تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۳

گروه‌شهری: اصلاحات و تغییرات مکرری که در قوانین و مقررات مربوط به شوراها در سال‌های اخیر صورت گرفته، به تحدید وظایف و اختیارات شوراها انجامیده است.

مجمع مشورتی رؤسای کمیسیون‌های فرهنگی و اجتماعی شوراهای اسلامی مراکز استان‌ها و کلانشهرها در آستانه روز ملی شوراها و به مناسبت دهمین سالگرد تشکیل شوراها با صدور بیانیه‌ای ضمن تاکید بر مطلب فوق آورده است: اگرچه تشکیل شوراها پس از 20 سال وقفه، اقدامی بسیار ارزشمند، شجاعانه و قابل تقدیر بوده است، اما بررسی تجربه 10 سال گذشته نشان می‌دهد، اقداماتی جدی‌تر و مؤثرتر برای ارتقای منزلت شوراها ضروری است که متأسفانه تا‌کنون متناسب با انتظارات مردم و شوراها نبوده است.

در بخش دیگری از این بیانیه با اشاره به عضویت بیش از 100هزار نفر نمایندگان اقشار مختلف اجتماعی در ادوار گذشته شوراها و ظرفیت کم‌نظیری که این مشارکت در نظام تصمیم‌سازی دارد، مسئولان اجرایی کشور را به لفظ و روح مستتر در قانون اساسی و مشروح مذاکرات مجلس خبرگان در باب شوراها ارجاع داده و خواستار تثبیت و افزایش اختیارات جایگاه این نهاد مردمی در کنار قوای مهم کشور شده است.

رؤسای کمیسیون‌های فرهنگی و ‌اجتماعی شوراها از ابهامات، اشکالات و تناقضات موجود در قوانین شوراها، مقاومت و سختگیری بخشی از بدنه اجرایی کشور در مقابل شوراها، موانع فرهنگی و نرم‌افزاری شوراها، معرفی نشدن مطلوب شوراها و دستاوردهای آنها به مردم، ضعف آموزش و توانمندسازی شوراها و مهم‌تر از همه کمبود منابع، انتقاد کرده و خواستار رفع این موانع در آستانه دهه دوم استقرار و فعالیت شوراها شده‌اند.

این بیانیه ضمن اشاره به اصل 44 قانون اساسی و تاکیدات کلی مقام معظم رهبری مبنی بر گسترش مشارکت مردم، نسبت به آنچه عدم‌بهره‌گیری از ظرفیت شوراها در تحقق برنامه‌های توسعه کشور نامیده شده، انتقاد کرد و با اشاره به تاکید برنامه‌های سوم و چهارم توسعه و نهادهای قانونی دیگر بر ضرورت استقرار مدیریت واحد شهری، از ‌تحقق‌نیافتن این مطالبه قانونی به‌عنوان شاهد مثال یاد کرده و تکرار مواد برنامه‌های قبلی در این خصوص در برنامه پنجم توسعه و واگذاری 22 تصدی شناسایی شده را خواستار شده ‌است.

مجمع مشورتی رؤسای کمیسیون‌های فرهنگی و اجتماعی با اشاره به در پیش بودن انتخابات ریاست‌جمهوری دوره دهم از نامزدها خواسته است به‌طور صریح، نگرش‌ها، راهبردها و برنامه‌های خود را برای تقویت شوراها بیان کنند و از اعضای شوراها نیز خواسته مطالبات شوراها را به‌عنوان خواست موکلان خود به گوش نامزدها رسانده و مطالبه کنند.

در بخش پایانی این بیانیه با اشاره به نامگذاری سال‌جاری به‌عنوان سال اصلاح الگوی مصرف از جانب رهبر معظم انقلاب اسلامی از تمامی دست‌اندرکاران مدیریت شهری اتخاذ راهکارهای مناسب و تدوین برنامه‌های عملیاتی در این خصوص خواسته شده است.