارتباطات  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

سال نشر: ۱۴۰۲

کتاب «گزارش توصیفی و تحلیلی وضعیت فرهنگی و هنری استان خراسان شمالی» با هدف شناسایی وضعیت فرهنگی و هنری استان خراسان شمالی، شناسایی اقدامات و برنامه‌های انجام شده و در حال انجام فرهنگی و هنری، شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای حوزه فرهنگ و هنر، شناسایی خواسته‌ها و نیازهای فرهنگی و هنری و سرانجام شناسایی ظرفیت های بومی حوزه فرهنگ و هنر استان خراسان شمالی انجام شده است که انیس میری و نجمه سیددخت آن را به رشته تحریر در آورده است.