مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۳:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: سخنگوی شورای شهر تهران با اعلام افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ها از 15 فروردین گفت: نرخ‌ها تا آن زمان، افزایش نخواهد داشت و با متخلفان برخورد می‌شود.

به گزارش ایسنا، خسرو دانشجو یکشنبه (11 اسفند) در پایان یکصد و هفتاد و پنجمین جلسه شورای شهر تهران با اعلام خبر فوق، افزود: پیشنهاد کمیسیون‌های مختلف شورای شهر تهران در مورد نرخ‌های جدید کرایه تاکسی‌ها در سال 88 در جلسه امروز مطرح شد و در نهایت پیشنهاد کمیسیون توسعه و عمران با حدود 5/12 درصد افزایش به تصویب رسید.

سخنگوی شورای شهر تهران تصریح کرد: بر اساس این تصمیم شورای شهر تهران، نرخ کرایه‌های تاکسی‌های خطوط 15 درصد ، تاکسی‌های گردشی 11 درصد، تاکسی‌های فرودگاه 12 درصد، تاکسی‌های تلفنی و ون 12 درصد و تاکسی‌های راه‌آهن و ترمینال نیز 13 درصد در سال 88 افزایش خواهند داشت.

وی بیان کرد: در مجموع نرخ کرایه انواع تاکسی در سال 88 به صورت میانگین 5/12 درصد افزایش خواهد داشت.

دانشجو یادآور شد: شورای شهر تهران در جلسه امروز همچنین نسبت به ارائه هر چه سریع‌تر نرخ‌های جدید اتوبوس، مینی‌بوس و مترو در سال آینده به شهرداری تهران تذکر داد، چرا که این نرخ‌ها هنوز ارائه نشده است.

وی خاطر نشان کرد: چنانچه قرار است این نرخ‌ها افزایش یابد و یا ثابت بماند، باید پیشنهاد آن به صورت مکتوب به شورای شهر تهران ارائه شود.

سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که هنوز میزان تورم سال آینده و نیز برخی تصمیم‌گیری‌ها در مورد قیمت‌ها مشخص نیست، چطور در مورد نرخ کرایه تاکسی‌ها تصمیم‌گیری شده است، پاسخ داد: مبنای تورم در طول سال تعیین می‌شود و نه در سال آینده و اگر قرار بود نرخ جدید تاکسی‌ها را بر اساس تورم اعمال کنیم، مبلغ کرایه‌ها بسیار بیشتر می‌بود، در عین حال تصمیم‌گیری در این حوزه‌ بسیار حساس است، چرا که در یک سو رانندگان و در سوی دیگر مردم قرار دارند.

 وی در پاسخ به این سوال که آیا نرخ جدید تاکسی‌ها در سال 88 به نرخ مصوب سال قبل افزوده می‌شود و یا مبلغ 200 تا 250 تومان فعلی که همه رانندگان تاکسی از مسافران دریافت می‌کنند، اضافه کرد: طبق مصوبه شورا مبلغ اولیه نرخ تاکسی با 500 متر مسافت با 25 تومان خواهد بود که در سال گذشته این مبلغ یک‌صد و 15 تومان بوده است.

دانشجو ادامه داد: این مصوبه شوراست و اگر در شرایط جامعه این مصوبه به خوبی رعایت نمی‌شود و رانندگان تخلف می‌کنند، امر دیگری است. ضمن این که میزان رسیدگی به تخلفات در سال جاری 15 برابر شده است و میزان پروانه‌های که از رانندگان تاکسی باطل می‌شود، چندین برابر افزایش یافته است.

وی ادامه داد: تخلف در بین رانندگان تاکسی‌های خطی بسیار کمتر از رانندگان تاکسی‌های گردشی است و امروز نیز در جلسه شورای شهر تهران، اعضا نسبت به تخلف رانندگان گردشی که به دنبال سرویس‌های دربستی هستند و این روند به شدت زیاد شده است، تذکر دادند.

سخنگوی شورای شهر تهران توضیح داد: در جلسه امروز همچنین موضوع افزایش قیمت سوخت در سال آینده و احتمال حذف یارانه بنزین خودروها و تاکسی‌ها مطرح شد که اعضای شورای شهر تهران تاکید کردند، چنانچه تغییری در سهمیه سوخت تاکسی‌ها در سال آینده صورت گیرد، تاکسیرانی تهران می‌تواند پیشنهاد اصلاحی خود را به شورا ارائه دهد، اما تا آن زمان نمی‌توان، نرخ‌ها را بلاتکلیف گذاشت و یا با حدس و گمان، نرخ‌ها را چندین برابر تصویب کرد.

وی یادآور شد: متاسفانه اعمال نظارت بر تاکسی‌های گردشی امری بسیار سخت است، اما این نظارت در مورد تاکسی‌های خطوط ساده و آسان‌تر است و به راحتی می‌توان در مورد آن‌ها تصمیم‌گیری کرد.

دانشجو بیان کرد: طبق پیشنهادی که شورای شهر تهران به شهرداری تهران داده است، باید ظرف دو سال، کلیه تاکسی‌های گردشی شهر تهران حذف و تبدیل به تاکسی‌های خطی و تلفنی شوند و امروز از مدیر عامل سازمان تاکسیرانی خواستیم تا در گزارشی میزان موفقیت در این برنامه و شرایط لازم برای اجرای آن را به شورا ارائه دهد.

 وی خاطر نشان کرد: در جلسه امروز همچنین بررسی دو اعتراض فرمانداری تهران به مصوبه مجوز اخذ عوارض از دکل، آنتن، تاسیسات مخابراتی و ارتباطی و نیز مصوبه مجوز اخذ عوارض توسعه حمل و نقل ریلی در شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت که بر اساس آن فرمانداری تهران نسبت به تاخیر در وضع این عوارض و انجام نشدن آن در مقرر قانونی اعتراض کرده است،‌ چرا که وضع عوارض قانونی و اطلاع‌رسانی کافی در مورد آن تا 15 بهمن هر سال انجام شود.

سخنگوی شورای شهر تهران تصریح کرد: موضوع این تاخیر در ارائه مصوبه وضع عوارض جدید در همان زمان تصویب مصوبه از سوی اعضای شورای شهر تهران به شهرداری تهران تذکر داده شده بود، اما به هر صورت این مصوبه قبل از 15 بهمن و در جلسه علنی شورای شهر تهران تصویب شده است.

وی اظهار کرد: همچنین اعتراض فرمانداری تهران در مورد وضع عوارض از دکل‌های مخابراتی و آنت‌های قرار گرفته در محدوده حریم روستاها و شهرک‌های اطراف تهران که جزو شهر تهران نیستند، نیز مورد بررسی قرار گرفت و شورای شهر تهران این اعتراض را پذیرفت و تاکید شد که اخذ این عوارض در محدوده شهر تهران خواهد بود.

دانشجو در ادامه عنوان کرد: در جلسه امروز نیز یک فوریت لایحه بیمه اعتبار بازپرداخت مانده بدهی مودیان شهرداری تهران نیز به تصویب رسید.

وی توضیح داد: برخی از عوارض شهر تهران به صورت اقساط و یا در قالب چک از مودیان دریافت می‌شود اما گاهی اتفاق می‌افتد که این چک‌ها نیازمند پیگیری‌های حقوقی و قضایی هستند و به همین دلیل پیشنهاد شد که این چک‌ها بیمه شوند.

سخنگوی شورای شهر تهران تاکید کرد: در جلسه امروز همچنین یک فوریت لایحه پیشنهاد و معرفی سه نفر قائم مقام ذیحساب در سازمان‌های مستقل و شرکت‌ها و موسسات تابعه شهرداری تهران به تصویب رسید.

وی خاطر نشان کرد: ادامه بررسی لایحه برنامه پنج‌ساله شهرداری تهران نیز در دستور کار جلسه امروز شورای شهر تهران قرار داشت که به دلیل کمبود وقت به زمان دیگری موکول شد.

کد خبر 76223

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز